Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Miliony prodaných elektromobilů? Jediná firma už teď způsobila nedostatek baterií
8.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Politici malují automobilům elektrickou budoucnost, ty se spalovacími motory chtějí i zakazovat. Už dnešní minimální prodeje ale způsobují nedostatek akumulátorů.
Prakticky pokaždé, když nějaká automobilka či vláda oznámí své plány a cíle spojené s elektromobilitou, reagujeme se značnou skepsí. Nikoliv proto, že bychom chtěli stát v cestě pokroku. Jen se snažíme stát nohama pevně na zemi a naznačujeme, že kde se řekne „A“, je třeba říci nejen „B“, ale rovněž „C“ a podobně. Jinými slovy, elektromobilitu nelze jen nařídit. Krom elektrických aut potřebujete také infrastrukturu a zároveň vyřešit i výrobu, dodávky a následnou likvidaci baterií. O těžbě materiálů s tímto odvětvím spojenou ani nemluvě.
Naše pohledy byly přívrženci elektrické mobility vždy považovány za zpátečnické, jak se ale nyní ukazuje, tyto obavy nejsou nemístné. Korejský web ET News totiž aktuálně zmiňuje globální nedostatek válečkových baterií. Více než 80 procent jejich celosvětové produkce mají pod palcem firmy Samsung SDI, LG Chemicals, Panasonic a Murata (někdejší Sony). Pokud byste však aktuálně u kterékoliv z této firem chtěli sepsat objednávku, dostane se na vás řada až v polovině příštího roku.
Za vším přitom stojí enormní poptávka jedné jediné firmy - Tesly. Američané sice provozují vlastní gigatovárnu, ta ale zatím není ani zdaleka tak „giga”, jak měla být. Automobilka proto musí nakupovat i jinde a třeba s ní úzce spolupracující Panasonic kvůli svému velkému obchodnímu partnerovi stáhl prakticky veškeré válečkové baterie vyrobené v Japonsku a poslal je do Spojených států.
Akumulátory tak zkrátka nejsou a netrápí to jen jiné automobilky, ale i IT společnosti či třeba výrobce e-cigaret. Ti všichni nyní při nákupu odcházejí prakticky s prázdnýma rukama, neboť třeba jen jedna baterie o kapacitě 100 kWh, jíž Tesla nabízí u verzí P100D, by snadno vystačila na pohon 200 elektrických kol. „Nyní je ovšem nemožné v Japonsku válečkové baterie koupit a Panasonic dal již najevo, že je více nebude prodávat,“ uvedl jeden z distributorů akumulátorů.
Je třeba říci, že svědky tohoto stavu jsme za situace, kdy roční produkce aut celé Tesly odpovídá tomu, co koncerny Volkswagen, Toyota, General Motors nebo Renault-Nissan vyrábí za týden. Každý z nich. Jistě, jednoho dne bude gigatovárna dostavěna a také další firmy svou produkci jistě navýší. Je ale třeba se ptát, jak moc velké navýšení by to muselo být, když nedostatek akumulátorů způsobuje z pohledu celkového světového odbytu aut minimální výroba jediné společnosti. Navíc už dříve jsme varovali, že pokud by měly elektromobily dále spoléhat na Li-ion akumulátory, vše může zastavit jediný vzácný kov, který v takovém množství nebude vůbec.
Jak jsme tedy zmínili v úvodu, rozvoj elektromobility závisí na mnoha faktorech, z nichž mnohé jsou opomíjeny. Nejde tu pouze o ceně elektromobilů, ochotu lidí je kupovat a příkazy politiků. Zapotřebí je učinit také mnoho dalších souvisejících kroků, které momentálně nikdo nečiní. A přesto je nám elektrická budoucnost neustále malována v růžových barvách...







Takhle to nyní vypadá v Gigafactory - o nějakém horečnatém shonu a s ním související megaprodukci si zatím můžeme nechat pouze zdát
Takhle pro změnu Gigafactory vypadala před rokem. Posun od té doby sice znát je, na produkci 50 GWh již od příštího roku bychom ovšem krk nevsadili. A to navíc stále není plná kapacita továrny
Zdroj: ET News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
dnesAukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
8.3.2025Obří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Šéf Fordu kapituloval. Po letech mazání medu kolem úst přiznal, že elektromobily trpí „neřešitelnými” problémy
7.2.2025Mercedes třídy A končí bez nástupce jako sedan, jde o poslední takové auto startující pod 1 milionem Kč
7.2.2025Dealer VW zkouší prodat elektrický ID.Buzz v aukci, lidé mu ale nabízí jen zlomek ceníkové ceny
7.2.2025Němci u nových pneu sází na tvary známé z golfových míčků, že to nikoho nenapadlo dřív
7.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva