Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejbezpečnější auta roku 2012 podle Euro NCAP: Ford bere skoro vše
24.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Modrý ovál má mezi osmi nejlepšími hned tři zástupce, modely B-Max, Kuga a Transit. Zabodovaly ale také Renault, Volvo, BMW, Fiat a Hyundai.
Nárazovým testům všeho druhu jsme se v loňském roce věnovali opravdu hojně. Ne vždy mají jejich celkové výsledky adekvátní vypovídací hodnotu, jak ze zkoušek Euro NCAP, tak testů americké IIHS se ale dají vyčíst dílčí údaje o předpokladech toho kterého vozu ochránit posádku před následky kolizí s různými překážkami. A to je pro zákazníky nových i starších aut jistě cenný údaj. Není tedy test, jako test, této problematice jsme se ale podrobněji věnovali v článku o nových zaoceánských crash testech. A tak se dnes pojďme podívat na novější události.
Ty se týkají vyhlášení nejbezpečnějších vozů loňského roku podle Euro NCAP, které si tradičně říká Best in Class, tentokrát s přídomkem 2012. Tato organizace v posledních 12 měsících otestovala 36 novinek, přičemž k výběru docházelo náhodně nebo dobrovolnou přihláškou ze strany automobilek. Gratulovat bychom v tomto směru měli značce Ford, která má mezi osmi nejlepšími hned tři želízka, modely B-Max, Kuga a Transit Custom. Dalšími vozy, které si podle Euro NCAP vedly impozantně při ochraně dospělých i dětských pasažérů, chodců a nabídly i dostatečné množství elektronických podpůrných systémů, jsou pak Renault Clio, Volvo V40, BMW řady 3, Fiat 500L a Hyundai Santa Fe.
Dané výsledky samozřejmě vybízejí ke spekulacím o lobbingu Fordu, což umocňuje fakt, že testované vozy se dělí do sedmi kategorií (supermini, malé rodinné a větší rodinné vozy, malé MPV, malé a velké off-roady a SUV, firemní a rodinné vany), zatímco vítězů bylo jmenováno osm. Pravdou ovšem je, že pak by mezi finalisty měl chyběl Fiat, neboť B-Max celkově porazil italský model 500L.
Kromě toho ovšem v neprospěch modrého oválu hovoří podivné motanice okolo testu modelu Transit a především jeho konkurence. I tomu jsme se ale již dříve věnovali podrobněji, proto raději rovnou přikročme k vyjmenování samotných vítězů v jednotlivých kategoriích a zmínění oblastí, ve kterých zabodovaly.
Supermini - Renault Clio
S vítězstvím Renaultu se dalo počítat, vždyť francouzská automobilka pětihvězdičkovému hodnocení Euro NCAP v posledních letech dominovala. Clio čtvrté generace však testovací komisaře zrovna neohromilo. Ochrana dospělých pasažérů je totiž na 88 procentech možných bodů v testu a ochrana chodců na 66. Chyba v případě interiéru přitom poukazuje na nadměrný tlak vyvinutý na oblast hrudníku řidiče.
Na druhou stranu ovšem Clio nabízí s 89 procenty příkladnou úroveň bezpečnosti dětských pasažérů, v případě podpůrných systémů pak dokonce 99. A právě tento výsledek zřejmě znamenal prvenství v dané třídě, neboť Euro NCAP již dalo několikráte najevo, že technologie jako autonomní brzdění hrají v jeho rozhodování velkou roli. Od příštího roku tak schopnost samočinného zastavení bude součástí evropských testů bezpečnosti.
Tip: Projděte si podrobné výsledky crash testu Renaultu Clio IV.
Malé rodinné vozy - Volvo V40
Pokud umístění Renaultu nebylo překvapením, pak prvenství Volva bylo naprosto jasné. Euro NCAP ostatně o modelu V40 hovoří jako o nejbezpečnějším automobilu, jaký kdy organizace otestovala. Tak to sice v rámci kategorie ochrany dětské posádky při dosažených 75 procentech nevypadá, ve zbývajících třech kategoriích ale švédská novinka zabodovala. Bezpečnost dospělých je na 98 procentech, ochrana chodců na 88 a podpůrná výbava dokonce na plné stovce.
Důvodem přitom není pouze první venkovní airbag na světě nebo systém City Safety, ale důsledné inovace v oblasti bezpečnosti, jimiž je Volvo pověstné. Švédská značka uspěla také v testech IIHS, s modelem S60 těm posledním dokonce vévodí. Bez zajímavosti navíc není, že V40 stojí ještě na platformě vyvinuté původním vlastníkem Volva, Fordem, a tak, jakkoli samotná platforma bezpečnost auta nedělá, si může jisté zásluhy i v tomto případě připisovat znovu americká automobilka.
Tip: Projděte si podrobné výsledky crash testu Volva V40.
Větší rodinné vozy - BMW řady 3
Výsledky testů nové trojky známe již od května, přičemž jen potvrdily veškerá očekávání. BMW si vedlo dobře ve všech klíčových oblastech, kdy dospělým nabízí ochranu hodnocenou 95 procenty, v případě dětí pak 44 %. Ve srovnání s Renaultem je na tom o poznání lépe v kategorii chodců, kdy k 78 procentům zřejmě napomohla vyboulená kapota. V případě elektronických pomůcek pak řada 3 F30 dostala 86 procent, což vůbec není špatný výsledek, puristy ale zřejmě nepotěší.
Lichotivé ovšem není hodnocení, jehož BMW dosáhlo v testech IIHS v rámci nárazu malou částí přídě. Vlivem posunu kola do podběhu totiž došlo k poranění kolen řidiče. Je to však jediná oblast, ve které trojka ztrácí, jinak jsou i za oceánem s úrovní její bezpečnosti spokojeni.
Tip: Projděte si podrobné výsledky crash testu BMW řady 3.
Malá MPV - Ford B-Max a Fiat 500L
Na Ford B-Max jsme byli opravdu zvědavi, absence sloupku B by totiž mohla být důvodem ke ztrátě tuhosti. To do jisté míry bylo patrné při bočním nárazu, nakonec však novinka modrého oválu o fous získala maximální hodnocení. Ohodnocena přitom byla 92 procenty za ochranu dospělých, 84 za ochranu dětí, 67 za ochranu chodců a 71 za podpůrné systémy.
Euro NCAP vyhlásilo v této kategorii ještě jednoho vítěze, Fiat 500L. Italský model přitom ve třech oblastech za modrým oválem zaostal, výjimku tvoří pouze bezpečnost chodců hodnocená 94 %. Ovšem i 78 procent za ochranu dětí, 65 za ochranu chodců a 71 za elektronické pomůcky Fiatu k pěti hvězdám stačilo.
Tip: Projděte si podrobné výsledky crash testu Fordu B-Max.
Tip2: Projděte si podrobné výsledky crash testu Fiatu 500L.
Malé off-roady a SUV 4x4 - Ford Kuga
Druhý Ford mezi osmičkou nejlepších je podle Euro NCAP dokonce ještě lepší než B-Max. Kuga totiž dospělým nabízí ochranu hodnocenou 94 procenty, dětem pak 86. V případě elektronických pomůcek pak dorovnává 100 procent Volva, na kapotě však testovací komisaři našli několik míst, jež by mohla ohrozit hlavu chodce. Výsledkem je tak sedmdesátiprocentní hodnocení.
Tento model, ovšem značený jako Escape, si pak také vedl dobře v testech IIHS, kdy získal titul Top Safety Pick. Nejedná se však o vrcholnou trofej. Tu představuje Top Safety Pick+ udělovaná vozům, jež projdou testem simulovaného nárazu malou částí přídě.
Tip: Projděte si podrobné výsledky crash testu Fordu Kuga.
Velké off-roady a SUV 4x4 - Hyundai Santa Fe
Na přítomnost korejských modelů na prvních příčkách všech možných anket či srovnání bychom si již měli začít zvykat, přičemž nové Santa Fe rozhodně není výjimkou, pokud přijde řeč na crash testy Euro NCAP. Hyundai totiž ve všech klíčových oblastech výše zmíněný Ford překonává. Dospělé pasažéry chrání na 96 procent, dětské na 89 a chodce na 71.
Jedinou kategorií, kde značka bude muset zabrat, jsou tak elektronické pomůcky. A to dokonce ty nejzákladnější. Testovacím komisařům se totiž nelíbila absence připomínače nezapnutých pásů cestujících na zadních sedadlech. Z tohoto verdiktu si ale korejské vedení hlavu asi dělat nebude a my na tom nejsme jinak.
Tip: Projděte si podrobné výsledky crash testu Hyundai Santa Fe 2012.
Firemní a rodinné vany - Ford Transit
Poslední kategorie a její vítěz jsou těmi nejspornějšími, jakkoli zásluhy Fordu nechceme snižovat. Způsob, jakým však obě zmíněné společnosti k celé záležitosti přistoupily, se totiž zdá být poněkud nešťastným. Kvůli absenci hlavových airbagů totiž konkurence v podobě Renaultu Traffic, Citroënu Jumpy, Fiatu Scudo, Hyundai H-1 a Peugeotu Expert nebyla testována vystřelením na sloup. Její ohodnocení se tak automaticky rovnalo nule, čímž pořádající agentura přihrála Fordu prvenství na stříbrném podnose.
Abychom ovšem nebyli za škarohlídy, pak dodáváme, že Ford všem ostatním zúčastněným výrazně utekl při ochraně chodců, kdy dosáhl 48 procent (zbytek od 26 do 34). Nejinak tomu bylo v kategorii elektronických pomocníků (71 % oproti 14 až 43). V rámci ochrany dospělých a dětských pak již do výsledků promluvila zmiňovaná manipulace, proto hodnocení 84 a 90 procent není překvapením.
Tip: Projděte si podrobné výsledky crash testu Fordu Transit.
Zdroj: Euro NCAP
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva