Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozumní občané napravili nebezpečnou křižovatku i proti vůli úřadů, křídou a listím
3.12.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Politici a úřady se tváří, že za všechno nebezpečí na silnicích mohou řidiči. Spoustě problémů lze ale předejít jen změnou konstrukce silnice, jako zde.
Z jistého úhlu pohledu může za každou nehodu na silnici některý z řidičů - nakonec už tím, že do nějakého auta sedl a vyjel. Můžete argumentovat, že některé věci jste zkrátka zpoza volantu nemohli ovlivnit, přinejmenším policie s vámi ale souhlasit nebude. I kdyby vám před auto spadl meteorit a vyhloubil deset metrů hlubokou díru, do které byste následně spadli, policisté stejně nejspíše řeknou, že jste nepřizpůsobili rychlost jízdy okolnostem, které mohou nastat. Protože stejně jako z nebe padá voda, sníh a nebo kroupy, spadne z něj občas i cosi z vesmíru. „Mám tedy jako viníka nehody uvést vesmír?” ptal by se nejspíše policista.
Nechme ale žertů, toto je vážná věc. I když jsou řidiči nepochybně přímo odpovědní opravdu za téměř každou nehodu, existují jinými ovlivnitelné okolnosti, bez nichž by k tomu či onomu karambolu nemuselo dojít. Tou typickou je konstrukce silnice, která někdy k nehodám svádí a jejíž pouhá úprava by mohla většině z nich zabránit. Však si vzpomeňte, kolik jste v životě v České republice viděli třeba křižovatek na horizontech či blízko zatáček. Na takovém místě jeden či více z řidičů z podstaty nemohou mít dokonalý rozhled, nehody se tam stávají právě kvůli tomu a přesto s tím klidně i dekády nikdo nic nedělá.
Dalším podobným problémem jsou křižovatky ve tvaru písmene Y. Je prostě znovu problematické, když vedlejší silnici přivedete k té hlavní jinak než kolmo nebo takto svedete dvě silnice s nejasnou předností. Někteří si pak myslí, že jsou na hlavní, i když nejsou. Jiní nevidí dokonale do jednoho směru, protože by si museli ukroutit hlavu a zrcátko je na to krátké. A další dávají přednost z hlavní silnice, což dříve nebo později vyústí v to, že od nich někdo nabourá zezadu.
Právě takováto křižovatka, navíc s velmi nešťastným obřím prostorem uprostřed, se nachází v kanadském Torontu na křížení Regal Road a Springmount Avenue. Kdyby tu byla jasně dána hlavní a vedlejší, asi by se s ní ještě dalo žít, na křižovatce ale platí režim „all-way stop” - severoamerická záležitost, kdy všichni musí zastavit a jako první se rozjíždí ten, komu se jako prvnímu zastaví kola. Jenže už vzhledem ke konstrukci křižovatky si ti jedoucí (na fotkách níže) zprava doleva či zleva doprava mysleli, že jsou na hlavní a třetí směr ignorovali. A nehody se stávaly.
Místní po úřadech dlouho chtěli, aby křižovatku upravili, jenže nestalo se. Tak si ji upravili sami - vzali křídu, spadané podzimní listí a z křižovatky udělali podstatně klasičtější T se zachováním režimu „all-way stop”. A problémy rázem nejsou, protože místo vypadá jako křižovatka fungující v toto režimu, na který jsou tamní řidiči zvyklí a respektují jej.
Lidé pochopitelně doufají, že úřady si z tohoto konečně vezmou ponaučení a křižovatku upraví dříve, než... listí rozfouká první vítr a křídu smyje déšť. Dave Meslin, autor snímků níže a člověk, který se na celé úpravě podílel, k tomu říká, že úřady nyní spíše než problém řeší to, že někdo vzal rozum do hrsti a udělal práci za ně. Sám ale ničeho nelituje a věří, že dosáhne nápravy: „Je naší prací bojovat proti byrokracii jemně a zdvořile, ale pevně,” říká Meslin.
Podle nás to je ideální a nikomu neubližující způsob, jak úřadům nastavit zrcadlo jejich neschopnosti konat. Váš názor?
Takto křižovatka vypadala původně
Takto po úpravě listím a křídou
A o této „oficiální” podobě občané sní...
Zdroj: Dave Meslin@Facebook přes CBC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejčtenější články
- Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
5.1.2025 - SUV Alfy Romeo ukázalo cenu hybridizace. Jen s benzinovým motorem je o statisíce levnější, u nás se potichu prodává i s dieselem
5.1.2025 - Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
5.1.2025 - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
6.1.2025 - Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
6.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva