Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německým autům chybí národní identita, říká šéf designu značky, jíž chybí zákazníci
13.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dnes už se realizuje jinde, postaral se ale o tvář většiny Fordů, které jsme v posledních dekádách poznali. Design Němců s jednou výjimkou nekvituje.
J Mays je jedním z uznávaných automobilových designérů. Posledních 16 let pracoval pro Ford, předtím strávil jedno desetiletí u koncernu VW Group, během kterého si na moment odskočil do Mnichova k BMW. Po dekádách strávených designováním aut se ovšem rozhodl, že je třeba hledat nové výzvy a svět velkých výrobců aut opustil. Místo toho se nyní zaměřuje na konzultace a radí třeba filmařům při přípravě nových snímků.
Krom toho, že J Mays (jeho křestní jméno je skutečně tvořeno pouze jedním písmenem) zanechává otisk na filmovém plátně, se také nebojí komentovat současné dění. A jelikož nemusí brát ohled na tu či onu značku, je obvykle nebývale kritický. Zvláště pak u německých značek, jež podle něj sešly na scestí. Typickou ukázkou toho je Mercedes, jehož produkty jen velmi málo odkazují na zemi, ze které vzešly.
„Jsem velkým zastáncem kulturních rozdílů. Pokud míříte za prací do Itálie, Francie nebo Německa, chcete se ujistit, že značka bude reprezentovat kulturu, ze které onen výrobce pochází. Myslím, že dobrou práci odvádějí Britové - produkují auta, která vypadají jako britská. Nemám ale pocit, že by to samé dělali Němci, tedy s výjimkou Porsche. BMW a Audi jsou blíže, ale mohly by se ještě zlepšit,“ říká Mays.
„Nejsem schopen říci, co přesně dělá Mercedes, ale německé to není,“ pustil se to třícípé hvězdy Mays. A dodal, že aby značka daleko více odkázala na domácí prostředí, je potřeba, aby zachovala jistou kontinuitu. Neznamená to ovšem, že si jednotlivé vozy v rámci jedné generace budou navzájem podobné jako vejce vejci. Spíše jde o daleko větší posloupnost v rámci jedné řady v průběhu let.
Kde naopak někdejší designový ředitel Fordu projevuje nadšení, to jsou Korejci. Dle něj tamní značky ještě před pár lety hledaly pevnou půdu pod nohama jako Japonci v 80. letech minulého století. Poté Hyundai najalo jako designového šéfa Petera Schreyera a věci se rázem změnily. „Nikdy bych neřekl, že jihokorejská značka bude schopna navrhnout vůz, a nyní stylizují ty nejlepší na světě.“
Mays se také vyjádřil na téma budoucnosti, která je v poslední době spojována s autonomními vozy. Jejich tvůrci podle něj postrádají kreativitu, neboť „vše, co jsem zatím viděl, je jednoprostorové vozidlo se čtyřmi sedadly a párem iPadů namířených proti sobě. Ale to, že ve voze není volant, přece neznamená, že se již zcela vystříháme působivých zkušeností.“
Lidé, kteří tedy budou navrhovat konkrétní sériové vozy, nikoliv jen pouhé koncepty, by si tak měli uvědomit, že i bez řízení musí být automobily plné emocí. Jen již nebudou tak svázané testosteronem, jako tomu bylo kdysi. Čekají nás tedy světlé zítřky? To je nyní více než sporné. Záleží totiž i na tom, kolik si z Maysových slov vezmou studenti Royal College of Art, kam J dochází jako hostující profesor a jak vážně jej budou brát za situace, kdy se mnoha jeho automobilovým „dětem” na trhu nedaří. Maysův design ponesou nové Ford ještě po několik dalších let a i když jim možná nechybí „národní identita”, na přebytek zákazníků si stěžovat nemohou - na trhu aktuálně tápe Mondeo či nová Fiesta a automobilce se obecně daří tak málo, že musí zavřít hned pět továren...
J Mays se během svého šestnáctiletého působení u Fordu podepsal pod řadu konceptů i produkčních vozů. O všem lze přitom říci, že jsou vskutku americké
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- SUV Alfy Romeo ukázalo cenu hybridizace. Jen s benzinovým motorem je o statisíce levnější, u nás se potichu prodává i s dieselem
5.1.2025 - Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
5.1.2025 - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
6.1.2025 - Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
6.1.2025 - Čínská automobilka se s 4,27 miliony prodejů za rok dostala mezi top 10 světových výrobců. Už teď, díky spalovacím autům
6.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva