Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejvíce pokutované značky a modely aut: většinu uhádnete
7.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Že největší střelci jezdí v Audi, BMW a Mercedesech je přece klišé. Podle statistiky z belgických silnic není, i když je tu pár zajímavých výjimek.
Jisté předsudky v přístupu k majitelům určitých aut existují snad všude na světě a Česká republika není výjimkou. Když přijede bílé SUV na chromovaných kolech dost velkých na traktor, člověk si něco pomyslí. A když ho v křižovatce předjede otřískaný, ale o to divočejší Passat nebo Octavia s nárazníkem černým od sazí z čipovaného turbodieselu, udělá si zase jiný obrázek.
Jistě, i řidič čipovaného koncernového TDI občas vážně spěchá, to nyní nesuďme. Podívejme se ale na belgickou statistiku pokut za překročení dovolené rychlosti, která rozlišuje auta dle značky a modelu. Existují-li předsudky, že řidiči prémiových německých aut jsou piráti silnic a naopak že francouzské stroje bývají řízeny s větší rozvahou a pomaleji, právě zde se můžeme podívat, zda to tak je i ve skutečnosti.
Belgie není Česko, dá se podotknout. Ale není ani zas tak daleko jako Spojené státy nebo Austrálie, je to pořád kontinentální Evropa, a vznikla tam tato velmi zajímavá statistika, a to v režii Belgického institutu pro bezpečnost silničního provozu (IBSR). Raději bychom vám nabídli statistiku českou, žádná taková ale neexistuje a těžko kdy existovat bude. V tomto kontextu musíme ocenit práci Belgičanů, kteří zpracovávají opravdu velmi podrobná (věřme, že anonymizovaná) data o všem, co se v provozu děje.
Však se podívejte na jejich web. Jen s podobnými údaji lze seriozně uvažovat o adekvátních úpravách podmínek a pravidel pro silniční provoz, aby byl skutečně bezpečnější. U nás se vystřelí do prázdna a čeká se, co to udělá. A když to nic neudělá, nové opatření revokováno stejně není, protože... co kdyby to náhodou pomohlo a bez toho by bylo hůře? Ale neplačme nad českým přístupem a vraťme se k belgickým datům.
Jejich soubor dat je opravdu velmi rozsáhlý, konkrétně za celý rok 2014, kdy bylo v Belgii zaznamenáno 3 345 507 překročení dovolené rychlosti. To je 9 166 přestupků za jediný den v zemi, která má 11,15 milionu obyvatel. Plných 94 procent Belgičanů údajně přiznává, že občas překračuje dovolenou rychlost. V jakých autech jezdí zbylých šest procent, není známo. Těch 94 ale bude patrně sedlat něco německého nebo švédského, jak ukazuje statistika.
Na prvních třech místech se totiž mezi značkami umístil Volkswagen, BMW a Mercedes. Značka Audi je čtvrtá, i když ne zas tak těsně, a v první desítce nacházíme také tři největší francouzské automobilky. Peugeot je pátý, Citroën sedmý a Renault skončil na osmém místě.
To jsou absolutní hodnoty, ale všimněme hlavně podílu aut dané značky na všech registrovaných vozech v Belgii. Volkswagen tu jasně vyhrává s 11,12 %. Na zmíněných 3,3 mil. přestupcích se však podílí jen 10,19 procenty. To BMW, Mercedes a Audi jsou na tom opačně - registrovaných aut těchto značek je 5,93, 5,90, resp. 4,93 % ze všech, ale na přestupcích se podílejí 9,08, 8,44, resp. 7,08 procenty.
Další značky v první desítce jsou na tom podobně jako Volkswagen, až na Volvo, které následuje příkladu prémiového německého trojlístku. Pokud tedy ve společnosti existuje rozšířená představa, že největší „piráti silnic” (ať už to znamená cokoli...) jezdí v předražených luxusních autech, tato statistika jim to bohužel nerozmluví. Zejména u BMW je poměr registrovaných aut a udělených pokut vysoký.
Nejvíce pokutovaná auta dle značek v roce 2014
Mezi jednotlivými modely je příběh trochu jiný, tady ale musíme říci, že je statistika zkreslena uvedením pouze 10 vozů. Je totiž řazena podle absolutního počtu udělených pokut a poměr k registrovaným vozům je uveden jen tak mimochodem. To čísla poněkud zkresluje, přesto výše zmíněné zčásti potvrzují a zčásti přidávají i nejméně jedno překvapivé zjištění.
Ovšem, na prvním místě najdeme Volkswagen Golf, který v Belgii tvoří téměř 4 procenta všech registrovaných aut. To je o 1,5 procentního bodu více oproti druhému Opelu Astra. Je tedy nasnadě, že Golf bude pokutován nejvíce, pokud jich po belgických silnicích jezdí tolik - udělených pokut si připsal přes 100 tisíc, téměř dvojnásobek toho, co Astra. Pak už počty klesají pozvolněji, rozdíl mezi 3. a 10. místem se vejde do 10 tisíc pokut.
Mezi modely nicméně zaujmou přinejmenším dvě věci. První je Citroën Berlingo na čtvrté pozici, třebaže jeho podíl na trhu tomu zdaleka neodpovídá. V jeho případě tak můžeme přijít se skoro konspirační teorií, že se policie zaměřila na řidiče dodávek a zrovna ti v Citroënech jezdí rychleji než ti v pojízdných krabicích jiných značek. Podivné.
Zajímavý pohled je také na BMW 520d a Volkswagen Passat. To jsou - krom Berlinga - další dva modely z top 10, která která se více podílejí na přestupcích, než jich je registrováno. Z toho tedy můžeme dovozovat, že větší procento řidičů Passatu či naftové řady 5 překračuje dovolenou rychlost, než tomu je u Golfu, Pola nebo Méganu, přičemž nejvíce je to opět u BMW. „Pirát” v pětce nebo v Passatu, to znovu spíše koresponduje s tím, co se traduje...
Nejvíce pokutovaná auta dle modelů v roce 2014
Pozoruhodná je také další součást statistiky, která hledá, kde řidiči dovolenou rychlost překračují nejvíce. Bylo zjištěno, že zatímco tam, kde je dovoleno jet 90 či 120 km/h, jsou přestupky tohoto typu mnohem méně časté, než tam, kde se smí jet jen 30 km/h. Dokonce v místech s dovolenou devadesátkou a stodvacítkou byla průměrná rychlost aut i nižší než je limit. Naopak v „Zónách 30”, tedy v místech, kde se smí jet jen 30 km/h, byla průměrná rychlost automobilů 44,8 km/h, tedy o více než 50 % nad limit.
Osazení značky limitující rychlost na takovou, při které vás předjede průměrně zdatný cyklista, tedy v Belgii očividně není efektivní. Takového závěru se dá využít několika způsoby. Jste-li aktivista horující za onu třicítku, a že takoví lidé existují i v Česku, budete volat po tvrdých trestech pro silniční piráty, kteří v těchto místech vraždí matky s kočárky.
Naopak hodnotíte-li z pozice úřadu efektivitu opatření, srovnáte naměřené rychlosti a další data před změnou a po změně a zjistíte, zda měli aktivisté, kteří si u vás tu změnu vymohli, skutečně pravdu. A možná zčásti i pro reflexi efektivity restriktivních opatření na silnicích tato statistika, nebo aspoň její poslední část, původně vznikla. Zda bude mít nějaký efekt na další změny na silnicích, či zda se jenom policisté s radary nahrnou do zón s 30km/h limitem, těžko odhadovat. Ale to už je trochu jiný příběh...
Golfů je v Belgii hodně, takže se ve velkém podílejí i na přestupcích
Hříšnější jsou však majitelé dieselové řady 5...
Trochu překvapivě jsou častými přestupci i řidiči Citroënů Berlingo (vše ilustrační foto)
Zdroj: IBSR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva