Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.”

Podle nově jmenovaného šéfa australského Mitsubishi jsou modely této automobilky příliš staré a příliš drahé. Tak moc, že nechápe, proč je někdo kupuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.”

24.8.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podle nově jmenovaného šéfa australského Mitsubishi jsou modely této automobilky příliš staré a příliš drahé. Tak moc, že nechápe, proč je někdo kupuje.

V automobilovém, ale nejen automobilovém průmyslu se sebekritičnost příliš nenosí. Také v českých podmínkách je více než obvyklé vynášet jakýkoli vlastní produkt do nebes, i když je očividně jasné, že je to jeden velký průšvih. I to lze samozřejmě chápat, prací dotyčných je prodat to, co jim mateřská firma dodá a mnoho s tím nenadělají, na druhou stranu je podobná přetvářka velmi nebezpečná i pro samotnou firmu. Pouze upozornění na zjevné nedostatky a jejich následné řešení může odstranit skutečnou příčinu potíží - věčná přetvářka vás pouze nutí setrvat v mizérii, ve které se právě nacházíte. Trh dříve nebo později pozná, že vaše nabídka není tak dobrá, jak se tváří a rychle vás pošle ke dnu.

Proto se ani my necítíme jako zloduši, když upozorňujeme třeba na zřejmou degeneraci Fordu Focus, nepřehlédnutelnou mizérii motoru TwinAir nebo zjevnou neživotaschopnost elektromobilů. To není zlé, to je jen kritické - pokud automobilka nedokáže otevřít oči sama, musí přijít novináři, kteří ji s tím pomohou. Díků se za to zpravidla nedočkáte, pokud ale podobná kritika padne na úrodnou půdu, ve střednědobém horizontu automobilce stejně pomůže, neboť udělá to jediné, co může: nabídne časem lepší, konkurenceschopnější produkt.

Pokud to opravdu udělá, dočká se od nás chvály stejně jako se o pár let dříve dočkala pravého opaku. Také proto dnes můžeme pochválit třeba nové Hyundai i30, i když někdejší předchůdce Pony odešel z většiny testů jako totální propadák. Automobilka si to vzala k srdci, udělala lepší auta a boduje nejen u nás, novinářů. Zájem o novou i30 můžete vidět nejen v prodejních tabulkách, ale i na silnicích, které jsou ji pár měsíců po uvedení na trh plné. Jak prosté.

Opravdu dobrý šéf firmy se pak pozná podle toho, že si podobné zrcadlo dokáže nastavit sám a klidně i veřejně připustit, že nabídka jím řízené firmy prostě není dost dobrá na to, aby u zákazníků dostatečně bodovala. Tím totiž výše zmíněný proces, který je pro jakousi očistu tak jako tak nezbytný, jen zkrátí. A to firmě i přes krátkodobé bolestivé období ve střednědobém horizontu ve výsledku pomůže.

V negativním smyslu slova nás tedy nešokuje vystoupení nově jmenovaného šéfa australského zastoupení Mitsubishi jménem Mutsuhira Oshikiri, který po pouhých deseti týdnech ve funkci pro deník Sydney Morning Herald řekl: „Náš produkt je příliš starý a ceny příliš vysoké. Ve většině případů si zákazníci u jednoho auta stěžují na velmi podobné věci a my se za to stydíme. Když si každý stěžuje na něco jiného, je to v pořádku, pokud všichni říkají totéž, jsme za idioty - prostě jsme neudělali věci správně.”

Úkolem Oshikiriho je dostat prodeje jedné z menších japonských značek výše. Její pozice na tamním trhu přitom vůbec není špatná - Japonci v Austrálii vůbec bodují, Mitsu pevně patří do nejlepší desítky a prodává tam desetisíce aut za rok. Jenže letos o 5 procent klesá, i když trh o 10 procent roste. A to je pochopitelně problém, která má Oshikiri vyřešit. Jenže problém vidí v tom, co hned tak změnit nemůže, a tak i touto cestou vyvíjí tlak na mateřskou firmu.

„Naše auta jsou stará a musíme nabídnout více hodnoty za peníze. Já ani nevím, proč lidé Mitusbishi kupují. Je to jednoduchá otázka, ale složitá odpověď, nad kterou se budu muset zamýšlet po následující měsíce. Jaká je naše výhoda? Proč tu musíme být? Jaká je budoucnost? Musím na to teprve přijít,” dodal Oshikiri.

Předpokládáme, že když si tak vysoce postavený manažer dovolí vystoupit v médiích s tak ostrými slovy na adresu vlastní společnosti, musí být jeho pozice velmi silná a musí vědět, že jen ventiluje to, co firma dobře ví. Někteří novináři jej za to kritizují, my to vidíme spíše opačně - kdyby každý šéf místního zastoupení automobilky byl tak sebekritický a dokázal pro zákazníky viditelné nedostatky vnímat a předávat je dále mateřské firmě, spousta problémů by se výrobcům zcela vyhnula. A ani na nás, novináře, by nebyl vyvíjen takový tlak na pozitivní ohlasy a recenze, ať je realita jakákoli.

My tedy držíme panu Oshikirimu palce, jeho vyhlídky ostaně nejsou úplně marné. Brzy dostane do rukou nadějně vypadající nový Outlander 2012 a také konzervativněji (rozumějte: konzervativněji než dnešní Colt) střižené mini Mirage a to by firmě mělo pomoci. Konec konců, jen lepší produkty ji z dlouhodobé perspektivy mohou udržet „na koni”.


Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 1 - Mitsubishi Mirage 18Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 2 - Mitsubishi Mirage 19Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 3 - Mitsubishi Mirage 20Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 4 - Mitsubishi Mirage 21Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 5 - Mitsubishi Mirage 22Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 6 - Mitsubishi Mirage 23Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 7 - Mitsubishi Mirage 24Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 8 - Mitsubishi Mirage 25Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 9 - Mitsubishi Mirage 26Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 10 - Mitsubishi Mirage 27Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 11 - Mitsubishi Mirage 28Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 12 - Mitsubishi Mirage 29Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 13 - Mitsubishi Mirage 30Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 14 - Mitsubishi Mirage 31Šéf Mitsubishi Austrálie: „Nevím, proč lidé kupují Mitsubishi.” - 15 - Mitsubishi Mirage 32
Na nový Mirage hledí jako na spásu nejen šéf australského Mitsubishi, novinka by značce měla prospět snad na všech trzích. V Evropě zatím k mání není

Zdroj: Sydney Morning Herald přes Autoblog

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše