Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus

Považuje se za hotovou věc, že auta se jednoho dne budou „řídit sama”. Vývoj systémů autonomního řízení postupuje stále dále, teď ale narazil na nečekaný problém.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus

8.3.2019 | Mirek Mazal

Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Považuje se za hotovou věc, že auta se jednoho dne budou „řídit sama”. Vývoj systémů autonomního řízení postupuje stále dále, teď ale narazil na nečekaný problém.

Řešit striktní dodržování společenské rovnosti je oblíbenou aktivitou mnoha skupin uctívajících lidská práva. Jakákoliv zmínka o tmavší pleti je tak často brána jako bezpáteřní útok na utlačovanou komunitu Romů, Afričanů, Indů a dalších menšinových skupin obyvatel. Odpůrci jakýchkoli náznaků rasové diskriminace teď mají na obzoru dalšího nepřítele smíru mezi lidmi - jejich iluze nabourávají autopiloty.

Senzory používané v osobních autech totiž nerozpoznávají lidi s tmavou barvou kůže tak dobře, jako ty se světlou. Podle výzkumu jsou zástupci většinové části společnosti detekováni lépe, černochy identifikují autopiloty hůře. Je to nepochybně ryze technická záležitost a a rozdíl není zase tak dramatický - efektivita identifikace se liší o 5 procent. I to ale stačí, aby byl oheň na střeše.

Studii provedl Georgijský technický institut, který se zaměřil na osm systémů v autonomních vozech. A všechny zkoušené systémy měly potíže s rozpoznáním tmavších chodců. „Rovný přístup” zjevně není silnou stránkou autopilotů a jejich „vybíravost” může mít tragické následky - Afroameričan na přechodu se počítači snáze ztratí a auto před ním nemusí zabrzdit.

Reakce na sebe nenechala dlouho čekat, organizace bojující za práva menšin se ihned ozvaly s tím, že systémy neměřící stejným metrem není možné poslat na silnici. I když v tomto případě jde u autopilotů o stejný „rasismus” asi jako v případě rozdílu mezi vránou a bílou holubicí - jednoho z ptáků prostě systémy zaznamenají snáz. Dodat je třeba, že největší problémy mají systémy spoléhající pouze či hlavně na kamery, což je třeba příklad Autopilotu Tesly. Zařízení kombinující kameru s různými radary či senzory tak „rasistická” nejsou, pětiprocentní rozdíl v identifikovatelnosti pak představuje průměrný výsledek.

Ať už ale nad celou věcí budeme zdvihat obočí jakkoli chceme, tento stav věcí může reálně zdržet vývoj počítačového řízení osobních automobilů, neboť nejde o snadno řešitelný nedostatek. Pokud si něco takového přejete, pak... můžete být rádi, že všichni lidi na světě nemají jednu barvu pleti.


Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus - 1 - Autopiloti nerozpoznavaji cernochy 01Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus - 2 - Autopiloti nerozpoznavaji cernochy 02Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus - 3 - Autopiloti nerozpoznavaji cernochy 03Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus - 4 - Autopiloti nerozpoznavaji cernochy 04Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus - 5 - Autopiloti nerozpoznavaji cernochy 05Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus - 6 - Autopiloti nerozpoznavaji cernochy 06Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus - 7 - Autopiloti nerozpoznavaji cernochy 07Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus - 8 - Autopiloti nerozpoznavaji cernochy 08Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus - 9 - Autopiloti nerozpoznavaji cernochy 09Nástup autopilotů v autech může zdržet zcela nečekaný zádrhel, rasismus - 10 - Autopiloti nerozpoznavaji cernochy 10
Řízení auta počítačem může spíše způsobit srážku s chodcem tmavé pleti, systémy je identifikují hůře než bělochy

Zdroj: Mashable

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.