Niki Lauda i šéf Ferrari volají po drsnějších F1. Jejich přání mohou být vyslyšena

Ve světě Formule 1 se dále diskutuje o změnách které by mohly vrátit diváky na tribuny. Návrh dvou důležitých postav může být bernou mincí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Niki Lauda i šéf Ferrari volají po drsnějších F1. Jejich přání mohou být vyslyšena

27.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Niki Lauda i šéf Ferrari volají po drsnějších F1. Jejich přání mohou být vyslyšena

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ve světě Formule 1 se dále diskutuje o změnách které by mohly vrátit diváky na tribuny. Návrh dvou důležitých postav může být bernou mincí.

Šampionátu Formule 1 se v posledních měsících věnujeme více než kdykoliv dříve a to zejména kvůli upadajícímu diváckému zájmu a celkově klesající popularitě královny motorsportu. Naposledy jsme se v souvislosti s tím zaměřili na podivné homologační předpisy, po jejichž změně volal i šéf Red Bull Racing, který žádal nasazení osmiválců. Není ale zdaleka sám, komu se nelíbí současné downsizované pohonné jednotky a vlastně vše, co s jejich protěžováním souvisí. Po revolučních změnách aktuálního stavu ostatně volá i trojnásobný světový šampion F1 a jedna z čelných postav stáje Mercedes v jedné osobě - Niki Lauda - a šéf formulového týmu Ferrari Maurizio Arrivabene.

Podle Laudy jsou současné monoposty příliš lehké na řízení a veškeré v nich použité technologie poskytují každému pilotovi (přicházejícímu z „nižších pater“ šampionátů Formula 3 či GP2) podobnou rychlost, jako jezdcům, kteří v F1 působí už několik sezón. To vše bez většího rizika. Zmiňuje se přitom o dobách, kdy sám závodil - kdy jste si kvůli monstróznímu výkonu stroje, přetížení a dalším souvisejícím vlastnostem „skoro nadělali do trenek“.

Když se jezdilo 300 km/h tehdy, každý věděl, co je v sázce. Moderní monoposty se ale podle Laudy F1 řídí pomalu tak snadno, jako vůz na běžné silnice, rizika nejsou tak velká a piloti se díky moderním technologiím nebojí. Pokud to tak prý půjde dál - tedy v případě, že se bude vývoj ubírat dále stejným směrem - všeobecný zájem o dění na poli Formule 1 zcela upadne. Současné stroje závodící na Velkých cenách mají dle Laudy nezajímavou hybridní techniku, která ke standardním 580 koním z benzinového přeplňovaného šestiválce chvílemi přidává 160 elektrických koní.

Sám by si přál, aby výkon šplhal nejlépe na 1 200 koní, aby bylo potřeba používat širší pneumatiky a jinou aerodynamiku a aby motory měly strmě stoupající výkonovou křivku a vozy byly celkově „drsnější”. To Ital Maurizio Arrivabene má na svém seznamu přání vyšší výkon také. Přidává na něj ovšem podstatně větší rachot výfuků (prý jako na koncertu heavy-metalové kapely, ze které vám vstávají chlupy) a vyšší rychlosti dosahované nejen na rovinkách mezi zatáčkami. F1 dle jeho slov ztratila velké porce fandů právě se zavedením současných hybridních pohonných jednotek, což se musí změnit. Také by prý bylo příhodné, aby fanoušci byli k vozům blíž.

V roce 2017 by se skutečně mohlo na současné situaci ledacos změnit, čemuž nahrává i výsledek nedávného jednání vedoucích postav jednotlivých týmů v Ženevě. Ze současných 700-800 koní by měl výkon podle nich poskočit nad hranici tisíce koní či ještě o něco výše. Někteří techničtí ředitelé se domnívají, že je takové mety možné dosáhnout bez nákladného přepracovávání současných motorů posunutím otáčkového maxima, zvýšením regulované rychlosti průtoku paliva a několika dalších malých konstrukčních vylepšení aerodynamiky. Souběžně s tím by také doporučovali zvýšení objemu palivové nádrže nad 100 litrů.

My si myslíme, že to svět F1 samo o sobě zřejmě nespasí, je ale bez pochyb, že atraktivitě tohoto sportu by to prospět mohlo. Současným monopostům ubírá na přitažlivosti přemíra omezujících pravidel a ta s technikou přímo souvisí. Ef-jedničky jsou pořád nejrychlejší auta, ale doby, kdy byla ve Formuli 1 k vidění technika, jež se po několika letech začala objevovat v normálních autech jsou dávno ty tam. Dnes se šampionát Formule 1 naopak jal následovat trendy regulací, které již několik let udávají takt vývoje běžných vozů, a to přinejmenším náročného diváka ze židle nezvedne...


Niki Lauda i šéf Ferrari volají po drsnějších F1. Jejich přání mohou být vyslyšena - 1 - F1 dohady o vykonu 2015 01Niki Lauda i šéf Ferrari volají po drsnějších F1. Jejich přání mohou být vyslyšena - 2 - F1 dohady o vykonu 2015 02Niki Lauda i šéf Ferrari volají po drsnějších F1. Jejich přání mohou být vyslyšena - 3 - F1 dohady o vykonu 2015 03
Formule 1 by podle Laudy měla mít alespoň 1 200 koní, širší gumy a drsnější projev, dle Arrivabena od Ferrari by pro vyšší zájem diváků přispěl i větší rachot z výfuků. Oba mají pravdu, pomůže to ale současným hybridům skutečně upoutat pozornost?

Zdroje: T-Online, GT Spirit

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.