Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Obliba manuálních převodovek v USA je nadále na vzestupu
2.8.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to velký paradox, ale nakonec to mohou být Spojené státy, které pro nadšené řidiče z Evropy zachrání trojici pedálů pod volantem.
Už jednou jsme se letos zmínili, že zájem o přímé řazení v USA je největší za poslední léta. Je tedy třeba jedním dechem dodat, že v rámci celého trhu se bavíme o jednotkách procent podílu, ale to není žádný div - naprostá většina nabízených modelů aut za Velkou louží se totiž s manuální převodovkou vůbec koupit nedá. Je to méně než pětina, přičemž ještě před pěti léty to byla skoro třetina. Přesto prodeje aut s přímým řazením vcelku dramaticky rostou.
Loni se v jedenapadesáti státech Unie prodalo na 3,9 procenta aut s „manuálem” a jak jsme vás v květnu informovali, za první letošní kvartál to bylo 6,5 procenta. Nyní se můžeme poohlédnout i za celým prvním půlrokem letošního roku a tento podíl dále roste - od ledna do června 2012 již přesáhl hranici sedmi procent.
Jednak je třeba říci, že i takto malý tržní podíl představuje v USA obrovské absolutní číslo. Za Atlantikem se aktuálně prodává kolem 13 milionů aut a sedmi procent z toho znamená přes 900 tisíc vozů. A pak je třeba se podívat, které vozy se s přímým řazením prodávají především - jsou to hlavně sportovní a výkonné modely.
Je paradoxem, že v Americe se symbolem prestiže u takového auta stala manuální převodovka, neboť jí majitel dává najevo, že „umí řadit” (třebaže to reálně až tak dobře nezvládá), což výrazná část Američanů vůbec neumí - s manuální převodovkou prostě za celý život nepřišli do styku. V Evropě je „prestižní volbou” naopak automat, kterým majitelé naznačují, že mají na to připlatit si často nehorázné částky, které za samočinné převodovky automobilky žádají. A situace v posledních letech zašla až tak daleko, že přímé řazení z nabídky mizí úplně - třeba nejnovější Ferrari nebo Lamborghini už jsou k mání jen s automaty a netýká se to jen takto výjimečných aut. Ve vyšší střední třídě je automat samozřejmostí třeba i u všech vyšších motorizací BMW 5 a nejnověji třeba manuální převodovka nejde koupit ani k BMW 330d Touring.
Tytéž automobilky by si přitom něco takového za oceánem ani nedovolily. Tři pedály a „fofrklacek” nabízí BMW i pro M5 F10, udělá to i s novou M6 a třeba pro Porsche je eliminace manuálů z nabídky sportovních modelů zcela nepředstavitelná - podle informací z Zuffenhausenu přes 40 procent amerických zájemců o 911 volí přímé řazení, což je v zemi zaslíbené automatům skoro nepředstavitelné číslo. Ale je to zkrátka tak a vysokou popularitu „svobodné volby převodových stupňů” dokazují i konstrukce těch nejlepších amerických sporťáků - však si zkuste koupit Corvette Z06 nebo ZR1 popř. nový Viper s automatem. Nejsou vůbec k mání.
Už z tohoto je zřejmé, co se na rostoucím úspěchu manuálních převodovek v USA podílí především - sportovní a výkonná auta, pro ta „normální” ani nejsou ruční řazení k dispozici. I když v případě M5 F10 je patrné, že ani popularita klasického „háčka” v USA nemusí pro evropské zájemce nic znamenat, může se u jiných automobilek paradoxně stát, že právě nutnost vyvíjet a prodávat výkonná auta s manuály pro USA udrží tento způsob řazení v nabídce i na Starém kontinentu. A to by bylo jedině dobře, neboť v životě není nic horšího než přijít o možnost volby...









Symbolem amerického odporu k automatům ve výkonných autech se v poslední době stalo nové BMW M5. U nás je ale dále k mání pouze s automatickým sedmikvaltem
Tento pohled do interiéru M5 je vyhrazen pouze Američanům...
Zdroje: Edmunds, Wall Street Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá včera 15:00
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice 21.4.2025
Nejčtenější články
Další automobilka nabízí dělníkům až 1,7 milionu Kč za to, aby skončili v práci a šli nadobro domů
25.3.2025Stellantis už v létě znovu rozjede výrobu obřích motorů V8, na odklon od nich lidé nebyli zvědaví
25.3.2025Youtuber zopakoval kontroverzní test Tesly se zdí přemalovanou na pokračující silnici, dosáhl úplně jiných výsledků
25.3.2025Ferrari F44, to bude nové superauto Lewise Hamiltona
25.3.2025Mezi 20 aktuálně nejprodávanějšími auty v Evropě nenajdete ani jeden elektromobil. A i pak se dějí věci
25.3.2025
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Policejní kontroly a měření 04.23. 23:11 - bojler
- S větrem ve vlasech.... 04.23. 22:55 - M.Z.
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07
- Detektory policejních radarů 04.23. 12:48 - řidičBOB
- IT poradna 04.23. 10:53 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.22. 21:53 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.22. 19:55 - Kavis