Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pokud chcete nové auto, nakupujte rychle, nová pravidla EU znovu očešou nabídku
5.5.2019 | Petr Prokopec
Máte pocit, že tohle už jste jednou slyšeli? Nejde o déjà-vu, Evropská unie dál topí pod kotlem regulací a automobilkám z toho dobře není, znovu budou muset ořezat své nabídky.
S posledním dnem loňského srpna je spojen i konec jedné automobilové éry. Čtvrtstoletí starý a realitu dávno nereflektující cyklus měření spotřeby zvaný NEDC byl nahrazen metodikou WLTP, která skutečný svět odráží o trochu více. Tento krok byl však spojen s novou homologací všech aut v prodeji, která výrobcům nadělala neskutečné problémy.
Dříve totiž stačilo protáhnout testem základní provedení té které motorizace a certifikace platila s dopočítanými odchylkami i pro veškeré deriváty. Nyní jsou ale úřady toho názoru, že je třeba zkoumat přesný vliv na spotřebu u každé drobnosti, která ji může ovlivnit. Každá odchylka, skutečně cokoli včetně třeba velikosti kol či rozsahu výbavy, si proto vyžádá kompletně nový homologační proces.
V kombinaci s nástupem nové emisní normy Euro, která mimo jiné vyžaduje filtry pevných částic u benzinových motorů s přímým vstřikem paliva, tak řada aut dočasně nebo natrvalo zmizela z trhu. Výrobci tyto vozy zkrátka znovu nehomologovali - obvykle šlo o příliš okrajové typy, aby mělo smysl je byť jen složitě homologovat, natož pak měnit jejich konstrukci. Že to odnesly hlavně výjimečné, typicky výkonné verze z okrajů nabídky, nemusíme připomínat.
Dnes se zdá být po bouři, byť některé automobilky se z šoku vzpamatovávají dodnes. Například BMW už rok nenabízí M3 a ještě asi rok ji nabízet nebude, nebo vám dodnes neprodá žádnou variantu M50i, Audi zrušilo většinu benzinových S a zkuste se zeptat na modely s písmeny RS ve znaku. Přesto si i za této situace můžeme říci, že nás čeká další hurikán.
Loňské čistky byly totiž jen jakýmsi prvním kolem. Letos v září bude uvedena v platnost jednak nová emisní norma Euro 6d-TEMP, především ale také druhá fáze WLTP. Kvůli té nabídka automobilek znovu pořádně prořídne, hlavně u těch výrobců, kteří mají rozsáhlé portfolio motorů a převodovek. EU totiž bude nově povinně vyžadovat EVAP, tedy test evaporace. Tato zkouška není úplně nová, nicméně dosud probíhala tím způsobem, že vůz byl na 24 hodin odstaven v kontrolovaném prostředí a poté bylo zjišťováno, kolik paliva se vypařilo z nádrže.
Nově je požadována 48hodinová lhůta, tedy dvojnásobně dlouhá doba. Pro samotné výrobce přitom není problémem ani tak skutečnost, že by se během dvou dnů z nádrže odpařilo velké množství paliva, které by následně bylo započítáno do udávané spotřeby. Obavy budí hlavně ona doba potřebná nově na absolvování testů. Dle automobilek se totiž nová homologace nezvládne vyřídit do dvou týdnů, realitou jsou spíše tři. Nepřekvapí tedy, že u VW Group technici momentálně jedou na tři směny, aby toho stihli co nejvíce.
I tak ovšem německý koncern přiznává, že nabídky jednotlivých značek budou opětovně čítat více děr než ementál. Za tento stav lze pak stoprocentně vinit Evropskou unii, která znovu dokázala, že ji vůbec nezajímá reálná proveditelnost jejích plánů. Pokud by totiž stála nohama na zemi, dala by výrobcům více času na realizaci nové homologace. Ti však dostali pouze deset měsíců, neboť regule byly definitivně schváleny na konci listopadu. Jak pak již bylo řečeno, platit začínají s počátkem letošního září.
Před laboratořemi se tedy nyní začínají tvořit fronty, pro výrobce však proces nekončí opuštěním testovacích areálů. Absolvovat musí také proceduru RDE, která spočívá v měření spotřeby paliva na reálných silnicích. I ta je nově delší než dříve, neboť trasa byla natažena z 11 na 23 kilometrů. Kromě toho došlo k navýšení maximálky ze 120 na 131 km/h, celkový průměr pak vzrostl ze 34 na 46 km/h. Vše přitom zabere půl hodiny čistého času, tedy dvakrát delší dobu než dříve. To je sice v rámci jednoho vozu krátká chvíle, nicméně třeba u koncernu VW se celé portfolio modelů počítá na tisíce jednotlivých provedení.
Ani letošek tedy nebude pro automobilky jednoduchý, připravovat se navíc musí na ještě tvrdší chvilky, které budou spojené se snížením limitu emisí CO2 na pouhých 95 gramů na kilometr. Je tak skutečně třeba se začít připravovat na dobu, kdy verze aut s vyšším výkonem jednoduše skončí. A pokud se vrátí, pak víceméně jen v hybridizovaném provedení či třeba jen v kombinaci s automatickou převodovkou nebo jinými omezeními. Pokud tedy máte zálusk na některou ze zajímavějších motorizací, bude dobré raději nakupovat rychle, stejně jako loni - nabídka aut letos v létě květnatá znovu nebude.
Koncern VW byl kvůli členitosti svého portfolia zasažen novými homologacemi nejvíce. Letos ho čistky v nabídkách čekají nanovo, stejně jako ostatní výrobce
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 3 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa včera 20:00
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
před hodinou - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
před 2 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 3 hodinami - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
před 4 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.26. 10:17 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.26. 10:02 - delphin
- Policejní kontroly a měření 11.26. 08:05 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 21:44 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova