Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rusové nadělili staré Ladě motor jako Bugatti, úplně jako Bugatti ale nejezdí
7.3.2019 | Mirek Mazal
Podobně jako víc pruhů neznamená víc Adidas, ani více válců nedělá ze staré Lady nutně lepší auto. S dvanáctiválcem jela a zněla, s šestnácti „hrnky” už jde spíše o trápení, třebaže umí pobavit.
Očekávané se stalo skutečností a ze starého žigulíku se postupně stala výkonná obluda s až šestnácti válci. Zpočátku osmiválcový žigulík byl jen první zkušební prototyp, který se sice moc nepovedl, ovšem ukázal cestičku k mnohem šílenějším projektům.
Rusové z Garage 54 našli v přidávání dalších pohonných jednotek zalíbení a zvětšování agregátu Lady nebere konce. Práce se v této chvíli zastavily po zapojení dalšího čtyřválce, aktuálně červený stroj pohání 5,6litrový šestnáctiválec, motor jako pro Bugatti. Pravda, tam není řadový, ale 16 válců má stejně.
Přidávání válců už se stává rutinou, při níž Rusové do vyřazené Lady přidávají další a další motory do předem připravené konstrukce. Klec navařená na předním nárazníku je stále podepřena nápravou s řízenými koly, aby se dlouhý vůz mohl vytočit z garáže na testovací dráhu.
Zapojení všech komponentů nepřineslo nové problémy, které by se dříve neobjevily. Ruský automechanik i jeho kolegové byli na všechno připraveni díky předešlým zkušenostem. Po dotažení všech spojů, zavedení drátů a lanek se R16 rozběhl bez nečekaných komplikací.
Hůře koncept čtyřmotorové Lady naskakoval na zkušební dráze, kde autu nesvědčila nízká venkovní teplota. Stačilo pořádně prošlápnut plynový pedál a probudit všechny zamrzlé koně. Jízda se ukázala jako velmi složitá, protože se po instalaci dodatečných pohonných jednotek změnilo těžiště. Zadní kola s hřeby v pneumatikách stále ztrácela trakci a vůz téměř nešlo držet v rovině.
Absolvování několika dynamických rozjezdů bylo na 5,6 R16 příliš náročný úkol, proto Rus raději zastavil a nechal svěřence opravit špatnou synchronizaci všech čtyř agregátů. Kolegové museli do kabiny natáhnout provázek ovládající druhý motor a teprve poté se Lada pořádně rozjela. Zátah opraveného ústrojí byl hned znatelně lepší, z auta při akceleraci dokonce odpadávaly různé komponenty.
Měření dynamiky při nejlepším pokusu ukázalo rozjezd na stovku v čase pod sedm sekund, což není zlé, konstruktéři ale čekali veselejší výsledek. Minule se tři motory prezentovaly lepším způsobem, přidáním čtvrtého kusu zmizelo vyvážení chodu a ztratily se ještě stále schůdné jízdní vlastnosti. Co s tím pánové provedou, se necháme překvapit. Jistě o nich ještě uslyšíme.
Rusové ukázali, že mezi počtem válců a dynamikou není vždy přímá úměra - šestnáctiválec ve staré Ladě jede hůř než motor R12
Zdroj: Garage 54 ENG@Youtube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
před 11 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
včera - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
včera - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
včera - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva