Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut
29.8.2020 | Petr Prokopec
Největší japonská automobilka se do elektrických aut dvakrát nežene a není to tím, že by nebyla s to kráčet s vývojem. Do světa bateriových elektromobilů primárně sama nechce.
Toyota loni představila Yaris čtvrté generace, Ta se dočkala zbrusu nové modulární platformy TNGA-B, která prodloužila vozu rozvor o 50 milimetrů, zatímco hmotnost klesla o 50 kilogramů. Kromě architektury přišla japonská automobilka také s novými agregáty, kdy základ nabídky tvoří litrový a 1,5litrový tříválec. Vrcholem je ovšem hybridní ústrojí Dynamic Force, které je složeno ze zmíněné jedna-pětky a elektromotoru. Celá soustava dává 116 koní výkonu, tedy o patnáct procent více než u současné generace. Spotřeba oproti tomu klesla o dvacet procent, vůz by tak měl jezdit za 4,2 litru na sto kilometrů dle relativně reálné metodiky WLTP.
Toyota uvádí, že hybridní ústrojí převzalo samodobíjecí systém z modelů Corolla, Camry a RAV4, v jejichž případě je užíván dvoulitrový a 2,5litrový čtyřválec. Souběžně s tím dorazily i větší a lehčí lithium-iontové baterie. Yaris tak zvládá urazit část cesty čistě na elektřinu. Technický guru Stefan Ramaekers ale přidáva zajímavou informací, která říká mnohé o skutečné ekologičnosti ryzích elektromobilů.
Ramaekers uvedl, že na výrobu jednoho elektromobilu je třeba tolik vzácných kovů, s kolika si vystačí šedesát exemplářů Yarisu. A to je takový rozdíl, že jej relativně malé zlepšení provozní efektivity elektrického auta nedokáže přebít. Proto také Toyota navzdory své pozici ve světě bateriové elektromobily prakticky ignoruje.
Oněmi prvky jsou např. neodym, který je těžen způsobem zcela neohleduplným vůči životnímu prostředí v čínských dolech. Ve výsledku tak jejich ekologická stopa ani nemůže být „bezemisní“, jak se často tvrdí. Stejně jako lze Číně těžko přičíst nějaký kredit, pokud snahy o elektrifikaci neguje neekologickými způsoby těžby vzácných kovů.
Znovu tak lze jen dodat, že současná elektrifikace je pouhým přesouváním emisí z ulic na jiná místa planety, konkrétně pak do elektráren či dolů. Tímto způsobem ale Zemi zachráníme jen stěží. Proto také Toyota říká, že její hybridy jsou „nejatraktivnějšími a nejdostupnějšími elektrifikovanými hnacími ústrojími“ v prodeji.
Nový Yaris už se prodává i u nás a jakkoli není k dispozici s elektricky řešeným pohonem všech kol, hybrid k dispozici je. Minimálně ekonomickou výhodnost od něj ale jistě nečekejte - i po hromadě slev přijde nejméně na 455 tisíc Kč v základní výbavě Comfort. To je 110 tisíc více než základní tříválec a pořád o 90 tisíc víc než výkonnější, 125koňová jedna-pětka bez „hybridní příměsi”. Možná bude nakonec úplně nejekologičtější ta...
Nová Toyota Yaris Hybrid je dle japonské značky k životnímu prostředí ohleduplnější než ryzí elektromobily. Možná ale současně méně ohleduplná než klasické benziny. Foto: Toyota
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 27 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 26 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 2 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 11.22. 14:09 - Zajda
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins