Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Obliba manuálních převodovek v USA je nadále na vzestupu
2.8.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to velký paradox, ale nakonec to mohou být Spojené státy, které pro nadšené řidiče z Evropy zachrání trojici pedálů pod volantem.
Už jednou jsme se letos zmínili, že zájem o přímé řazení v USA je největší za poslední léta. Je tedy třeba jedním dechem dodat, že v rámci celého trhu se bavíme o jednotkách procent podílu, ale to není žádný div - naprostá většina nabízených modelů aut za Velkou louží se totiž s manuální převodovkou vůbec koupit nedá. Je to méně než pětina, přičemž ještě před pěti léty to byla skoro třetina. Přesto prodeje aut s přímým řazením vcelku dramaticky rostou.
Loni se v jedenapadesáti státech Unie prodalo na 3,9 procenta aut s „manuálem” a jak jsme vás v květnu informovali, za první letošní kvartál to bylo 6,5 procenta. Nyní se můžeme poohlédnout i za celým prvním půlrokem letošního roku a tento podíl dále roste - od ledna do června 2012 již přesáhl hranici sedmi procent.
Jednak je třeba říci, že i takto malý tržní podíl představuje v USA obrovské absolutní číslo. Za Atlantikem se aktuálně prodává kolem 13 milionů aut a sedmi procent z toho znamená přes 900 tisíc vozů. A pak je třeba se podívat, které vozy se s přímým řazením prodávají především - jsou to hlavně sportovní a výkonné modely.
Je paradoxem, že v Americe se symbolem prestiže u takového auta stala manuální převodovka, neboť jí majitel dává najevo, že „umí řadit” (třebaže to reálně až tak dobře nezvládá), což výrazná část Američanů vůbec neumí - s manuální převodovkou prostě za celý život nepřišli do styku. V Evropě je „prestižní volbou” naopak automat, kterým majitelé naznačují, že mají na to připlatit si často nehorázné částky, které za samočinné převodovky automobilky žádají. A situace v posledních letech zašla až tak daleko, že přímé řazení z nabídky mizí úplně - třeba nejnovější Ferrari nebo Lamborghini už jsou k mání jen s automaty a netýká se to jen takto výjimečných aut. Ve vyšší střední třídě je automat samozřejmostí třeba i u všech vyšších motorizací BMW 5 a nejnověji třeba manuální převodovka nejde koupit ani k BMW 330d Touring.
Tytéž automobilky by si přitom něco takového za oceánem ani nedovolily. Tři pedály a „fofrklacek” nabízí BMW i pro M5 F10, udělá to i s novou M6 a třeba pro Porsche je eliminace manuálů z nabídky sportovních modelů zcela nepředstavitelná - podle informací z Zuffenhausenu přes 40 procent amerických zájemců o 911 volí přímé řazení, což je v zemi zaslíbené automatům skoro nepředstavitelné číslo. Ale je to zkrátka tak a vysokou popularitu „svobodné volby převodových stupňů” dokazují i konstrukce těch nejlepších amerických sporťáků - však si zkuste koupit Corvette Z06 nebo ZR1 popř. nový Viper s automatem. Nejsou vůbec k mání.
Už z tohoto je zřejmé, co se na rostoucím úspěchu manuálních převodovek v USA podílí především - sportovní a výkonná auta, pro ta „normální” ani nejsou ruční řazení k dispozici. I když v případě M5 F10 je patrné, že ani popularita klasického „háčka” v USA nemusí pro evropské zájemce nic znamenat, může se u jiných automobilek paradoxně stát, že právě nutnost vyvíjet a prodávat výkonná auta s manuály pro USA udrží tento způsob řazení v nabídce i na Starém kontinentu. A to by bylo jedině dobře, neboť v životě není nic horšího než přijít o možnost volby...
Symbolem amerického odporu k automatům ve výkonných autech se v poslední době stalo nové BMW M5. U nás je ale dále k mání pouze s automatickým sedmikvaltem
Tento pohled do interiéru M5 je vyhrazen pouze Američanům...
Zdroje: Edmunds, Wall Street Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 3 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva