Na světě je sedadlo, které řidiče identifikuje podle tvaru zadku

Toto opravdu není opožděný silvestrovský žert. Japonští vědci přišli se řešením, které jako unikátní identifikátor použije vaše pozadí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Na světě je sedadlo, které řidiče identifikuje podle tvaru zadku

1.1.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Na světě je sedadlo, které řidiče identifikuje podle tvaru zadku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Toto opravdu není opožděný silvestrovský žert. Japonští vědci přišli se řešením, které jako unikátní identifikátor použije vaše pozadí.

Představte si vůz, ke kterému přijdete, otevřete jej, usednete do něj, pouhým nastartováním tlačítka ho uvedete do chodu a vyrazíte na cestu. Že něco takového je už dnes běžné i v relativně dostupných autech díky všemožným systémům bezklíčového vstupu a startu? Správně, v tomto případě japonská novinka velký posun vpřed neznamená.

Představte si tedy jinou situaci. Někdo se zmocní vašich klíčů od vozu a pokusí se s ním odjet. Otevře, usedne, pokusí se nastartovat a... Nic, vůz ani nehlesne. Bude se patrně divit, láteřit nad nekvalitou toho či onoho výrobku, hledat skryté vypínače zapalování nebo rovnou vyhlížet vrtulník LoJacku, ale problém bude úplně jinde - v tvaru jeho zadku, který nebude kompatibilní s tím, co očekává bezpečnostní systém vozu.

Možná se usmíváte, ale takto si budoucnost opravdu představují vědci z tokijského Advanced Institute of Industrial Technology. Ti vyvinuli systém, který pomocí 360 senzorů umístěných v sedadle zkoumá tlak vyvíjený jednotlivými částmi pozadí šoféra a porovná jej s tím očekávaným. Z výsledku pak pochopitelně dokáže vyvodit rozličné závěry, třeba neumožnit start vozu, neboť sedadlo řidiče okupuje neidentifikovatelná pozáď.

Celé řešení je stále ve vývoji a dokáže zatím zajistit jen 98procentní spolehlivost, neboť tlak vyvíjenými zadními partiemi řidiče se menší v závislosti na oblečení, po kapsách rozesetých věcech nebo i jen kvůli tomu, že jste se zrovna dobře najedli. A osmadevadesát procent není zrovna vysoké číslo - znamená, že v jednom z padesáti případů by vůz neumožnil odjet, i kdyby v něm seděl řidič, který s ním jet může. Ale dá se předpokládat, že vyladění celého řešení je pouze otázkou času.

Jinou otázkou je, jestli to celé k něčemu je. Záměry tvůrců jsou opravdu hlavně bezpečnostní, takto vybavený vůz by prý byl obtížněji ukradnutelný. Z jejich strany nejde o žádný planý pokus, cílem je dostat výsledné řešení během několika let do sériově vyráběných aut. Nevíme, jestli je to reálné, na každý pád se nám zdá, že krádeži lze skoro stoprocentně zabránit už dnes a těch pár setin či desetin procenta nejistoty tento systém stejně neřeší - vůz jako celek můžete v klidu odtáhnout i když bude pro start vyžadovat dosednutí precizního řitního ID. Naopak je to další prvek, který může selhat a neumožnit odjet vám s vlastním vozem v momentě, kdy se vám to bude nejméně hodit.

Tak či onak je zajímavé, čemu někteří lidé ve světě věnují svůj čas...


Na světě je sedadlo, které řidiče identifikuje podle tvaru zadku - 1 - Sedadlo s ritnim ID 01Na světě je sedadlo, které řidiče identifikuje podle tvaru zadku - 2 - Sedadlo s ritnim ID 02
Na světě je sedadlo, které řidiče identifikuje podle tvaru zadku - 3 - Sedadlo s ritnim ID 03
Na světě je sedadlo, které řidiče identifikuje podle tvaru zadku - 4 - Sedadlo s ritnim ID 05Na světě je sedadlo, které řidiče identifikuje podle tvaru zadku - 5 - Sedadlo s ritnim ID 06Na světě je sedadlo, které řidiče identifikuje podle tvaru zadku - 6 - Sedadlo s ritnim ID 04
Fungování systému dle představ japonských vědců obrazem - na posledních snímcích můžete vidět zobrazení nasnímaného výsledku ve 2D i 3D a způsob jeho srovnání s očekáváním

Zdroj: jstshingi.jp přes techcrunch.com

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše