Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Opuštěná továrna zkrachovalé automobilky je 6 let po krachu jako město duchů, nikdo ji nechce
16.1.2020 | Mirek Mazal
Pokus o výrobu dostupných, sportovně vyhlížejících ruských aut pro mladé skončil fiaskem. Zkrachovalá továrna je nyní šestým rokem opuštěná a na prodej je nabízena stále levněji.
Ruská federace opakovaně nabízí k odkupu nemovitosti, které spadaly pod Taganrogskij Avtomobilnyi Zavod neboli TagAZ. Zkrachovalá firma byla založena před 22 lety rostovskou finanční a průmyslovou skupinou Doninvest a po přelomu tisíciletí se jí dařilo plnit rostoucí počet objednávek především na licencovanou výrobu vozů BYD, Chery a JAC či Hyundai Accent a Sonata, které byly po oživení ruské ekonomiky velmi žádané.
Prvotní naplnění kapacit proběhlo podle očekávání, v roce 2008 ale začalo vše drhnout. Na kdysi nadějnou firmu naplno dopadly následky tehdejšího hospodářského zpomalení a doprovázené prudkým oslabením rublu. Vedení TagAZu neočekávalo tak výrazný pokles odbytu a bez nezbytných úsporných opatření firmě brzy došel provozní kapitál.
Záchranným opatřením se mohl stát čtyřdveřový, sportovně laděný sedan Aquila za cenu nové Dacie, ani ten se ale neuchytil, jak TagAZ doufal. Přemíra závazků vyústila v soudy s věřiteli zakončené v roce 2014 vyhlášením bankrotu. Dalších pět let správci majetku prodávali jednotlivá aktiva společnosti, ale samotné výrobní prostory si dodnes nenašly nového majitele.
Opuštěné haly se proměnily v město duchů. Nemovitosti v Taganrogu na pobřeží Azovského moře několikrát zlevnily. Konkurzní správce chtěl ještě v roce 2016 čtyři miliardy rublů (1,5 miliardy Kč) za komplex realit, o dva roky částka padla na 1,022 miliardy rublů (377 milionů Kč) a momentálně je areál volný za cenu 432,3 milionu rublů (159 milionů Kč). A může stát ještě méně.
Zhruba 30 tisíc metrů čtverečných zaprášených dílen se starým vybavením totiž stále nikdo nechce. Každý další týden proto prodejní suma klesne o 10 % a minimální hodnota nesmí padnout pod 40 % aktuální cifry. O prodeji by se tak mělo rozhodnout do 2. března letošního roku, pakliže si tedy někdo koupí areál aspoň za necelých 70 milionů Kč.
Nesplacené závazky firmy jsou beztak v jiné dimenzi, stále činí asi 30 miliard rublů (11,1 mld. Kč). Mezi největší věřitele patří ruské investiční kolosy VTB, Sberbank, Gazprombank a Doninvest. Ručitelem některých půjček je osobně bývalý vlastník společností TagAZ a Doninvest Michail Paramonov, který raději emigroval do Francie.
Ten se synem dále rozvíjejí podnikatelské aktivity pod registrovanou firmou MPM Motors, která otevřela montážní závod na předměstí Paříže s přibližně 200 zaměstnanci. Na konci roku automobilka prezentovala upravenou Aquilu s názvem MPM PS160. Původem ruský model později dostal název MPM Erelis a přibyla přeplňovaný motor PSA. Podle francouzského tisku má MPM povolení vyrábět tisíce automobilů ročně, ke konci prosince 2019 bylo údajně evidováno přes 350 prodaných vozů.




Úspěšné časy automobilce TagAZ brzy skončily
Po krachu v roce 2014 areál začal rychle uvadat a dodnes se jej nepodařilo prodat. Vydražen tak nakonec může být za docela směšnou cenu v řádu desítek milionů korun, i když původně stál 1,5 miliardy
Zdroj: Drom
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Levný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 33 minutamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 2 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 3 hodinamiMercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
před 5 hodinamiToyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva