Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Renault Talisman s logem VW ukazuje, jak nespecifický je design nových aut
26.7.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Může to znít jako klišé, slova o malé nápaditosti a svébytnosti designu aut ale nejsou jen prázdnou frází.
Slýcháme to od vás po představení skoro každé automobilové novinky. Ať už jde o auto evropské, americké nebo asijské, levné nebo drahé, výjimečné nebo tuctové, ozvou se někteří z vás s tím, že se sice nejedná o ošklivý vůz, podotknou však, že by mu klidně mohla náležet značka jakéhokoli jiného výrobce a nikdo by se nedivil. Tyto hlasy se ozývají stále častěji; tak často, že už mnohé unavují a předem v diskuzích konstatují: „A teď přijde někdo, kdo řekne, že by to mohla být Kia...” Chápeme i tyto poznámky, pouze za módní klišé předhazované pouze pro získávání souhlasných reakcí ale předchozí slova označit nelze.
Nejde tu o krásu, líbivosti či přitažlivost, jde o specifičnost. Nejsme naivní, abychom vám tvrdili, že byste si před pár dekádami nikdy nespletli auto jedné značky s druhým, byla to ale spíše výjimka, nikoli pravidlo. Však se podívejte třeba na všechny generace BMW 7 - napadá vás nějaký vůz, který by se designově byť jen blížil třeba generaci E38? Šlo o něco tak zvláštního, jedinečného, nezaměnitelného, že každý člověk trochu zajímající se o auta už zdálky věděl, že jde o BMW. O poslední generaci G11 něco takového říct nelze.
Jistě, i dnes mají BMW své specifické designové detaily, ale jsou to jen detaily, nikoli design jako takový. Seberte bavorákům ledvinky a nevíte, co před sebou vlastně vidíte. A naopak, nalepte je klidně na turecký Fiat Aegea a nebudete věřit, že nejde o zbrusu nové BMW. Tak málo designy nových modelů aut dělí.
Nemá ale smysl se točit jen okolo BMW, tohle zdaleka není problém pouze mnichovských vozů. Leccos bylo řečeno i k novému Jaguaru XE, velmi horečnatě se ale toto téma probíralo také v případě ještě novější Alfy Romeo Giulia. Její design vzbudil rozličné reakce, které nechceme komentovat, že není ničím typicky italským je ale snad mimo veškerou diskuzi. Tohle auto by mohlo být čímkoli od Jaguaru po Kiu a když jsme u poslední zmíněné značky, ani ta nemá typického více než pár drobností. Její nedávný koncept klidně může být zpátky Alfa a nebo prakticky cokoli od BMW.
K tomuto zamyšlení nás ale přimělo ještě něco jiného - práce amerických kolegů, kteří si pohráli s novým Renaultem Talisman. Také v případě jeho představení začaly krátce po premiéře zaznívat hlasy typu „pěkný Volkswagen”. Ani v tomto případě nešlo o výkřik do tmy - kolegové vozu vyměnili pouze znáček a „espézetku” za německé alternativy a na světě je auto, kterému klidně můžete říkat VW Passat. Dokonce máme pocit, že mu vzhledem k dlouholeté nenápaditosti designů naprosté většiny VW jdou německá véčka k duhu lépe než francouzský kosočtverec.
Francouzi a podobně Italové byli přitom léta spojováni s jistým designovým mistrovstvím. Jejich auta nemusela být zrovna hezká, jako takový Renault Vel Satis, ale byla svá, nezaměnitelná. Dnes se všichni snaží o design, který bychom nazvali generickým, obecným, širokosáhlým. Nedá se říci, že by od sebe designéři nadměrně opisovali, že by všechna auta byla stejná - stejná nejsou, jsou dokonce obvykle jedinečná a přesto poněkud netypická. Proč? Vlastně ani nevíme - máme tendenci hledat za tím snahu neurazit, ale nejsme si jisti, jestli je tímto naplňována.
Řekněte nám k tomu svůj názor, v diskuzi v něm najdete prostoru dostatek. Jen prosím nenamítejte, že auta mají čtyři kola a volant - to je spojovalo vždy, přesto tak vzhledově nevýjimečná jako v posledních letech jednoduše nebyla...
Renault Talisman s logem VW vypadá... jako pravý VW
Pro srovnání skutečný Talisman
Kie s ledvinkami BMW by si se skutečnými německými modely snadno někdo spletl
I z Fiatu lze BMW udělat docela jednoduše
BMW bez ledvinek poněkud ztrácejí tvář
Kia s výsostnými znaky Alfy Romeo též hraje uvěřitelnou hru
Pro srovnání skutečný korejský koncept
Dotaženo ad absurdum lze z Fordu udělat Aston Martin
Tady už ale designéři museli trochu opisovat
Inspirace: Carscoops
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 58 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 56 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 15:19 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan