Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia

Plných 98 % řidičů není s to plně porozumět řeči svého vozu. Mezi nejvíce nesrozumitelnými je i Škoda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia

12.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Plných 98 % řidičů není s to plně porozumět řeči svého vozu. Mezi nejvíce nesrozumitelnými je i Škoda.

I když se to možná na první pohled nezdá, palubní deska patří mezi nejdůležitější součásti automobilu. Neudrží vás sice na silnici jako pneumatiky, ani se nestará o pohon vozu jako motor, ovšem informuje vás o důležitých aspektech vaší jízdy nebo stavu vozu. S každou další modernizací ovšem výrobci na přístrojový štít přidají jednu či dvě ikonky, které se ve výsledku obrátí proti nim. Jak totiž zjistila studie společnosti Britannia Rescue, 98 procent všech řidičů nerozumí tomu, co jim jejich vůz chce říci.

Situace dokonce zachází natolik daleko, že z 16 nejznámějších symbolů zobrazených na přístrojovém štítu na 71 % motoristů nerozeznává třeba kontrolu nízkého tlaku v pneumatikách. Každý dvacátý jedinec přitom danou ikonku považuje za ukazatel, který má co dělat s olejem nebo brzdami. Jasnou výpovědní hodnotu nenese ale ani kontrolka varující před airbagem, které nerozumí 35 % řidičů, zatímco varování nezapnutého bezpečnostního pásu nechápe 27 procent.

Důvod vzniklé situace je prostý. Společnost Britannia Rescue totiž v 15 testovaných vozech odhalila 99 různých ikonek - jen 12 z nich vozy sdílely. Matení řidičů tak skutečně leží na bedrech automobilek, jež mnohdy nepředstavují unikátní symboly jen v rámci celé značky, ale i mezi jednotlivými modely. Ve výsledku tak třeba palubní deska Mercedesu třídy E obsahuje 41 symbolů, což je téměř dvojnásobné množství oproti nedávno ukončenému Volvu S40.

Daný problém ovšem neohrožuje pouze bezpečnost, ale také peněženky motoristů. Podle výzkumu totiž v posledních dvanácti měsících 25 % respondentů zahlédlo minimálně jeden varovný symbol, ale téměř polovina z nich (46 procent) ikonce zpočátku nevěnovala pozornost. Do servisu se tak daný vůz podíval až někdy po týdnu i déle, čímž se zvětšila výsledná faktura. Dle studie totiž řidiči, kteří na opravu zamířili okamžitě, zaplatili na účtech v průměru 85 GBP (cca 2 550 Kč) namísto 200 liber (šest tisíc), které tam nechali motoristé, jež do servisu dorazili až 14 dní po „ikonkovém varování“ a vozu v mezičase „stihli” více ublížit...


Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia - 1 - Srovnani kontrolek palubnich desek
V pořadí modelů aut seřazeném podle počtu specifických kontrolek na přístrojových deskách je vysoko i Škoda Octavia

Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia - 2 - Palubni desky kontrolky 01Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia - 3 - Palubni desky kontrolky 02Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia - 4 - Palubni desky kontrolky 03Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia - 5 - Palubni desky kontrolky 04Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia - 6 - Palubni desky kontrolky 05Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia - 7 - Palubni desky kontrolky 06Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia - 8 - Palubni desky kontrolky 07Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia - 9 - Palubni desky kontrolky 08Současné přístrojovky jsou pro řidiče komplikované, hřeší i Škoda Octavia - 10 - Palubni desky kontrolky 09
Moderní automobily dnes nabízejí někdy až zbytečně moc funkcí, jejichž ikonám řidiči ani za mák nerozumí. Schválně si sami vyzkoušejte, zda opravdu dovedete identifikovat všechny symboly, jež na přístrojových štítech nabízí modely koncernu Volkswagen...

Zdroj: Carscoops

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše