Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pes vyprodukuje svou existencí více emisí CO2 než velké auto
8.8.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to stejně hloupá studie jako ty poukazující na škodlivost automobilů. V plné nahotě ale ukazuje, jak pomýlená je dnešní démonizace aut.
Vědci Robert a Brenda Valeovi z Victoria University sídlící v novozélandském Wellingtonu asi nejsou zrovna nadšenými majiteli domácích mazlíčků. Jsou autory knihy „Time to Eat the Dog”, tedy něco jako „Čas sníst psa”, ve které srovnávají vliv existence psů a dalších domácích mazlíčků a jinými věcmi, které nás v životě obklopují. A docházejí k poměrně pozoruhodným závěrům.
Nebudeme k jejich dílu ani o trochu více shovívaví jen proto, že pro auta vyznívá shodou okolností pozitivně. Není totiž o nic chytřejší „řešit”, zda více emisí CO2 ušetříme vypínáním motorů při cestách Londýnem nebo tím, že popravíme Šmudlu, toho kdysi milovaného jezevčíka, který se po přečtení knihy manželů Valeových stal už svou existencí neakceptovatelným tvůrcem oxidu uhličitého. Je ale docela dobře možné, že dílo obou vědců bylo míněno právě tak, jak jej vnímáme my - ne jako seriozně míněná studie, ale jako fundované poukázání na stupiditu boje proti plynu, jehož nebezpečnost je zprostředkovaná a domnělá a který je vytvářen existencí v podstatě všechno kolem nás. Kvůli CO2 „nedownsizujeme” nebo nezabíjíme psy, tak proč bychom totéž měli dělat s auty či jejich motory?
Podíváme-li se ryze na fakta, pak oba Novozélanďané tvrdí, že „uhlíková stopa” (už ta slova jsou příšerná...) průměrného, středně velkého psa je větší než v případě jinak z hlediska spotřeby paliva a emisí CO2 mohutně odsuzované Toyoty Land Cruiser s motorem 4,6, kterou Valeovi používají k pohybu po své domovině.
Spočítali to jednoduše tak, že na výrobu denní porce potravy takového psa používající 90 gramů masa a 156 gramů cereálií v každých 300 gramech sušené potravy je třeba vstupní energie přepočítatelné na roční produkci 0,84 hektarů zemědělské půdy za rok.
Vedle toho Land Cruiser s ročním nájezdem cca 10 000 km podle autorů zmíněné knihy za rok spotřebuje každých 12 měsíců své existence 55,1 gigajoulu energie, které na rozdíl od psa zahrnují i energetické nároky na výrobu a další nezbytnosti. A to koresponduje s 0,41 hektary půdy, tedy s menším než polovičním množstvím, které potřebuje pes.
„Neříkáme tím, že SUV jsou dobrá věc, ale shledali jsme zajímavým, jak moc byla haněna pro jejich škodlivost přírodě přičemž domácí mazlíčci byli zcela ignorováni,” řekl k věci Robert Vale a dodal, že ani kočky na tom nejsou o mnoho lépe. Existence „běžné kočky” prý má za následek emise CO2 srovnatelné s Volkswagenem Golf...
Nevíme, jak moc vážné dotyční celou věc myslí a věříme, že se pouze snaží svérázný způsobem upozornit na pomýlenost současných křižáckých výprav proti emisím CO2 zaměřeným jen na úzkou skupinu věcí, kterou je obtížné bránit. Ale i kdyby ne, my to tak rozhodně bereme - nepodléhejme prosím podobným náladám a nenechme se obírat o věci, které jsme dekády vyvíjeli pro naši obživu či potěšení, jen proto, že jejich bytí někdo označil ze svého vlastního přesvědčení za „ekologicky závadné”. Zítra by si totiž někdo také mohl vydat příkaz na maximální velikost psa, nebo si rovnou pro vašeho miláčka přijít. A když už pro něj, tak proč nevzít i děti nebo vás samotné? To všechno totiž stejnou optikou „ohrožuje planetu” a „je třeba s tím něco dělat”. A co když to třeba není?
Toyota Land Cruiser platí se svou velikostí, hmotností a objemnými motory pomalu za zabijáka planety...
...přitom její existence zatěžuje podle novozélandských vědců planetu jen z poloviny tak jako obyčejný pes. A ani na kočkách by v tomto srovnání nezůstal chlup suchý...
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 8 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 10 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 11 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva