Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejprodávanější auta světa v roce 2011: Hyundai málem králem
28.1.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pár přehledů nejprodávanějších aut světa už jste mohli vidět, žádný ale nebyl tak úplný jako tento. Podívejte se, kolik zajímavých zjištění skýtá.
O loni nejprodávanějších autech světa jsme se chtěli zmínit již několikrát, žádný z dosud dostupných zdrojů ale nepřinesl data, která bychom mohli považovat za věrohodná. Zřejmě nejčastěji byl citován jinak věrohodný americký Forbes, ale zrovna jeho tabulka zjevně obsahovala řadu nepřesností.
Jak je to možné? Inu, neexistuje žádný světový registr aut (ještě aby...), a tak na rozdíl od více či méně lokálních dat, jako jsou třeba ta evropská, není možné vyjít z jedné tabulky a mít hotovo. Stejně tak není možné kalkulovat pouze s čísly automobilek, neboť některé žádné globální statistiky nevydávají a přesto je není možné pomíjet.
Je tedy třeba vzít v potaz nejen tato data, ale i čísla z jednotlivých regionů, která jsou někdy obtížně dohledatelná, ta posčítat a vše spojit do výsledné tabulky. Forbes v tomto ohledu selhal, neboť některé uváděné hodnoty lze snadno vyvrátit pouhými součty dvou či tří zcela neprůstřelných statistik. Naštěstí jsou to ale i jiní, kteří si dali tu práci. Dnes tedy budeme vycházet z čísel kolegů z blogu best selling cars, kteří se - jak již název naznačuje - nezabývají ničím jiným a dospěli podle nás k nejpřesnějším výsledkům. Kombinují tedy data automobilek s vlastními součty (v níže připojené tabulce jsou tyto hodnoty označeny jako odhady) a dali dohromady vskutku věrohodnou pětadvacítku nejúspěšnějších vozů.
Složení nejlepší trojky je docela bizarní - Toyota, Hyundai, Wuling...
Vítěz je nudný, už první pětka ale nepostrádá překvapení
Začít musíme pochopitelně zmínkou o vítězi, která je ale překvapivá asi tak jako ranní svítání. Od roku 2005 totiž tato statistika nezná jiného vítěze než Toyotu Corolla a i loni se jím s 1 020 000 prodanými vozy stala opět japonská automobilová superstar. S ohledem na rozličné problémy Toyoty a konec konců i faktu, že jméno Corolla bylo na některých kontinentech odsunuto na druhou kolej (jako třeba v Evropě), jde přesto o obdivuhodný výsledek.
Vítězství ale kompaktní Toyota uhájila o pověstná prsa zaměstnankyň domácích filiálek značky. O pouhých 10 tisíc exemplářů méně se totiž prodalo nové generace Hyundai Elantra, která tak dokazuje rostoucí sílu korejského koncernu. I u nás populární vůz je světovým hitem (číslo dvě) a sama automobilka říká, že kdyby měla větší produkční kapacity, Corollu by překonala. Možná příště.
Třetí pozici obsadil s 943 000 prodanými vozy Wuling Sunshine. Pro nás naprosto neznámé auto je malou dodávkou čínské provenience. Právě její význam pro celosvětové prodejní statistiky, ač jde o vůz prodávaný jen lokálně, ukazuje na ohromný význam čínského trhu. A tak trochu mimoděk vysvětluje i to, jak mohou čínské automobilky s uplatňováním nakradeného know-how tak výrazně uspět i pokud se drží pouze domácího trhu.
Na čtvrtém místě najdeme 919 000 prodanými vozy další profláklý světový hit, Ford Focus, na pátém pak Kiu Rio. Druhý velký úspěch Korejců? Ano i ne, jde totiž trochu o čáry se jménem. Jako Rio totiž Kia prodává v Indii i první generaci modelu Pride (ta se u nás snad ani nikdy nenabízela) vyráběnou firmou Saipa a dílem k celkově prodaným 815 337 kusům přispěla i předchozí, u nás již dále nenabízená druhá generace vozu. Můžete namítnout, že žebříček se tím pádem stává přehledem nejprodávanějších jmen, nikoli aut a nebudeme vám odporovat. Na druhou stranu je i v mnoha jiných případech obvyklé, že se pod jedním jménem skrývají dvě generace téhož vozu, pak proč dělat výjimku, když jsou to generace tři. Pokud spolu na některém trhu bojují starší generace vozů obecně, je to relevantní statistika.
Kia Rio je velmi vysoko, potřebuje k tomu ale tři své generace. Tedy spíše dvě své a jednu cizí...
Evropský premiant uzavírá první tucet
Druhá polovina první desítky skýtá jen jediný větší příběh. Netýká se šestého Fordu Fiesta s 781 147 prodanými voz, ten je tam, kde bychom ho čekali. To samé lze říci o sedmém VW Polo se 780 000 kusy, ale co osmá Jetta opět od VW se 745 000 prodanými exempláři? I ta se zdá být „na svém místě”, v jejím případě ale platí něco podobného jako u již propírané Kie Rio.
Celkovou hodnotu totiž tvoří tři různé vozy, které ve statistikách na první pohled neodlišíte. Nejzajímavější jistě je, že plných 220 000 kusů zastupuje druhá generace vozu z roku 1984, která je s modifikacemi typu půl vola, půl včely (viz foto níže) dodnes prodávána v Číně. Tamtéž a navíc i v Mexiku je k mání také čtvrtá generace Jetty (u nás známá jako Bora modelového roku 1998) a všude jinde Jetta jak ji známe i my.
Do desítky se s 726 000 resp. 702 000 prodanými vozy vešly i dvě další stálice, Toyota Camry a Ford F-Series (bodují hlavně v USA), jedenáctý je Chevy Cruze s 691 000 zářezy na pažbě a až dvanáctý VW Golf s 648 000 úspěšnými prodeji. Jeho popularita je tedy značně lokální, neboť drtivou většinu prodejů tvoří Evropa, částečně i Severní Amerika, zbytek světa dává přednost „verzi s kufrem”, tedy Jettě.
Golf celosvětově nemá na více než dvanácté místo. Jetta je na tom lépe, její výsledek ale tvoří prodeje tři generací vozu, včetně jedné prehistorické.
Páni, to je překvápko, Jetta z roku 84...
Passat jako patnáctka, Astra těsně mezi nejlepšími
Z pohledu do druhé poloviny tabulky vyzdvihneme snad jen dva vozy velmi úspěšné i v našich zeměpisných šířkách. Prvním je VW Passat, který s 565 000 prodanými vozy jistě patří mezi úspěšné modely. Na druhou stranu je i u něj vidět, že neotřesitelné renomé má hlavně v Evropě, daří se mu i v USA, ale zbytek světa jej až tak nebere. Ani vcelku nepřehlédnutelná přítomnost na čínském trhu jej výše než na 15. místo nevytáhne.
Těsně před koncem výčtu 25 nejlepších pak najdeme Opel Astra a jeho koncernové klony. Svého času nejprodávanější auto v Evropě se s 464 000 prodanými vozy zkouší zařadit i mezi globálně populární modely, podobně jako v případě Passatu mu ale k dosažení silných pozic mimo Evropu ještě něco schází.
Zhodnocení zbytku statistiky již necháme na vás. Pro nás jakožto pro Čechy by mohla být zajímavá otázka, kdy se v tomto žebříčku objeví i nějaká ta Škoda, což vzhledem k ambicím firmy prodávat celkem 1,5 milionu aut ročně není ve střednědobém horizontu vyloučené. Loni se prodalo 372 900 kusů Octavie a to od 455 000 prodaných exemplářů Toyoty Hilux není příliš vzdálené číslo...
Evropské ikony v nejlepší pětadvacítce nechybí, ta česká si na podobnou slávu ještě bude muset počkat
Nejprodávanější auta světa v roce 2011
(pořadí, model, počet prodaných kusů)
1. Toyota Corolla - 1 020 000
2. Hyundai Elantra - 1 010 000
3. Wuling Sunshine - 943 000
4. Ford Focus - 919 000
5. Kia Pride - 815 337
6. Ford Fiesta - 781 147
7. VW Polo (odhad) - 780 000
8. VW Jetta - 745 000
9. Toyota Camry - 726 000
10. Ford F-Series (odhad) - 702 000
11. Chevrolet Cruze - 691 000
12. VW Golf - 648 000
13. Nissan Tiida/Versa (odhad) - 590 000
14. Opel/Chevrolet Corsa (odhad) - 574 000
15. VW Passat - 565 000
16. Honda Civic - 555 071
17. Toyota Yaris (odhad) - 550 000
18. Honda CR-V (odhad) - 528 000
19. Hyundai Sonata (odhad) - 515 000
20. Honda Accord (odhad) - 487 000
21. Chevrolet Silverado (odhad) - 478 000
22. Renault Clio (odhad) - 474 000
23. Suzuki Alto (odhad) - 472 000
24. Opel/Chevrolet/Buick Astra (odhad) - 464 000
25. Toyota Hilux (odhad) - 455 000
Zdroj: best selling cars blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 7 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 9 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 10 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel