Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mazda jde znovu proti proudu. S diesely nekončí, nechala si patentovat úplně nový
30.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nad diesely dnes láme hůl kdejaká automobilka, ty japonské nevyjímaje. Mazda se ale k hlavnímu proudu znovu nepřidá, chystá nový SkyActiv-D.
Současné dieselové motory Mazdy nepatří na vrchol „potravinového řetězce“. Z internetových diskuzí lze vyčíst, že byť motory Mazdy nejsou úplně průšvihové, existují u nich případy, kdy se v oleji objevují hliníkové piliny. To může znamenat třeba hoblování ložisek či rovnou hřídele. Jde přitom již o déletrvající záležitost, dieselům by to u Mazdy velmi ztěžovat pozici.
V tomto ohledu jsme ovšem velmi daleko od pravdy, japonská značka jim hodlá zůstat věrná i do budoucna, a to přesto, že konkurenční Toyota chystá pravý opak. Šéf vývoje pohonných jednotek Ichiro Hirose uvedl, že diesely mají nemalý potenciál, jenž ještě nebyl zcela vyčerpán. Stran toho zde máme také řadu vylepšení, jenž mohou být na tento typ motorů aplikována. V neposlední řadě tu pak máme komerční hledisko, s určitým typem aut si totiž diesely velmi dobře rozumí.
„Stále existují benefity, proč nadále vyvíjet dieselový motor,“ uvedl Hirose. „Protože když do velkého vozu dáte motor, potřebujete pro takové auto vysoký točivý moment. A když se podíváte na diesely, tak ty vysoký točivý moment produkují. Proto věříme, že diesely mají své výhody.“ Automobilka tedy vlastně jen potvrzuje odklon celé řady výrobců od malých dieselových vozů, v těch velkých ale „naftožrouti“ evidentně ještě pár let budou mít své místo, minimálně u Mazdy.
Hirose dodává, že „u dieselových motorů je ve skutečnosti velký prostor na zlepšení. Třeba vyladěním spalování dojde k mnohem vyšší efektivitě, stejně jako snížení emisí. S diesely se sice momentálně pojí averze, nicméně udělat se dá celá řada věcí v rámci vyrovnaného mixu vzduchu a paliva a spalování.“ Mazda přitom nezůstává jen u slov, ale na novém dieselu SkyActiv-D skutečně pracuje.
Veškeré signály vedou k motoru, který by měl mít dvojici turbodmychadel a navíc elektrické turbo, přesněji kompresor. Ten Mazda užívá již v novém motoru SkyActiv-X, tedy ve svém „dieselu na benzin“, jenž zapalovací svíčky posouvá na druhou kolej. Zkušenosti z vývoje této pohonné jednotky byly tedy aplikovány i na vývoj nového dieselu, v jehož případě má elektrické přeplňování zasahovat v nízkých otáčkách.
Turbodmychadla pro změnu přicházejí ke slovu v otáčkách vyšších, přičemž dle Mazdy by tímto způsobem měla být vyřešena odezva v celém pásmu otáček. Zároveň také dojde k navýšení výkonu a snížení spotřeby, ačkoliv konkrétní parametry zatím zveřejněny nebyly. Zajímavé pak je, že patenty ukazují na využití motorů u modelů s pohonem zadních kol, což skutečně malé vozy vyřazuje ze hry.
Je však otázkou, s jakými modely by nový diesel mohl být spojen. Pokud je totiž určen pro zadokolky, pak se zde nabízí pouze pick-up BT-50 a roadster MX-5. První vůz by byl logickou volbou, u druhého s implementací „producenta sazí“ počítat nelze. Mluví se ovšem o zásadní změně, která se týká nové Mazdy 6.
Zda se ovšem nová šestka skutečně dočká pohonu zadních kol, to je nyní opravdu sporné. Nicméně jen kvůli pick-upu by Mazda nový motor rozhodně nevyvíjela. Je tak možné, že japonská automobilka chystá v rámci svého portfolia opravdové zemětřesení. Věci se přitom začnou upřesňovat v příštím roce, neboť v tom přespříštím má výroba nového dieselu odstartovat.


Nový diesel Mazdy byl odhalen skrze patentové obrázky. Ty prozrazují přítomnost elektrického kompresoru i možnost pohonu pouze zadní nápravy
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva