Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes končí ve Formuli 1, říká bývalý majitel stáje, na prodej je za 20 miliard
14.9.2020 | Petr Miler
Říká se, že motorsport z vás může udělat milionáře, pokud jste byli miliardáři. Mercedes momentálně nemá peněz na rozdávání, a tak konec aktivit ve Formuli 1 dává smysl.
Automobilky letos zažívají těžké časy, to jistě nemusíme připomínat. Od 1. ledna začala Evropská unie tlačit na spotřebu aut resp. jejich emise CO2 jako nikdy dříve a pak přišly patálie spojené s koronavirem a omezením přijatým proti jeho šíření. Některé automobilky se s touto dvojitou ránou vyrovnávají hůře než jiné a mezi těmi nejvíce postiženými je Mercedes. Ten se se záplavou velkých a těžkých modelů poháněných stále více benzinovými motory musí připravit na masivní investice do elektrifikace nebo podobně masivní výdaje za pokuty EU. Nebo obojí, pokud se elektrickým modelům bude „dařit” tak, jako tomu prvnímu.
Třícípá hvězda tak postupně oznámila řadu úsporných opatření, které se týkají hlavně omezení nabídky modelů a propouštění zaměstnanců. Když se ale šetří, musí se šetřit všude, ne jen někde, a tak vlastně není divu, že se už delší čas objevují zvěsti o konci působení Mercedesu ve Formuli 1. Stojí ho asi 2 miliardy za rok a marketingový efekt je přinejmenším sporný.
Jít o Renault nebo jiného výrobce bojujícího ve středu pole, šlo by nad tím mávnou rukou, Mercedes ale vyhrál šest z posledních šesti šampionátů a poli dominuje jako nikdo od éry „Schumacherova” Ferrari. Končit v této pozici se může zdát zvláštní, jenže paradoxně právě tento stav konci nahrává. Mercedes po všech úspěších už v podstatě nemá čím ohromit, může jen zklamat, což by nejasný marketingový efekt účasti v závodech dále zpochybnilo. Britský list Daily Mail pak s odvoláním na dva své zdroje říká, že rozhodnutí padlo a Mercedes ve Formuli 1 balí kufry.
První zdroj je nejmenovaný a říká, že automobilka v sérii končí a celý tým je na prodej za 700 milionů liber, tedy asi 20 miliard Kč. Tučná suma, ale ne pro toho, kdo jej údajně hodlá koupit. Má jít o chemickou firmu Ineos multimiliardáře Jima Ratcliffa, který se pouští do podnikání v automobilovém sektoru a ani sportovní aktivity mu nejsou cizí - koupil úspěšný cyklistický Team Sky a fotbalový klub OGC Nice. Tak proč nepřidat tým Formule 1? S jeho čistým jměním odhadovaným na 12,2 miliardy liber (353 miliard Kč) jsou i zmíněné peníze drobné. Navíc by dostal tým, který naprosto jasně vládne šampionátu a příští rok mu vládnout s největší pravděpodobností opět bude.
Nejmenovanému zdroji nemusíme věřit, ten druhý je ale o poznání zajímavější. Jde o Eddieho Jordana, velkou persónu Formule 1, bývalého majitele týmu Jordan. I ten říká, že vše je upečené, byť zatím nefinalizované. „Jméno Ineos je už teď na boku vozu a jsou technologickými partnery, tak je to dobrá cesta pro Mercedes, jak opustit tento sport. Tým ponese jméno Ineos, ale bude dál řízen z Brackley. Mercedes si v něm ponechá 30% podíl, nebude se ale dále jmenovat Mercedes a Toto Wolff ho nebude řídit,” říká Jordan.
To dává smysl, ostatně to dobře navazuje i na to, že Wolff se stal významným akcionářem Astonu Martin, který bude mít vlastní tým F1 od příštího roku. Proč by Wolff měl takto dále sedět na dvou židlích současně? I tento jeho krok nasvědčuje tomu, že spolu s dalšími lidmi, kteří odešli z Mercedesu k Astonu Martin bude řídit staronovou britskou stáj a Mercedes už nebude Mercedes.
Jordan dále potvrzuje námi výše naznačené - pro Mercedes je nyní složitější pokračovat než nepokračovat. „Samozřejmě to pro ně bude složité. Jak mohou dál vyhrávat? Jak mohou dál zlepšovat své výkony? Nemůžou,” uvádí a konstatuje, že ani podpis nové Concordské dohody ze strany Mercedesu nic neznamená - s novými pravidly stáj souhlasila jako entita, která může a nemusí patřit automobilce, tým F1 Mercedesu je samostatná firma.
Po těchto slovech jsme ještě více přesvědčeni, že Mercedes z Formule 1 spíše zmizí než nikoli, a to nejspíše už letos. Hlavním důvodem je, že s rokem 2022 přijdou zásadně nová, zejména technická pravidla mající v podstatě za cíl dát větší naději na úspěch menším týmům. Šance velkých ryb na dominanci budou beztak nejvyšší, každá změna je ale pro Mercedes nepochybně rizikem. A proč se v těžkých časech draze hnát za potenciálním neúspěchem? Jistější bude dnes prodat tým na vrcholu a přihrát do firemní kasy pár set milionů liber ať už 700 nebo méně.



Formulový tým Mercedesu za rok 2018 vydal v souvislosti se ziskem titulu mistra přes devět miliard korun, 1,9 miliardy Kč z toho musela zaplatit sama automobilka. Té se takový výdaj v době všeobecného šetření nehodí a nyní vše nahrává tomu, že sérii opustí. Foto: Mercedes-AMG Petronas Motorsport
Zdroj: Daily Mail
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
před 11 hodinamiDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včeraKončící německý kancléř to zabil: „Elektromobilita funguje, průlomu bude dosaženo do roku 2030!” říká
včeraNeslavně slavná jugoslávská automobilka se pokouší vrátit mezi živé, nevzala to za špatný konec
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.21. 20:53 - Kavis
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie