Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pohádka o tříválcových motorech nabírá hořkého konce. Ford žalují o 29 miliard
28.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Staly se standardem v autech nižší střední třídy a občas se objeví i v té střední. Zdá se být pošetilé myslet si, že v takových autech budou schopny pracovat věčně.
Současné automobilové epoše lze dát spoustu různých nálepek, jednou z těch příhodných je ale „doba tíválcová”. Kdysi okrajové řešení spalovacích motorů, které se v minulosti mnohokrát ukázalo být nešťastným, zažilo pod tlakem regulací normované spotřeby velký comeback a nyní je v určitých třídách pomalu standardem. Třeba Škodu Fabia nekoupíte s jiným motorem, tři válce jsou obvyklé i v nižší střední třídě a občas se objevují také ve střední. Existuje jen naprostá hrstka značek, které takové motory odmítají, takže do budoucna nelze čekat nic jiného, než že jich v nabídce bude pouze přibývat.
Divíme se tomu, neboť ne zase tak podstatně lepší výsledek v testu normované spotřeby je jejich jedinou hmatatelnou výhodou. O nevýhodách jsme napsali několik článků a v zásadě je lze shrnout do čtyřech bodů: hluk, vibrace, nerovnoměrný průběh výkonu a reálná spotřeba, která obvykle není tak zajímavá, jak výrobci slibují. To jsou zřetelné, krátkodobé nevýhody, ale co ty dlouhodobé? Může litrový tříválec dlouhodobě zvládat táhnout třeba klidně skoro dvoutunovou Škodu Octavia Combi s pěti lidmi a jejich nákladem? To je otázka, na kterou dá odpověď jen čas, v případě konkurenčního litrového EcoBoostu od Fordu ji ale je na stole máme už teď.
Výrobci se sice dušují, že motory dnes dokáží vyrobit z takových materiálů a s takovou přesností, že je hned tak něco nerozhodí, minimálně praxe Fordu ale tuto pohádku do dobrého světla nestaví. O tom, že nejmenší tříválce americké automobilky mají tendenci selhávat v raném stádiu svého životního cyklu, se hovoří už déle. Až nynější soudní spor ale ukazuje, jak rozsáhlý problém to je.
Abychom se dostali k jádru věci, musíme se vrátit až do března 2015, kdy byli někteří majitelé tohoto litrového tříválce EcoBoost informováni o servisní akci orientované na opravu problémů s chlazením motoru - při vysokých teplotách docházelo k přehřívání motorů a jejich následným selháním. Zákrok byl nutný u automobilů vyrobených od října 2011 do října 2013, do dnešního dne prošlo opravou více než 86 procent postižených vozidel, sdělil mluvčí automobilky.
Předtím, než evropská divize společnosti Ford zahájila svolávací akci, museli majitelé za opravy způsobené touto konstrukční chybou platit až 8 000 liber (234 000 Kč). Obvykle se museli potýkat se zcela zničenými motory, v některých případech dokonce došlo k požáru.
Louise O'Riordanová je majitelem jednoho takového automobilu, který ji nemile zaskočil. Focus 1,0 EcoBoost z roku 2014 s nájezdem cca 51 500 km selhal při jízdě po dálnici. Musela se nechat odtáhnout do opravny, kde začaly trable. „Ford zpočátku souhlasil pouze s částečným pokrytím nákladů na opravy - maximálně 60 procent.“ Jedenáct týdnů trvalo přesvědčování automobilky, aby se zaručila za svoji kvalitu a zaplatila kompletní náklady na servis. Nicméně finanční stránka věci byla ta nejmenší bída.
Louise řekla, že: „Po celé zemi existují lidé, kteří mají za sebou život ohrožující selhání motoru a následně se museli vypořádat se strašným zacházením Fordu. Slyšela jsem mnoho příběhů o zdravotních problémech lidí, kteří podlehli stresu při snaze získat zpět několik tisíc liber. Pro někoho je to hodně peněz. Ford je dolarově miliardová společnost, měla by se za sebe stydět.“
Po vlastních zkušenostech s americkým výrobcem šestinásobného premianta ankety International Engine of the Year (hořce jsme se tomu smáli každý rok...) Louise založila na Facebooku stránku s názvem Ford EcoBoost Nightmare (řekněme Noční můra jménem Ford EcoBoost), která zatím shromáždila více než 1 900 členů. Nespokojená majitelka své snahy spojila s advokátní kanceláří Roscoe Reid, která nyní vyzývá další jednotlivce, aby se připojili k žalobě. Pokud u soudu uspějí, Ford by měl zaplatit odškodné 1 miliardu liber (29 mld. Kč). Drahý problém i pro tak velkou firmu.
Jsme zvědavi, kolik lidí bude - jen ve Velké Británii - problémy s litrovými EcoBoosty stiženo, iniciativa je stále v zárodku. A to se bavíme o jednom problému u 5 až 7 let starých motorů, který se naplno projevil až roky poté, co se dostaly do prodeje. Jak na tom budou novější tříválce, které jiné automobilky dostaly do oběhu a naplno je prověří znovu jen čas? Na to dnes nikdo nedokáže rozumně odpovědět.
Jsme nadále přesvědčeni, že používání tak malých motorů zejména ve větších autech, u nichž lze očekávat větší zátěž, je velmi nešťastné. Ještě jsme nepoznali tříválec, který by byl s to alespoň vyrovnat srovnatelný čtyřválec z uživatelského hlediska a trvanlivost je ještě docela jiný příběh. Nnedivili bychom se, kdybychom o podobných průšvizích, jaké nyní řeší Ford do budoucna neslyšeli i od jiných značek. Tříválec není a nemůže být dobrý motor a jako takový nemá naše doporučení. Po těchto problémech ještě méně než kdy dříve...
Motor 1,0 EcoBoost se potýká s vážnými problémy...
... můžeme jen doufat, že se to jiným nestane
Zdroj: Daily Mail
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva