Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Seat Ibiza Cupra TDI s 200 koňmi: vítězit v rallye jde i s naftou
3.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tato Ibiza není čtyřkolka s nápravou z BMW, úspěchy v rallye však sklízí. Pomáhá 200 koní z dieselové 1,9 upravené českou firmou.
Dieselových závodních aut na světě není moc a ve světě závodů do vrchu či rallye už vůbec ne. Nedávno jsme tu měli třísetkoňovou Fabii RS TDI, která se z auta na denní potřebu postupně změnila ve stroj určený čistě pro závodění do vrchu. Dnes tu máme rallyový stroj, který má pod kapotou také vznětový motor. Je to dvousetkoňová turbodieselová Ibiza.
Po technické stránce tu je čtyřválec 1,9 TDI PD s kódovým označením ARL, nejsilnější diesel, který se ve své době pod kapotu koncernových vozů montoval. Od ostatních TDI se liší např. větším mezichladičem přes celou šíři chladičové stěny a některými dalšími detaily. V Golfu a Leonu tento motor dával až 150 koní, Seat pro Ibizu nainstaloval nové sání včetně mezichladiče a také upravil řídící elektroniku, takže z motoru dostal 160 koní. Tento konkrétní stroj pak upravila česká firma Dieselpower pro závodní použití.
Na přední kola nyní proudí rovných 200 koní. Nehledejte tu složité úpravy typu zadní nápravy z BMW, změny na závodní stroj se nesly v duchu odlehčení a vyztužení a samozřejmě také nutných úprav podvozku, jako např. závodní tlumiče, stabilizátory apod. Sériová, 160koňová varianta údajně zrychlila na stovku za 7,6 vteřiny, závodní úprava jistě bude výrazně rychlejší.
Tato Ibiza sice neprošla tak ohromujícím množstvím úprav jako zmíněná Fabia, ale závodními úspěchy se jí může směle rovnat. Jezdí s ní duo Peter Haluška a Pavol Kocík a k jejich nejčerstvějšímu vítězství patří obnovený Liqui Moly Winter Cup 2015 ve slovenském Prešově. Ve své třídě vyhráli také Rallye Tatry 2014 a Rallye Prešov 2014. Pod obrázky najdete onboard videa z Liqui Moly Winter Cupu a Rallye Prešov 2014.
Zmíněným pochopitelně neříkáme, že malý dieselový hatchback je pro závodění to pravé, není. Ale úspěšně závodit s ním lze a ani nemusíte mít k dispozici prostředky na složité úpravy. Už z tohoto pohledu je to zajímavý stroj...
Dvousetkoňová Ibiza ve slovenské rallye sklízí úspěchy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před hodinou - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva