Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda již není levnou značkou, proto VW potřebuje náhradu
15.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Česká značka už dávno není tam, kde byla před 20 lety. Levné novinky Volkswagenu tak nemohou dorazit jen Číny, musí i do Evropy.
Možná si ještě pamatujete na počátek 90. let minulého století, kdy se česká automobilka Škoda stala objektem zájmu Volkswagenu a Renaultu. Obě značky přitom měly ten samý cíl, tedy zařadit do svého portfolia nízkonákladového výrobce, který by jim pomohl uspokojit zákazníka, jenž „smrdí korunou“. Česká vláda nakonec upřednostnila německou automobilku, pročež ta francouzská nakonec o pár let později koupila Dacii, k níž de facto měla mnohem blíže - prvními modely rumunské značky totiž byly právě přepracované Renaulty.
Mohlo by se tedy zdát, že vše skončilo stavem „win-win”. Tedy situací, kdy zvítězily obě značky, neboť každá ve výsledku dostala to, po čem prahla. Zatímco Dacia pod taktovkou Renaultu i nadále vyrábí levná auta, u Škody se cosi „zvrhlo“. Malé třídveřové Citigo totiž stojí víceméně to samé, co mnohem větší čtyřdveřový Logan. A to již ani nezmiňujeme Superb 3,6 FSI V6, který ve výbavě Laurin a Klement vychází jakožto kombík bez příplatků na 1 114 900 Kč.
Za levnou značku tedy českou automobilku můžeme již jen sotva považovat, což ostatně dokládají slova jejího šéfa Winfrieda Vahlanda. „Nechceme levnou značku, ale takovou, která za dané peníze nabídne patřičnou hodnotu.“ To je ovšem klasické automobilové klišé, neboť pro bohatou klientelu může být takovým vozem ve srovnání se zbytkem produkce Ferrari třeba nová California T.
Mnohem větší důkaz o tom, že Škoda míří do vyšších pater trhu, nám tak přináší koncept Vision C, který byl před dvěma měsíci odhalen na ženevském autosalonu. Asi jen málokdo by totiž při pohledu na něj uvěřil faktu, že se jedná o předobraz mainstreamového modelu značky, pro kterou je alfou i omegou veškerého podnikání nejnižší cena pro koncového spotřebitele.
Jelikož navíc kvality modelů s okřídleným šípem ve znaku začíná čím dál tím více vnímat i západní svět, přestává se koncern VW Group postupu Škody do vyšších sfér bránit, což je krok, který ještě před pár lety nikdo nečekal. Díky tomu se ovšem na trhu objevuje potenciální díra, kterou je třeba zaplnit. A tím jsme zpátky u levné nízkonákladové značky, po které VW touží.
Je tedy docela pravděpodobné, že nedávno schválený program, v jehož důsledku by měl vzniknout automobil s cenou pod 7 000 Eur, (cca 192 500 Kč), nebude určen jen Číně, ale nakonec zamíří také do Evropy. Zvláště když v posledních měsících začíná výše šplhat také Seat. Je však otázkou, kdy se „lidového vozu“ dočkáme.
Martin Winterkorn, šéf koncernu, totiž uvedl, že čínská klientela se takového vozu (prozatím nebylo rozhodnuto ani o názvu modelu, ani o pojmenování samotné značky) dočká v roce 2017. Pokud tedy dostane šanci i Evropa, dříve než na konci dekády to nebude. Jelikož ovšem Škoda v té chvíli bude mít kompletně obměněné (a tím podražené) portfolio, jde vlastně o ideální načasování.
Koncepční Škoda Vision C asi jen málokoho přesvědčí, že předchází levnému modelu. Spíše věrně symbolizuje posun značky do vyšších sfér trhu
Zdroje: Autoweek.nl, Nikkei
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 31 minutami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 2 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 4 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 15:46 - GeneHawkins
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch