Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Sedíte za volantem jako paša? Pak jste prý agresivní řidič
28.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový výzkum MIT a univerzity v Berkeley je založen na posedávání v kanceláři a parkování v New Yorku. O jeho reflexi reality tak lze pochybovat.
Velmi často se říká, že řízením počítačových simulátorů se můžete velmi dobře připravit na silniční realitu. S tím se dá do značné míry souhlasit, pokud máte k dispozici patřičné vybavení. Stačí se podívat na přípravu pilotů Formule 1, kteří kvůli omezeným dnům testování tráví na simulátorech mnohdy více času než ve skutečném kokpitu. Kolem sebe však mají ohromný ansábl lidí, kteří na jejich činnost dohlížejí a následně ji i vyhodnocují. Navíc užívají sedačku a volant, jež stojí více než průměrné auto, o programu a samotném počítači ani nemluvě.
Pro výzkumný tým složený z lidí z massachusettského technologického institutu (MIT) a univerzity v Berkeley ovšem výše zmíněné očividně není důležité. Pro svou nejnovější práci, která se v několika ohledech zaměřuje i na řidiče, jim totiž postačil volant za 90 dolar; (cca 1 800 Kč), tři roky stará arkáda Need for Speed: Hot Pursuit, obyčejná kancelářská židle a větší monitor. Tedy sestava, která skutečný kokpit automobilu může suplovat jen po požití farmaceutik, jež se zkoumají na jiném oddělení obou prestižních ústavů.
Samotný průběh pokusu byl stejně diskutabilní, jako zmíněné vybavení. Účastníci výzkumu měli odjet závod do pěti minut. Pokud by se jim to přitom povedlo, získali by odměnu 10 dolarů (200 Kč). Současně byli za každou kolizi penalizováni 10 sekundovým zastavením. Paradoxem je, že jim nebylo umožněno usadit se dle jejich zvyklostí, poloha za volantem jim byla uměle přidělována - jedni seděli blíže k volantu, druzí co nejdále. Výsledkem testu je tvrzení, že se tzv. roztahovačný styl projevuje na agresivitě, zatímco lidé sedící blíže k volantu se v autech chovají spořádaněji. A z toho ostatně i závěr, že větší a prostornější auta favorizují agresivitu za volantem...
Asi každému, kdo má s autem odjeto více, než 25 hodin v autoškole, je jasné, že poloha za volantem je důležitý faktor pro řidičovu pohodu a schopnost adekvátně ovládat auto. Zvláště pak tzv. natažené pozice dost často vůbec znemožňují precizní řízení. Pokud si to ještě spojíte se stresem, který pro „nehráče” představuje úkol jet rychle s autem ve hře, která není zrovna odrazem reality, není těžké představit si frustrovaného pokusného králíka, jak raději obětuje 10 „babek” a sem tam si do někoho beztrestně vrazí a ještě si u toho zanadává.
V té beztrestnosti virtuálního světa je ještě další háček, který výsledky znevěrohodňuje. Málokdo si na silnici dovolí to, co v nějaké hře. Nejhorší, co se tam může stát, je nutnost začít jízdu znovu.
V další části výzkumu byl virtuální svět nahrazen reálným životem a tentokrát byl předmětem výzkumu prostor v kabině a v návaznosti na něj schopnost zaparkovat auto bez nutnosti oprav. Závěr je podobný - čím více prostoru v autě řidič měl, tím delší dobu mu manévr trval. Napadá mě otázka, jestli to náhodou není tím, že čím méně prostoru, tím menší auto a tím snazší parkování. Tato část pokusu navíc probíhala v centru New Yorku, který je všeobecně znám jako místo, mnoho parkovacích míst není a tím spíše pro velká auta. Takže jsme zase spíše u stresu spojeného s několikahodinovým hledáním vhodné skulinky.
Nevíme přesně, co bylo na pozadí výzkumného záměru a s jakými hypotézami na MIT a v Berkeley pracovali při sestavování pokusů. Způsob provedení celého výzkumu ale má trhliny, třebaže i tak může jisté spojení mezi způsobem řízení a agresivitou reflektovat. Jistý kredit, ale autorům přiznat můžeme - ji jistě faktem, že čím lépe za volantem sedíte, tím méně chyb jako řidič uděláte.
Poloha za volantem je sice důležitá, pro přesnost výzkumu nám ale prostředí viditelné na prvním snímků úplně ideální nepřijde...
Parkování v New Yorku s větším autem není snadné, i když si za volante sednete jako Ayrton Senna...
Zdroj: University of California, Berkeley přes Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy včera 15:42
- Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování včera 15:26
- Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí včera 15:26
- Jorge Navarro nazpět v Moto2 jako stabilní jezdec 15.12.2024
- Krize KTM se týká i MV Agusty 15.12.2024
Nejnovější články
- Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
před 2 hodinami - Nové levné SUV Škody se začalo vyrábět. Za jeho cenu to bude pecka jako hrom, která by Škodu vytáhla z problémů
před 3 hodinami - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
před 5 hodinami - Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 6 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva