Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saleen jde ke dnu. Je bez peněz a dluží miliony
26.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Americký úpravce trpí nedostatkem likvidity a navíc dluží v přepočtu zhruba 125 milionů korun. Finančně ho zjevně vysál model ST, lehce předělaná Tesla.
Společnost Saleen Automotive z USA je nám známá především kvůli komplexním úpravám, kterým nejčastěji podrobuje Ford Mustang či jak je již chvíli známo, například i Teslu Model S. Jeho současná situace však nasvědčuje spíše bankrotu než dalšímu rozvoji aktivit, o čemž svědčí zpráva americké SEC, tamní obdobě české Komise pro cenné papíry, kterou jsme včera zmiňovali v souvislosti s Teslou. A není to jediná vazba, která Saleen a Teslu pojí.
Americký úpravce potřebuje co nejrychleji získat velkou finanční infuzi, pokud chce přežít alespoň do konce letošního roku. Ukazují nám to zmiňované dokumenty komis signalizující na katastrofální zůstatek na jeho bankovním účtu. Ten by měl být údajně jen 7 261 dolarů (tedy zhruba 160 tisíc korun) ke dni 30. září. To je však jen špičkou ledovce celé problematiky.
Další dokumenty zmíněné komise, která zkoumala neproplacené směny, napovídají, že Saleen dluží navíc ještě 5 634 841 dolarů (zhruba 125 milionů korun), přičemž z půl milionu dolarů se na dlužné částce podílejí neuhrazené daně ze mzdy. Přes jeden milion dolarů závazků je už devadesát a více dnů po splatnosti, což si navíc bude žádat úrok z prodlení ve výši dalších 400 tisíc dolarů. Je evidentní, že firma má problémy s cash flow. Na bídné situaci se však z velké části podílí poloviční příjmy než vloni, které vedou k vykázání milionových ztrát za poslední čtvrtletí.
Na straně aktiv Saleen vykazuje pouze 670 tisíc dolarů, což není jmění, které by tak velké prodejní výkyvy bylo s to jakkoliv vyvážit. Firma se tak modlí, aby se našel kupec, jenž jí vpíchne do srdce finanční injekci. Pokud se tak totiž nestane, pak máme docela oprávněné pochybnosti o dalším pokračování její činnosti. Je to škoda, neboť zakladatel Steve Saleen v roce 2012 znovu získal po soudních tahanicích práva k používání jména značky a vypadalo to, že ji znovu postaví na nohy. To by se ale musel držet svého kopyta.
Zprvu to tak dělal. Ukázal supersportovní model S8, ale rázem jakoby se jeho mysl zakalila a přivedla ho k segmentu elektromobilů. Tento krok tehdy ospravedlňoval následujícím tvrzením: „Je nám jasné, že elektromobily nejsou jen přechodným poblázněním, ale trendem, který čeká růst.“ Jenomžeony spíše přechodným poblázněním jsou. Věci tak nešly, jak si maloval, což se ukazuje jen krátce po demonstraci upravené Tesly Modelu S s názvem Saleen FourSixteen. Dost možná na tristní stavu může právě ona, respektive investice, kterou firmu stála. Bankrotový stav však Saleenu nezabrání představit inovovanou variantu.
Tou je podle posledních novinek model pojmenovaný Saleen ST (ST691, ST značí spojení Saleen Tesla), jenž přichází s celkovým výkonem až 700 koní pramenícím z dvou elektromotorů. Není to však nic jiného než stejně upravená Tesla Model S 4x4 (P85D) s identickým výkonem. Kromě toho však v nabídce bude prý nadále také lehce modifikovaná verze (ST380) disponující výkonem 385 koní, která však také využívá tovární pohonné jednotky klasické Tesly S se zadním pohonem.
Co se tedy týče zásahů do kalifornského elektrovozu, Saleen Teslu vyjma aerodynamické optimalizace podrobil novým odpružením, upravil kabinu a nabídl karbon-keramické brzdy, přičemž si pohrál také s převodovkou. Díky tomu se tak ST691 umí rozjet na stokilometrovou rychlost za tři sekundy, což je o dvě desetiny rychlejší čas než produkt beze jména Saleen v názvu. Cena, kterou si úpravce bere, je vyčíslena na 132 tisíc dolarů (2,93 milionu korun) za zadokolku a 164 600 dolarů (3,64 milionu korun) za verzi s pohonem všech kol. Uvidíme, kolik jich ještě stihne prodat.








Saleen FourSixteen, který si zákazníci ještě stihli objednat, bude údajně dodán, zbytek modelů už se má prodávat coby 2015 Saleen ST
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 2 hodinamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá včera 15:00
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice 21.4.2025
Nejnovější články
Mercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
před hodinouFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 2 hodinamiBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
před 3 hodinamiČínská expanze nezná hranic, nově se zaměří i na levná auta. S tímhle chtějí jít v Evropě po krku Dacii Duster
před 5 hodinamiRenault poslal do výroby ostré mini s ohromujícími parametry, chce za něj ale víc než Porsche za 911 GTS
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva