Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci obrátili, po nejnovějším testu tvrdí, že diesely vzduch dokonce čistí
5.9.2019 | Petr Prokopec
Jako by situace okolo dieselů v Německu nebyla dostatečně bizarní, stala se nyní ještě bizarnější. Motory donedávna odsuzované jako zdroj znečištění jsou nyní označovány za čističky vzduchu.
Možná máte diesely rádi a možná jste se kvůli tomu v poslední době dočkali rozpačitých pohledů nebo dokonce kritiky za znečišťování ovzduší. U nás jsou takové reakce naštěstí vzácné, na některých místech Evropy ale nabrala averze vůči kdysi velmi oblíbeným pohonným jednotkám až absurdních rozměrů. Paradoxem je, že pokud moderní diesely skutečně zemřou, budeme všichni dýchat špinavější vzduch.
Výše zmíněné zní absurdně, zpráva o tom ale přichází ze sousedního Německa, kde je v posledních letech odpor proti dieselům mimořádně vysoký. Magazín Auto Motor und Sport proto za pomoci emisních specialistů z Emission Analytics vyzkoušel, zda část jeho dlouhodobě testované flotily skutečně každodenně přidává nové hřebíčky do rakví německých spoluobčanů. Toto měření navíc proběhlo ve Stuttgartu, tedy v nejšpinavější německé metropoli. A výsledek byl překvapující.
Němci zjistili, že moderní diesely plnící emisní normu Euro 6d-TEMP do značné míry fungují jako čističky vzduchu. Aby jejich agregáty mohly fungovat, potřebují k tomu vzduch, a ten si nevozí uzavřený v nějaké hermetické schránce v zavazadelníku, nýbrž jej nasávají z okolí. Výfukové plyny ovšem následně proženou filtry pevných částic, které jsou momentálně již natolik účinné, že do ovzduší vypouští o poznání méně emisí, než kolik jich nasají.
Výzkumníci přitom dodávají, že tomu tak nemusí být vždy, výsledné hodnoty závisí jak na okolních podmínkách, tak na délce cesty. Filtr po určité době zachycené částice musí spálit, jinak by došlo k zanesení. V tu chvíli potřebuje na určitou dobu vyšší teplotu a při tomto procesu diesely produkují více nečistot, než kolik jich z ovzduší stáhnou.
Aby ovšem k prohoření mohlo dojít, je zapotřebí, aby se celé hnací ústrojí ohřálo. Při cestách do 3 kilometrů se studenou jednotkou proto systém není ani aktivován, což vede k ryzímu čištění ovzduší. Pokud se ovšem trasa natáhne na desetinásobek, k regeneraci filtru již dochází, a to zhruba po 20 procent celé cesty. Po tuto dobu - ale jen po tu dobu - motory vypouští více emisí, než kolik jich nasají. Nicméně po zbývajících 80 procent již opětovně působí jako čističky ovzduší a jejich celková bilance je vzhledem k ničení velké části škodlivin i tak pozitivní.
Ještě zajímavější je situace ve chvíli, kdy trasa měří alespoň 300 kilometrů. Regenerace zabírá jen přibližně 5 procent, ve zbytku opětovně spíše čistí vzduch, byť vše závisí na konkrétních podmínkách a kvalitě filtru. Pokud je ovzduší relativně čisté a trasa střední či dlouhá, pak nakonec diesely mohou stav i lehce zhoršit, to jsou ale spíše výjimečné situace.
Testem prošlo BMW 740d xDrive, Citroën C5 Aircross BlueHDi 180, Kia Optima SW 1,6 CRDi a Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion. Nejčistější jsou dnes skutečně pohonné jednotky výrobce, který celý hon na „dieselové čarodějnice“ odstartoval. SUV lidového vozu na krátké trase snižuje koncentrace pevných částic za špatných i dobrých dní, na dlouhých trasách znečišťuje jen za čistého ovzduší, kterému ale škodí nejméně ze všech.
Suma sumárum tak lze říci, že Němci prošli dokonalým obratem - nedávno i velmi moderní diesely odsuzovali jako škůdce, teď říkají, že k čistým ulicím nejvíce pomůže jejich větší podíl na trhu. Řada automobilek však bohužel již podlehla politickému a aktivistickému tlaku a tyto motory výrobci začali dávat k ledu. Zákazníci se pak obávají nejistot, neboť nikde není psáno, že zákonodárci skutečně začnou myslet a nikoliv jen honit politické body. Veřejným nepřítelem se tak nakonec stejně mohou stát i motory plnící normu Euro 6d-TEMP, jakkoliv ty prokazatelně žádnou velkou hrozbou nejsou, právě naopak.
Němci zjistili, že moderní diesely jsou v podstatě čističky vzduchu
Pevné částice přitom daleko větší měrou likvidují na kratších trasách...
...než na těch dlouhých (negativní hodnoty vykazují redukci zplodin vůči německému průměru, pozitivní hodnoty představují nárůst)
Zdroj: Auto Motor und Sport
Bleskovky
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
včera - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Mercedesu už má plné zuby „nemocných” zaměstnanců, v Německu se „hází marod” dvakrát víc lidí než kde jinde
před hodinou - Elektrická strategie Porsche totálně selhává. Neprodává Taycan, neprodává Macan, neumí vyvinout lepší 718, novinkám vrací benziny
před 2 hodinami - VW v tichosti zařízl jeden ze svých nejvíc ikonických motorů, i když by ho lidé s chutí kupovali dál
před 4 hodinami - Pokus o spojení Nissanu s Hondou je zoufalý krok dělaný v panice, říká bývalý šéf, nedává žádný smysl
před 5 hodinami - Nadšenci „na podpoře” milované Suzuki končí. Další takové auto nevzniklo a ani vyhlížet ho nemáme
včera
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 12.22. 07:38 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.22. 03:24 - Truck Daškam
- Škoda Auto obecně 12.21. 19:44 - Zajda
- Fiat a vše kolem nich 12.20. 18:03 - Zajda
- BMW Divize 12.20. 16:39 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.20. 14:33 - Stepan
- Volkswagen obecne 12.20. 12:39 - řidičBOB
- Politický koutek 12.19. 15:07 - řidičBOB