První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá

Pokud vás na silnici děsí už předjíždění běžných kamionů, raději si nepřejte potkat tzv. silniční vlak. Delší soupravy byly dosud v Evropě zakázané, teď je ale jako v první zemi povolili ve Finsku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá

18.1.2019 | Mirek Mazal

První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud vás na silnici děsí už předjíždění běžných kamionů, raději si nepřejte potkat tzv. silniční vlak. Delší soupravy byly dosud v Evropě zakázané, teď je ale jako v první zemi povolili ve Finsku.

Přeprava velkého množství těžkého nákladu probíhá primárně po železnici, neboť lokomotivy zvládají na jeden zátah odvézt více nákladu než jakýkoliv jiný pozemní stroj. Pro svůj provoz ale potřebuji koleje, což není vždy šikovné. Koleje jednak nevedou na každé místo světa a jen zřídka po nich lze zvládnout cestou cestu z počáteční do cílové destinace. Náklad je tedy nakonec beztak překládán z nákladních aut a do nákladních aut, což v některých případech činí efektivnější přepravu pomocí tzv. silničních vlaků, ve své podstatě hodně dlouhých kamionů.

Tyto prostředky jsou dobře známé ze zemí jako Austrálie, USA, Kanada či Argentina, na starém kontinentu ale byly dosud zakázané. Jeden tahač dokáže v případě „vlakového uspořádání” táhnout tři až čtyři návěsy anebo přívěsy. Celková délka kompletu běžně dosahuje až 50 metrů, v Evropě bývá omezena na 17 až 22 metrů. V některých zemích jsou pro určité případy udělovány výjimky, na paušální povolení silničních vlaků ale v Evropě dojde poprvé až v pondělí. A kupodivu v zemi, která je členem Evropské unie.

Jde o Finsko, které objevilo výhody větších kamionů. Hlavní předností je efektivnější přeprava, která hraje v současné bezskladové logistice významnou roli. Podle nového nařízení tak od budou moci 21. ledna křižovat Finsko delší a těžší kamiony než kdekoli jinde v Evropě.

Finská pravidla nejsou tak velkorysá jako třeba v Austrálii, přesto jde o značný posun vpřed. Maximální délka soupravy nově může být až 34 metrů, hmotnost „vlaku” nesmí přesáhnout 76 tun. To jsou skoro dvojnásobky dosud povolených hodnot. Tolerovaná délka jednoho náklaďáku se zvýšila na 13 metrů, délka návěsu může být 16 metrů. Případné překročení regulačních parametrů musí být konzultováno s ministerstvem dopravy, které případně vydá zvláštní povolení.

Uvolnění podmínek se týká jen strojů homologovaných pro tento účel, modely schopné převážet několik tun navíc mají povinnost splňovat nejnovější podmínky v oblasti bezpečnosti - zejména nesmí chybět elektronické systémy jako systém nouzového brzdění a udržování v jízdním pruhu. Provoz je pak omezen na dostatečně dimenzované silnice, někdy i s časovými omezeními.

Pro ostatní řidiče může být výskyt podobně dlouhého auta na silnici překvapením, předjet 34 metrů dlouhý kamion bude chtít trochu více přemýšlení. Pokud byste tedy v budoucnu zamířili do Finska, mějte na paměti, že tam můžete na silnicích narazit na kamion klidně dvakrát delší, než jsou ty české. A předjet takového obra chvíli potrvá...


První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 1 - Silnicni vlaky foto 01První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 2 - Silnicni vlaky foto 02První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 3 - Silnicni vlaky foto 03První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 4 - Silnicni vlaky foto 04První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 5 - Silnicni vlaky foto 05První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 6 - Silnicni vlaky foto 06První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 7 - Silnicni vlaky foto 07První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 8 - Silnicni vlaky foto 08První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 9 - Silnicni vlaky foto 09První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 10 - Silnicni vlaky foto 10První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 11 - Silnicni vlaky foto 11První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 12 - Silnicni vlaky foto 12První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 13 - Silnicni vlaky foto 13První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 14 - Silnicni vlaky foto 14První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 15 - Silnicni vlaky foto 15První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 16 - Silnicni vlaky foto 16První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 17 - Silnicni vlaky foto 17První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 18 - Silnicni vlaky foto 18První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 19 - Silnicni vlaky foto 19První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 20 - Silnicni vlaky foto 22První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 21 - Silnicni vlaky foto 23První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 22 - Silnicni vlaky foto 24První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 23 - Silnicni vlaky foto 25První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 24 - Silnicni vlaky foto 26První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 25 - Silnicni vlaky foto 27První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 26 - Silnicni vlaky foto 28První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 27 - Silnicni vlaky foto 29První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 28 - Silnicni vlaky foto 30První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 29 - Silnicni vlaky foto 31První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 30 - Silnicni vlaky foto 32První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 31 - Silnicni vlaky foto 33První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 32 - Silnicni vlaky foto 34První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 33 - Silnicni vlaky foto 35První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá - 34 - Silnicni vlaky foto 36
Silniční vlaky se mimo Evropu používají poměrně často, jak můžete vidět. Na starém kontinentu byly dosud zakázané, Finsko to od pondělí změní

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.