Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Seat odhalil tajemství svého neúspěchu: skryté kliky zadních dveří druhého Leonu
27.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Trochu to připomíná scénu ze Simpsonů, faktem ale je, že úplně na lehkou váhu argumentaci jednoho ze šéfů britského zastoupení Seatu brát nelze.
Nevíme, jestli patříte mezi příznivce amerického seriálu Simpsonovi, v jednom z mnoha jeho dílů ale slavil springfieldský barman obrovský úspěch na trhu díky nápoji, do kterého potají přimíchával dětský sirup proti kašli. Konkurenti se pochopitelně snažili nápoj analyzovat a zjistit onu tajnou příměs, přičemž jeden z pokusů provedlo bylo jakési kolegium vědců využívající nejmodernější techniky. Ti všechny vstupní údaje „dali do počítače”, který jim za chvíli pověděl, že onou tajnou příměsí je... láska.
Byl to pochopitelně nesmysl, autoři se ale dozajista snažili naznačit, že vědecký přístup může vést v mnoha případech k mnohem pomýlenějším závěrům, než používání prostého selského rozumu obyčejným člověkem. A tuto scénu na první pohled připomíná vyjádření produktového šéfa Seat UK Jamese Buckella, který v jednom rozhovorů označil za příčinu dřívějších neúspěchů značky... skryté kliky zadních bočních dveří modelu Leon vyráběného mezi roky 2005 a 2012.
I toto se zdá být poněkud svérázným vysvětlením, ale už s ohledem na to, že pro značku šlo a jde o klíčový model, nelze brát podobná slova na lehkou váhu. Nový Leon se dnes pomalu stává a tedy i dříve mohl být tím, čím je Octavie pro škodovku nebo Golf pro Volkswagen - vozem, na kterém prodeje firmy stojí a se kterým i padají. A že se dříve, i přes relativní úspěch, takovým nestal, Buckell přičítá právě skrytým klikám. Dává to nějaký smysl?
Dává. Na jednu stranu si můžete říci, že jde o docela efektivní i efektní řešení, neboť automobilka nemusí vyrábět dvě karosářské verze a lidé mohou získat elegantnější vůz bez ztráty jeho praktičnosti. Zní to jasně, Buckell ale upozorňuje i na druhou stranu mince: „Prostě jsme se neobjevili na radaru dostatečného množství zákazníků. Prodávali jsme vůz nadšencům, kteří chtěli vzhled kupé a praktičnost pětidvířka - ale ničí mě jen pomyšlení, o kolik prodejů jsme přišli, protože potenciální zákazníci vyřadili vůz ze svého hledáčku jakožto třídvířko,” řekl doslova James B. britským médiím.
Dá se namítat, že zákazníci přece nejsou tak hloupí, aby nevěděli, že jde o pětidvéřový model a pro řadu lidí to jistě bude platit. Ale upřímně řečeno, při šíři dnešní nabídky aut, jistě existuje spousta takových, kteří o spoustě aut nemají žádné povědomí a podobné informace ani nehledají. A tak se zkrátka řídí tím, co vidí - Leon byl mnohými nutně vnímán jako třídvéřový, sportovně laděný kompakt. A to není auto pro každého.
Že Buckell není jediný, kdo takto v Seatu uvažuje, dosvědčuje i fakt, že nový Leon se jako hybrid netváří a třídvířko nabízí coby sportovněji střižený, samostatný model s kratším rozvorem a zatím alespoň avizovaným, živějším jízdním projevem. Zatím se zdá, že i to úspěchu vozu pomáhá.
Se skrytými klikami zadních dveří kdysi začal Walter de Silva u Alfy Romeo (a hádejte, kdo maloval předchozí Leon u Seatu), posléze se přidaly i další značky, dnes se jeví být vyčpělou módou. Třeba Honda nebo Renault je nabídly i u nového Civicu resp. Clia IV, dost možná ale půjde o poslední vlaštovky. V očích zákazníků totiž opravdu může jít o věc typu pevná stahovací střecha kabrioletu - na první pohled také úžasné řešení mele z posledního nejen kvůli vyšší složitosti a hmotnosti, ale nakonec hlavně proto, že vůz nevypadá jako kabriolet. Automobilky zkrátka podcenily, že lidé chtějí skutečné kabriolety, skutečná třídvířka neo skutečná pětidvířka - někdy pro vzhled, někdy pro funkci. Pokus o slepení obojího v jedno se tak nakonec nemusí na trhu setkat s úspěchem.
Jestli jde ale o opravdu podstatný důvod menšího než možného úspěchu předchozího Leonu a tím i ztrát celého Seatu, to už zvažte sami.
Předchozí Leon se skrytými klikami pyšnil, teď se za ně spíše stydí
Nová generace Leonu se vrátila ke klasice
Honda zůstává se Civicem tomuto řešení věrná
Průkopníci od Alfy Romeo jej ale zavrhli už dávno
Zdroj: Carscoops
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva