Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozumní občané napravili nebezpečnou křižovatku i proti vůli úřadů, křídou a listím
3.12.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Politici a úřady se tváří, že za všechno nebezpečí na silnicích mohou řidiči. Spoustě problémů lze ale předejít jen změnou konstrukce silnice, jako zde.
Z jistého úhlu pohledu může za každou nehodu na silnici některý z řidičů - nakonec už tím, že do nějakého auta sedl a vyjel. Můžete argumentovat, že některé věci jste zkrátka zpoza volantu nemohli ovlivnit, přinejmenším policie s vámi ale souhlasit nebude. I kdyby vám před auto spadl meteorit a vyhloubil deset metrů hlubokou díru, do které byste následně spadli, policisté stejně nejspíše řeknou, že jste nepřizpůsobili rychlost jízdy okolnostem, které mohou nastat. Protože stejně jako z nebe padá voda, sníh a nebo kroupy, spadne z něj občas i cosi z vesmíru. „Mám tedy jako viníka nehody uvést vesmír?” ptal by se nejspíše policista.
Nechme ale žertů, toto je vážná věc. I když jsou řidiči nepochybně přímo odpovědní opravdu za téměř každou nehodu, existují jinými ovlivnitelné okolnosti, bez nichž by k tomu či onomu karambolu nemuselo dojít. Tou typickou je konstrukce silnice, která někdy k nehodám svádí a jejíž pouhá úprava by mohla většině z nich zabránit. Však si vzpomeňte, kolik jste v životě v České republice viděli třeba křižovatek na horizontech či blízko zatáček. Na takovém místě jeden či více z řidičů z podstaty nemohou mít dokonalý rozhled, nehody se tam stávají právě kvůli tomu a přesto s tím klidně i dekády nikdo nic nedělá.
Dalším podobným problémem jsou křižovatky ve tvaru písmene Y. Je prostě znovu problematické, když vedlejší silnici přivedete k té hlavní jinak než kolmo nebo takto svedete dvě silnice s nejasnou předností. Někteří si pak myslí, že jsou na hlavní, i když nejsou. Jiní nevidí dokonale do jednoho směru, protože by si museli ukroutit hlavu a zrcátko je na to krátké. A další dávají přednost z hlavní silnice, což dříve nebo později vyústí v to, že od nich někdo nabourá zezadu.
Právě takováto křižovatka, navíc s velmi nešťastným obřím prostorem uprostřed, se nachází v kanadském Torontu na křížení Regal Road a Springmount Avenue. Kdyby tu byla jasně dána hlavní a vedlejší, asi by se s ní ještě dalo žít, na křižovatce ale platí režim „all-way stop” - severoamerická záležitost, kdy všichni musí zastavit a jako první se rozjíždí ten, komu se jako prvnímu zastaví kola. Jenže už vzhledem ke konstrukci křižovatky si ti jedoucí (na fotkách níže) zprava doleva či zleva doprava mysleli, že jsou na hlavní a třetí směr ignorovali. A nehody se stávaly.
Místní po úřadech dlouho chtěli, aby křižovatku upravili, jenže nestalo se. Tak si ji upravili sami - vzali křídu, spadané podzimní listí a z křižovatky udělali podstatně klasičtější T se zachováním režimu „all-way stop”. A problémy rázem nejsou, protože místo vypadá jako křižovatka fungující v toto režimu, na který jsou tamní řidiči zvyklí a respektují jej.
Lidé pochopitelně doufají, že úřady si z tohoto konečně vezmou ponaučení a křižovatku upraví dříve, než... listí rozfouká první vítr a křídu smyje déšť. Dave Meslin, autor snímků níže a člověk, který se na celé úpravě podílel, k tomu říká, že úřady nyní spíše než problém řeší to, že někdo vzal rozum do hrsti a udělal práci za ně. Sám ale ničeho nelituje a věří, že dosáhne nápravy: „Je naší prací bojovat proti byrokracii jemně a zdvořile, ale pevně,” říká Meslin.
Podle nás to je ideální a nikomu neubližující způsob, jak úřadům nastavit zrcadlo jejich neschopnosti konat. Váš názor?
Takto křižovatka vypadala původně
Takto po úpravě listím a křídou
A o této „oficiální” podobě občané sní...
Zdroj: Dave Meslin@Facebook přes CBC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
před hodinou - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
včera - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
včera - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
včera - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.26. 07:12 - Brus
- Detektory policejních radarů 11.25. 22:33 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 21:44 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus