Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut Německo, červenec 2013: odbyt roste, Škoda vládne dvěma třídám
21.8.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Německý trh s auty se vrátil k mírnému růstu, tentokrát si ale posvítíme i na odbyt v jednotlivých třídách. V nich si dobré pozice vydobyly i škodovky.
Červenec 2013 byl pro německé dealery nových aut o něco bohatší než stejný měsíc loňského roku - prodalo se celkem 253 146 vozů, tedy o 2,1 % více než loni. Benzínové motory stále mají převahu, i když jen těsnou - bylo jich 51,4%. Další koncepce krom dieselů jen paběrkují, což nejlépe reflektuje 515 prodaných elektromobilů a 2 195 hybridů. Podobně jako u nás pak většina nových aut zamířila do firem, soukromí zákazníci hrají druhé housle.
V případě značek je pozice Volkswagenu jakožto lídra německého trhu nadále neotřesitelná - s 55 tisíci prodanými auty na tom byl více jak dvakrát lépe, než druhý Mercedes s 25 tisíci kusy. Relativně dobře si vedla Škoda - s necelými 12 tisíci prodanými vozy byla na sedmém místě a do nejlepší desítky už si tak nějakou chvíli nedělá pouze výlety. Příčinou je i rostoucí jednoho jejího modelu, pochopitelně máme na mysli novou Octavii, razantní zlepšení je ale vidět také u dalších značek. Jaguar, Mini, Chevrolet a Seat patří mezi ně a také u nich je důvod podobný - všechny tyto značky nedávno uvedly na trh nějakou novinku, která výrazně podpořila prodeje.
Tabulku značek uzavírá na 50. místě americký Dodge se čtyřmi prodanými vozy. Daleko před ním bylo Porsche, Ferrari, Aston Martin, Maserati a Lamborghini a lépe na tom byl dokonce i Wiesmann, který je nyní v insolvenci.
Tím můžeme obecné informace o vývoji na německém trhu uzavřít, na nejprodávanější modely se tentokrát podíváme trochu jinak. Abychom si udělali lepší obrázek o tom, co Němci „můžou” a co nikoli, projdeme si prodeje v každé z obchodních tříd zvlášť. Dodejme, že stejně jako u nás si třídu toho kterého auto určují sami výrobci, a tak se jakýkoli model může objevit prakticky v jakékoli třídě. Němci tedy k zatřídění přistupují relativně zodpovědně, pár otazníků při procházení dílčích tabulek se ale ve vašich očích jistě objeví. Zrovna pro Škodu obě vítězné kategorie totiž jako by byly stvořeny jen pro ni...
Městská mini
Hned u nejmenších aut je vidět, jak dal Volkswagen dohromady oněch 55 tisíc prodaných vozů - kategorii městských mini dominuje VW up! s více než třemi tisíci prodanými kusy. Následuje Opel Adam a Fiat 500. Škoda Citigo, tedy převlečený up!, také překonala tisícovku a dostala se do první desítky. Zajímavá je docela slušná pozice Mitsubishi Mirage, které je v Německu novicem a Mirage se ani jmenovat nemělo...
1. VW Up! - 3 378
2. Opel Adam - 2 732
3. Fiat 500/500L - 2 536
4. Renault Twingo - 1 822
5. Smart ForTwo - 1 657
6. Hyundai i10 - 1 226
7. Škoda Citigo - 1 125
8. Seat Mii - 901
9. Fiat Panda - 775
10. Kia Picanto - 759
11. Toyota Aygo - 633
12. Ford Ka - 609
13. Mitsubishi Mirage - 472
14. Chevrolet Spark - 405
15. Citroën C1 - 382
16. Suzuki Splash - 259
17. Peugeot 107 - 192
18. Opel Agila - 122
19. Suzuki Alto - 97
20. Toyota iQ - 57
Malá auta
Kategorii malých aut opět ovládly domácí značky - Volkswagen Polo se dostal na špici s více než šesti tisíci prodanými kusy, následován Opelem Corsa a Fordem Fiesta, kterému dýchá na záda Škoda Fabia. Zajímavé však je, že do první desítky se dostala i Dacia Sandero a předčila tak Peugeot 208 i Renault Clio.
1. VW Polo - 6 650
2. Opel Corsa - 3 854
3. Ford Fiesta - 3 511
4. Škoda Fabia - 3 150
5. Seat Ibiza 2 546
6. Audi A1 - 2 362
7. Mini - 1 877
8. Toyota Yaris - 1 833
9. Dacia Sandero - 1 701
10. Hyundai i20 - 1 484
11. Peugeot 208 - 1 198
12. Renault Clio - 1 189
13. Suzuki Swift - 873
14. Kia Rio - 868
15. Nissan Micra - 557
16. Citroën DS3 - 540
17. Fiat Punto - 483
18. Peugeot 207+ - 421
19. Citroën C3 - 412
20. Chevrolet Aveo - 179
Malé sedany a liftbacky
V kategorii malých aut se stupňovitou zádí vede Škoda Rapid s pětistovkou prodaných aut, na záda jí dýchá dvojče Seat Toledo a na třetím místě je Dacia Logan.
1. Škoda Rapid - 502
2. Seat Toledo - 377
3. Dacia Logan - 116
4. Honda Insight - 4
5. Lada Priora - 4
Nižší střední třída
Prodeje kompaktů nepřekvapivě vedou opět Němci - VW Golf/Jetta si vybralo v červenci téměř 19 tisíc lidí. Druhé Audi A3 a třetí Opel Astra výrazně ztrácí. Není se co divit, sedmičkový Golf je velmi povedené auto a Němci jsou na své „Das Auto” náležitě hrdí. Malému Audi k tomuto výsledku pravděpodobně dopomohl model Sportback, naopak Mercedesu A některé zákazníky pravděpodobně přebral model CLA, který podle automobilky patří do střední třídy.
1. VW Golf/Jetta - 18 884
2. Audi A3 - 4 881
3. Opel Astra - 4 660
4. Ford Focus - 4 068
5. BMW řady 1 - 4 125
6. Mercedes třídy A - 4 054
7. Hyundai i30 - 2 347
8. Seat Leon - 2 128
9. Renault Mégane - 2 047
10. VW Beetle - 1 549
11. Kia Cee'd - 1 368
12. Toyota Auris - 1 298
13. Peugeot 308 - 872
14. Honda Civic - 657
15. Mazda 3 - 533
16. Volvo V40 - 453
17. Citroën C4 - 358
18. Alfa Romeo Giulietta - 170
19. Lexus CT - 39
20. Fiat Bravo - 36
Střední třída
Mezi auta střední třídy německé zastoupení škody trochu překvapivě zařauje i Škodu Octavii, což je zvyk, který byl kdysi vlastní i samotné škodovce, v posledních letech od něj ale ustoupila. Na jednu stranu je to tak fér, neboť Octavie je pořád kompakt, na druhou stranu má nyní k autu střední třídy nejblíže ve své historii. Ať už si o tom ale myslíme cokoli, neuděláme s tím zhola nic, oficiální statistiky vypadají takto. A je třeba jedním dechem dodat, že německá střední třída je trochu svérázná a nezbylo v ní skoro nic - další, u nás typické této kategorie jsou na západ od našich hranic buď o třídu výše, nebo spadají mezi prémiové vozy.
Octavie se tedy umístila na špici s prodeji více než dvojnásobnými oproti druhé příčce, kterou ale obsadil právě zmíněný Mercedes CLA, který vozem střední určitě není více než Octavie... Oba tyto modely pak v Německu soupeřily na jednom hřišti např. i s Citroënem DS5 nebo Opelem Ampera, kteří patří do střední třídy poněkud oprávněji. Buď jak buď, podoba celého žebříčku je poněkud ujetá - viz poslední pozici Renaultu Fluence...
1. Škoda Octavia - 3 668
2. Mercedes CLA - 1 304
3. Chevrolet Cruze - 825
4. Toyota Prius - 116
5. Citroën DS5 - 83
6. Mitsubishi Lancer - 77
7. Opel Ampera - 18
8. Lancia Delta - 11
9. Hyundai Elantra - 7
10. Renault Fluence - 2
Vyšší střední třída
Ve vyšší střední třídě kralují domácí značky opět s poněkud menšími vozy - VW Passat zvítězil před BMW řady 3 a Mercedesem třídy C. Škoda Superb se i zde dostala do první desítky a zajímavé je, že i BMW řady 4, které sem také patří a je stále poměrně horkou novinkou, si vybralo 104 lidí.
1. VW Passat - 7 656
2. BMW řady 3 - 5 902
3. Mercedes třídy C - 4 273
4. Audi A4 - 3 855
5. Opel Insignia - 1 303
6. Ford Mondeo - 1 247
7. Audi A5 - 1 206
8. Mazda6 - 1 002
9. Škoda Superb - 935
10. Hyundai i40 - 588
11. Toyota Avensis - 560
12. Seat Exeo - 391
13. Peugeot 508 - 386
14. Volvo S/V60 - 353
15. Citroën C5 - 221
16. Renault Laguna - 195
17. BMW řady 4 - 104
18. Honda Accord - 95
19. Lexus IS - 62
20. Subaru Legacy - 47
Vyšší třída
Ve vyšší třídě dominují také Němci - první zahraniční vůz je až šesté Volvo V70. Na špici je zde Mercedes třídy E, následovaný Audi A6 a pětkovým BMW. Do žebříčku se dostaly i dvě Alpiny, modely B3 a D5 Bi-Turbo. Mercedesu E pravděpodobně pomohl fakt, že byl nedávno představen ve faceliftovaném provedneí.
1. Mercedes třídy E - 5 537
2. Audi A6 - 3 377
3. BMW řady 5 - 3 305
4. Audi A7 - 582
5. Mercedes CLS - 577
6. Volvo V70 - 352
7. BMW řady 6 - 216
8. Jaguar XF - 166
9. Lancia Thema - 43
10. Volvo S80 - 24
11. Alpina B3 - 14
12. Lexus GS - 14
13. Alpina D5 Bi-Turbo 4
14. Infiniti M - 3
15. Hyundai Genesis - 1
Prémiové vozy
Kategorii reprezentativních vozů vedou nepřekvapivě také Němci - Porsche 911 s více než pětistovkou prodaných aut je na prvním místě, následované Mercedesem třídy S a Porsche Panamera. Jaguar F-Type, novinka z Anglie, se umístil na šestém místě s více než stovkou prodaných kusů, což je poměrně úspěch. Do první desítky se dostalo i Ferrari 458.
1. Porsche 911 - 573
2. Mercedes třídy S - 415
3. Porsche Panamera - 285
4. BMW řady 7 - 186
5. Audi A8 - 167
6. Jaguar F-Type - 115
7. VW Phaeton - 114
8. Mercedes SL - 106
9. Ferrari F458 - 42
10. Bentley Continental - 33
Kompaktní MPV
Třídu aut zvnějšku malých a uvnitř velkých vede modernizovaný Mercedes B, ktermu velmi těsně dýchá na záda Volkswagen Touran. Třetí Ford C-Max má již větší odstup. Překvapivě nejsou známy konkrétní údaje o prodejích Golfu Plus, že by jej pěkných pár let na křížku vyřadilo ze hry?
1. Mercedes třídy B - 4 173
2. VW Touran - 4 137
3. Ford C-Max - 2 106
4. Renault Scénic - 2 019
5. Opel Zafira - 1 540
6. Toyota Verso - 645
7. Dacia Lodgy - 615
8. Chevrolet Orlando - 379
9. Peugeot 5008 - 357
10. Seat Altea 314
11. Kia Carens - 310
12. Mazda 5 - 277
13. Toyota Prius+ - 114
14. VW Golf Plus - není známo
Velká MPV
Kategorii velkých MPV vede Volkswagen Sharan, následovaný Fordem S-Max a Mercedesem Viano. Dvojče Sharanu, Seat Alhambra, a ex-dvojče Ford Galaxy se umístily na 4. a 5. místě.
1. VW Sharan - 1 392
2. Ford S-Max - 1 099
3. Mercedes Viano - 933
4. Seat Alhambra - 834
5. Ford Galaxy - 432
6. Fiat Freemont - 209
7. Renault Espace - 132
8. Lancia Voyager - 80
9. Peugeot 807 - 35
10. Citroën C8 - 31
SUV a Crossovery
Konečně se dostáváme ke kategorii, která zažívá v poslední době boom. Výrobce zvedne hatchback a nazve ho crossoverem, není ani třeba pohonu všech kol, stačí trochu drsnější vzhled a na prodejích je to znát. Na prvních třech místech se nepřekvapivě umístily opět německé vozy - na špici je VW Tiguan, následovaný Audi Q3 a Q5. Do první desítky se dostala i Škoda Yeti.
1. VW Tiguan - 4 945
2. Audi Q3 - 2 624
3. Audi Q5 - 2 125
4. Nissan Qashqai - 2 049
5. BMW X3 - 2 010
6. BMW X1 - 1 773
7. Ford Kuga - 1 675
8. Škoda Yeti - 1 545
9. Opel Mokka - 1 491
10. Hyundai ix35 - 1 444
11. Dacia Duster - 1 277
12. Kia Sportage - 1 243
13. Mazda CX-5 - 1 228
14. Mercedes GLK - 1 108
15. Mercedes ML - 830
16. Renault Captur - 778
17. Peugeot 2008 - 766
18. VW Touareg - 699
19. Nissan Juke - 693
20. Volvo XC60 - 686
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera (3) - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 (4) - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024 (3)
Nové na MotoForum.cz
- Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy včera 15:42
- Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování včera 15:26
- Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí včera 15:26
- Jorge Navarro nazpět v Moto2 jako stabilní jezdec 15.12.2024
- Krize KTM se týká i MV Agusty 15.12.2024
Nejčtenější články
- Hertz po prodělání 31 miliard rozprodává další nechtěné elektromobily. Ceny začínají na 260 tisících, Tesly už koupíte za cenu Fabie
19.11.2024 - Němci chtějí znovu prodávat nová auta v Rusku a už se na to chystají. VW shání zaměstnance, Kreml není proti
19.11.2024 - V autech už 6 let povinný systém volání o pomoc odhaluje svou slabinu, majitelům odchází baterky za tisíce korun
19.11.2024 - Data o vývoji prodejů evropských aut v Číně ukazují brutalitu jejich úpadku, hra se dokonale otočila během pouhých čtyř let
19.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva