Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejprodávanější auta exotických koutů světa: a Golf nikde
22.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Škodu Octavia či VW Golf vídáme na silnicích denně, ale jsou místa, kde je nepotkáte. Můžete tam ale skoro cestovat časem, i v autosalonech.
Pro obyvatele euroatlantického prostoru je z prodejů nových aut nejzajímavější právě tahle oblast, proto není s podivem, že jí je věnována velká část mediální pozornosti na toto téma. Jenže nejen Evropou a Amerikou živ je automobilový průmysl, svět má ještě hromadu dalších oblastí. A ty mohou mít také svá vlastní auta, jejichž samotná existence může být pro Evropana překvapivá.
Ve svých domovinách jsou nicméně nejen prodávaná, ale i velmi oblíbená. A třebaže v České republice vládne Škoda, Volkswagen a Hyundai a v Evropě je bestsellerem Volkswagen Golf, druhý konec světa na tom může být úplně jinak. A také je, ale nejen proto, že se tam auta, která vítězí u nás, třeba ani neprodávají. A naopak se třeba nejúspěšnější stroje odtamtud neprodávají zde, z nejrůznějších důvodů.
V podstatě z patnácti aut, která se na tento seznam dostala, se v Evropě ani jedno neprodává tak, jak ho tu vidíte. Nezřídka to ale je jen odlišná, např. modernizovaná verze či stroj, který z našich cest známe a který dostal jiná loga a modernější detaily, aby mohl na méně náročných trzích být v nabídce ještě další roky. Jako příklad za všechny zmiňme Citi Golf, tedy VW Golf I s modernizovanou vizáží, který se v Africe prodával do roku 2009.
Severní Korea: Hawtai Lusheng E70
Hawtai je malá čínská automobilka, která na základě kontraktu využívá technologie vozů Hyundai. A model Lusheng E70 vypadá docela k světu, že by se mohl prosadit i v Evropě, pokud by byl dost kvalitní. Na tomhle seznamu je nicméně proto, že jich vloni dvě stovky koupila Severní Korea na taxíky do Pchjongjangu. A stačilo to na pozici prodejní jedničky.
Japonsko: Honda N-Box
Tohle miniauto je ještě mnohem menší než miniauta evropská, je to příslušník kategorie kei cars a je to nejprodávanější auto vůbec v Japonsku, pochopitelně. V roce 2014 bylo 40 % všech prodaných aut v této zemi kategorie kei cars a za letošní rok zatím vede Honda N-Box s téměř 80 tisíci prodanými kusy.
Indonésie: Toyota Avanza
Značku Toyota všichni známe a jméno Avanza zní povědomě, zejména pokud jste někdy slyšeli o značce Daewoo. Stroj, který se pod názvem Toyota Avanza skrývá, ale Evropě známý není, je to nejprodávanější auto v Indonésii s více než 162 tisíci kusy prodanými v loňském roce. A to očividně i přesto, že vypadá jako divný kříženec SUV a MPV.
Čína: Wuling Hongguang
Absolutně nejprodávanější auto v Číně je domácím strojem. Aby také ne, když tam existuje na 100 automobilek. A právě Wuling, ve kterém má americký koncern General Motors 44% podíl, je s prodeji 1,4 milionu aut ročně největší. Specializuje se na užitková auta a Hongguang je s cenou od 176 tisíc korun stroj, kterého se za loňský rok prodalo 750 tisíc kusů. To je absolutně nejvíc v Číně a patří to do desítky nejprodávanějších aut celosvětově - snadno se může stát i nejprodávanějším autem světa.
Čína, SUV: Haval H6
Tohle SUV je údajně nejprodávanějším autem tohoto druhu v Číně a je výrobkem automobilky Great Wall, tedy Velká zeď. Volbu jména ponechme stranou a podívejme se na vůz - modelová řada Haval má dnes sedm aut a její prodeje rapidně rostou. A právě H6 je nejpopulárnější s prodeji odhadovanými na 400 tisíc kusů za rok 2015. Na Čínu to vypadá jako málo, ale považme, že registrovat tam konvenční auto bývá problém a také si jen zlomek populace může nové auto dovolit. I když H6 začíná s cenami na zhruba 375 tisících korunách.
Čína, dodávky: Wuling Hongguang V
Hongguang V je v podstatě oholenou verzí Wulingu Hongguang, což znamená jedinou věc - nízkou cenu. Konkrétně tento stroj stojí od 169 do 202 tisíc korun a prodává se na čínském trhu. Právě díky nízké ceně je to vůz, který v celosvětovém měřítku nejdříve dosáhl hranice 30 tisíc prodaných kusů za měsíc - začal se prodávat letos v lednu a už za březen se ho prodalo 30 003 kusů.
Čína, sedany: Geely Emgrand EMC7
Automobilka Geely, která vlastní Volvo a která za poslední rok údajně až neuvěřitelnou měrou vylepšila svou kvalitu, má na tomhle seznamu jedno auto, ale ze dvou důvodů. Jednak to je nejprodávanější sedan domácí výroby v Číně a jednak to je druhé nejprodávanější auto celkově na Ukrajině. Přijde na zhruba 300 tisíc korun a vrchol svých čínských prodejů už má údajně za sebou.
Ukrajina: ZAZ Sens
Na Ukrajině zůstaneme, a to se strojem, který vypadá víc než povědomě. Není to náhoda, ZAZ Sens je Daewoo Lanos s jinými logy. Stále se na Ukrajině prodává jako nové, třebaže u nás jeho distribuce naštěstí skončila už v roce 2002. Ukrajinský trh je na tom v současnosti dost bídně, ale ZAZ Sens je nejprodávanější model auta s 3 128 registracemi za loňský rok.
Rusko a Kazachstán: Lada Granta
Značka Lada může být v Evropě spíš jen vzpomínkou, ale v Rusku stále funguje - a funguje docela dobře, když letos zatím drží 17,7 % automobilového trhu. Nejprodávanějším automobilem nejen v Rusku, ale i v Kazachstánu je Lada Granta, stroj, který se ukázal v roce 2010. V Rusku se jí za první čtyři měsíce letoška prodalo přes 41 tisíc kusů, v Kazachstánu to byly asi čtyři tisíce. To dělá z Granty nejprodávanější auto na více než 20 milionech čtverečných kilometrů.
Írán, domácí výroba: Iran Khodro Samand
Odhalit, odkud pochází značka Iran Khodro, není těžké, protože to má přímo v názvu. Je to domácí íránská automobilka, která v minulosti spolupracovala s Peugeotem či Renaultem a model Samand, založený na Peugeotu 405 (ne, to není překlep), je nejprodávanějším domácím autem v Íránu. Vloni se tam vyrobilo přes 100 tisíc kusů. Tyto stroje se nicméně vyrábí a prodávají i na dalších místech na světě, např. v Sýrii, Číně, Ázerbajdžánu či Bělorusku.
Írán, celkově: Peugeot 405/Pars
Tohle auto vám může být také dost povědomé a také je k tomu dost dobrý důvod. Peugeot Pars, absolutně nejprodávanější auto v Íránu, je podobný případ jako Citi Golf - je to Peugeot 405 s modernějšími detaily. A ani tady není 405 překlep, vážně myslíme auto téměř 30 let staré. V této formě se Pars v Íránu prodává od roku 1999, ale ne jako náhrada 405 - i tenhle stroj se tam údajně stále prodává ve své původní podobě. Když tahle auta zkombinujeme, dostaneme se na 265 405 prodaných aut za rok 2014 a první místo celkově.
Keňa: Mobius II
Tahle krabice na kolech je relativně nová, i když její design tomu moc neodpovídá, a není to nejprodávanější auto v tuhle chvíli, ale podle odhadů se jím stane. Zemí, kde k tomu dojde, není žádná jiná než Keňa. Mobius II je první domácí auto a je to offroad, protože dopravní infrastruktura v Keni je horší než žalostná. Stojí v přepočtu asi 240 tisíc korun a cílí na rostoucí třídu místních živnostníků.
Mozambik: Matchedje F16
Jméno, u kterého si člověk nemusí být jistý, jak se vůbec vyslovuje, označuje stroj, který se dle odhadů stane nejprodávanějším v Mozambiku. Je to pick-up truck, který se montuje na území tohoto státu, takže se vyhne vysokým clům. Za ustanovením automobilky Matchedje Motors stojí čínský kapitál a pick-upů F16 se má za 10 let vyrobit milion kusů. Pokud vám to vrtá hlavou, název Matchedje byl zvolen podle vesnice, kde se konal Kongres Mozambické osvobozující fronty, politické strany, která zemi nyní vládne.
Venezuela: Dongfeng Rich
Další čínská značka na seznamu tu je ne proto, že by model Rich byl úspěšný v Číně, nýbrž ve Venezuele. Tenhle pick-up truck, založený na Nissanu Navara první generace, je ve Venezuele nejúspěšnějším automobilem s pouhými 3 181 prodanými kusy za loňský rok. Důvod za úspěchem terénního auta hledejte opět v mizerné silniční síti.
Jižní Amerika: Volkswagen Gol
Na závěr přece jen alespoň trocha Golfu, ale važně jen kousek. V nadpisu nechybí jedno písmenko, Volkswagen Gol skutečně existuje a je to nejprodávanější auto v celé Jižní Americe. Byl uveden na trh jako nástupce Brouka v roce 1980 a za posledních 30 let je to v 28 z nich v Brazílii nejprodávanější auto vůbec. A skombinujeme-li Gol a na něm postavený sedan Voyage, za rok 2014 to bylo s 325 tisíci prodanými kusy nejprodávanější auto Jižní Ameriky.
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 21 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva