Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá
18.1.2019 | Mirek Mazal
Pokud vás na silnici děsí už předjíždění běžných kamionů, raději si nepřejte potkat tzv. silniční vlak. Delší soupravy byly dosud v Evropě zakázané, teď je ale jako v první zemi povolili ve Finsku.
Přeprava velkého množství těžkého nákladu probíhá primárně po železnici, neboť lokomotivy zvládají na jeden zátah odvézt více nákladu než jakýkoliv jiný pozemní stroj. Pro svůj provoz ale potřebuji koleje, což není vždy šikovné. Koleje jednak nevedou na každé místo světa a jen zřídka po nich lze zvládnout cestou cestu z počáteční do cílové destinace. Náklad je tedy nakonec beztak překládán z nákladních aut a do nákladních aut, což v některých případech činí efektivnější přepravu pomocí tzv. silničních vlaků, ve své podstatě hodně dlouhých kamionů.
Tyto prostředky jsou dobře známé ze zemí jako Austrálie, USA, Kanada či Argentina, na starém kontinentu ale byly dosud zakázané. Jeden tahač dokáže v případě „vlakového uspořádání” táhnout tři až čtyři návěsy anebo přívěsy. Celková délka kompletu běžně dosahuje až 50 metrů, v Evropě bývá omezena na 17 až 22 metrů. V některých zemích jsou pro určité případy udělovány výjimky, na paušální povolení silničních vlaků ale v Evropě dojde poprvé až v pondělí. A kupodivu v zemi, která je členem Evropské unie.
Jde o Finsko, které objevilo výhody větších kamionů. Hlavní předností je efektivnější přeprava, která hraje v současné bezskladové logistice významnou roli. Podle nového nařízení tak od budou moci 21. ledna křižovat Finsko delší a těžší kamiony než kdekoli jinde v Evropě.
Finská pravidla nejsou tak velkorysá jako třeba v Austrálii, přesto jde o značný posun vpřed. Maximální délka soupravy nově může být až 34 metrů, hmotnost „vlaku” nesmí přesáhnout 76 tun. To jsou skoro dvojnásobky dosud povolených hodnot. Tolerovaná délka jednoho náklaďáku se zvýšila na 13 metrů, délka návěsu může být 16 metrů. Případné překročení regulačních parametrů musí být konzultováno s ministerstvem dopravy, které případně vydá zvláštní povolení.
Uvolnění podmínek se týká jen strojů homologovaných pro tento účel, modely schopné převážet několik tun navíc mají povinnost splňovat nejnovější podmínky v oblasti bezpečnosti - zejména nesmí chybět elektronické systémy jako systém nouzového brzdění a udržování v jízdním pruhu. Provoz je pak omezen na dostatečně dimenzované silnice, někdy i s časovými omezeními.
Pro ostatní řidiče může být výskyt podobně dlouhého auta na silnici překvapením, předjet 34 metrů dlouhý kamion bude chtít trochu více přemýšlení. Pokud byste tedy v budoucnu zamířili do Finska, mějte na paměti, že tam můžete na silnicích narazit na kamion klidně dvakrát delší, než jsou ty české. A předjet takového obra chvíli potrvá...
Silniční vlaky se mimo Evropu používají poměrně často, jak můžete vidět. Na starém kontinentu byly dosud zakázané, Finsko to od pondělí změní
Bleskovky
- Nový Ford Mustang vyzval na souboj ve sprintu ošklivé a otylé BMW M2, asi to ale neměl dělat
včera - Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
1.12.2024 - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Dacia začala v honbě za emisními cíli nabízet elektrický Spring tak levně, že ho skoro rozdává, ani to nemusí stačit
3.11.2024 - Šéf Fordu je pod palbou kritiky za otevřené obdivování čínských aut, i když je sám označuje za „existenční hrozbu”
3.11.2024 - Mazda letos v prodává v USA rekordní počet aut, i když tam nenabízí ani jeden elektromobil
3.11.2024 - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024 - Dnes nepochopitelný symbol lidového luxusu 90. let se dá koupit pořád sotva jetý po 1. majiteli, všechny ostatní sežrala rez
3.11.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva