Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up

Za příčinu ztráty důvěry investorů Fordu v Marka Fieldse byl označen pád hodnoty akcií, i ten má ale svou příčinu. A Fields s ní nemohl dělat zhola nic.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up

29.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Za příčinu ztráty důvěry investorů Fordu v Marka Fieldse byl označen pád hodnoty akcií, i ten má ale svou příčinu. A Fields s ní nemohl dělat zhola nic.

Ford minulý týden překvapil celý automobilový svět, když se rozhodl prakticky z ničeho nic vyhodil svého dosavadního šéfa Marka Fieldse. Důvod? Za jeho vlády se automobilce nevedlo špatně, hodnota akcií modrého oválu ale během ní poklesla o 40 procent, což je jasným znamením omezené důvěry investorů v budoucí vývoj firmy. To všechno se odehrálo za doby, kdy Fields firmu skutečně vedl, příčiny současných „potíží” (Ford vydělává miliardy dolarů, takže je opravdu těžké označit jeho situaci za vysloveně tíživou) se ale datují až do roku 2008. Tehdy Fields, jenž za svůj „dobrovolný” odchod dostal štědré odstupné, sice pro Ford už pracoval, celou firmu ale na povel neměl.

Rok 2008 byl čas globální ekonomické krize a Ford se tehdy stal jediným velkým americkým výrobcem, který nespadl do propasti bankrotu. Místo toho si půjčil peníze a dokázal se z problémů vyškrábat sám, bez pomoci daňových poplatníků jako třeba GM či Chrysler. Nicméně firemní pokladna kvůli tomu poněkud vyschla, což ponechalo automobilku bez investic nutných na vývoj nových modelů. Vše pak dokonal Alan Mullaly, který byl šéfem Fordu v letech 2006 až 2014.

Mullaly totiž většinu dostupných peněz utratil za novou, hliníkovou generaci Fordu F-Series, která přišla na svět v roce 2014. Do značné míry se jeho kroku nelze divit, pro modrý ovál jde o naprostý bestseller, na kterém vydělává nejvíce peněz. Problémem ovšem je, že Ford kvůli tomu nemohl adekvátně investovat do vývoje dalších modelů, zejména pak středně velkých SUV. Tedy do oblasti, kde se aktuálně točí velké peníze.

Konkurence se ovšem daným směrem vydat mohla, navíc bezproblémový finanční tok umožnil třeba takovému GM nemalou expanzi nových modelů. Jen letos se dočkáme pěti, v příštím roce dokonce osmi. A mezi novinkami se nachází i Chevrolet Silverado a GMC Sierra, jenž míří proti Fordu F-Series. Modrý ovál oproti tomu do konce roku vyrukuje jen se dvěma modernizacemi, na ten další má nachystáno šest debutů.

Tím těžkosti modrého oválu nekončí. Vlivem pomalé modernizace portfolia se totiž výše zisku před zdaněním na jeden prodaný vůz propadla za poslední dva roky na průměrných 2 981 USD (cca 70 300 Kč). Ford se tak začal dostávat na scestí, kvůli čemuž hlavní akcionáři zareagovali tak, jak zareagovali. Je to však více gesto než reálné řešení problému - ten má své kořeny v dobách, kdy Fields firmu neřídil a jeho dosavadní kroky se vzhledem k času potřebnému na vývoj nových modelů nemohly projevit.

Nahrazen tak byl Jamesem Howlettem, který navíc není jediným mužem, který změnil post mezi nejvyššími manažery. Modrý ovál se rozhodl pro masivní čistku, kdy kupříkladu Raj Nair opouští místo viceprezidenta produktového vývoje a míří na post šéfa severoamerické divize. Nahradí přitom Joe Hinrichse, který bude dohlížet na globální operace. Jim Farley bude pro změnu dohlížet na globální trhy, přičemž své místo šéfa evropských, afrických a středovýchodních operací přenechá svému zástupci Stevenu Armstrongovi. Asijsko-pacifická divize pak připadne Peteru Fleetovi, který dosud dohlížel na tamní prodeje a marketing. V této činnosti jej zastoupí Mark Ovenden, který přechází z ruské pobočky, zatímco Fleetův předchůdce Dave Schoch odchází do důchodu.

Není to vše, na nově stvořenou pozici šéfa autonomních vozů a elektrifikace nyní míří Sherif Marakby. Hau Thai-Tang pak bude dohlížet produktový vývoj, zatímco Bradley Gayton byl jmenován hlavním právním zástupcem firmy, Kenneth R. Kent pokladníkem a Ken Washington technickým šéfem. Kruh pak uzavře Marcy Klevorn, která nastupuje na bývalé Hackettovo místo, řídit tedy bude divizi autonomních vozů.

Rošáda je to vskutku masivní, Fordu ale v nejbližší době nepomůže. Vývoj nových aut zabere minimálně čtyři roky a to, na čem se pracuje nyní, započal Fields „až” (dříve nemohl) v roce 2015. První hmatatelné změny ve směřování Fordu tedy máme poznat nejdříve v roce 2019 a Hackettovým přičiněním to bude jen částečně. I na toto období již přitom konkurenti chytají další novinky, Ford tak roky staré rozhodnutí položit vše na oltář hliníkovému pick-upu může přijít draho...


Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 1 - Mark Fields Ford konec Perex
Mark Fields dostal minulý týden padáka...

Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 2 - Ford James Hackett
...a nahradí jej James Hackett

Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 3 - Ford Alan Mullaly
Za hlavního viníka současných problémů značky byl ovšem označen Alan Mullaly...

Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 4 - Ford F-150 2015 oficial sada 07Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 5 - Ford F-150 2015 oficial sada 08Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 6 - Ford F-150 2015 oficial sada 09Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 7 - Ford F-150 2015 oficial sada 10Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 8 - Ford F-150 2015 oficial sada 11Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 9 - Ford F-150 2015 oficial sada 12Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 10 - Ford F-150 2015 oficial sada 13Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 11 - Ford F-150 2015 oficial sada 14Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 12 - Ford F-150 2015 oficial sada 05Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 13 - Ford F-150 2015 oficial sada 06Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 14 - Ford F-150 2015 oficial sada 15Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 15 - Ford F-150 2015 oficial sada 16Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 16 - Ford F-150 2015 oficial sada 18Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 17 - Ford F-150 2015 oficial sada 19Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 18 - Ford F-150 2015 oficial sada 20Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 19 - Ford F-150 2015 oficial sada 22Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 20 - Ford F-150 2015 oficial sada 24Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 21 - Ford F-150 2015 oficial sada 25Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 22 - Ford F-150 2015 oficial sada 01Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 23 - Ford F-150 2015 oficial sada 02Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 24 - Ford F-150 2015 oficial sada 03Proč dostal šéf Fordu padáka? Vaz mu paradoxně zlomil hliníkový pick-up - 25 - Ford F-150 2015 oficial sada 04
...a jeho investice za prozatím poslední generace Fordu F-Series

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.