Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lexus vysvětlil názvy všech svých modelů, třeba RC je „oslnivé kupé“
16.12.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že HS je „hybridní sedan“, to asi docvakne každému. Víte ovšem, co má vyjádřit název LFA? A proč se od sebe liší označení F a F Sport?
Vymyslet název modelu je vědou, nad níž mnohdy tráví dny i bezesné noci celý tým pracovníků. Ani jejich bezmezná snaha ovšem nemusí stačit k dokonalému výsledku. Však tu máme třeba takový Ford Escort, který svým názvem připomíná lehké děvy, jež přijdou k vám domů a zařídí to, co jejich kolegyně zevlující podél silnice E55. Nebo Mitsubishi Pajero, jehož jméno Španělům pro změnu připomene to, o co se výše zmíněné dámy postarají nejlépe. A nemusíme zůstávat ani u běžně dostupných vozů , stačí zavzpomínat třeba na jeden z nejdražších supersportů světa, Pagani Huayra. Je sice hezké, že je tím pamatováno na boha větru, ovšem správná výslovnost asi řadě lidí zlomila nebo teprve zlomí jazyk.
Jsou tu ovšem značky, pro které méně skutečně znamená více. Příkladem je třeba Lexus, u nějž se jsme se prakticky pokaždé dočkali dvojice písmen a následné trojice číslic, jež symbolizovala obvykle objem motoru. Co ovšem ona písmena znamenají? Na to si dnes posvítíme.
LS
Před pětadvaceti lety se japonská automobilka rozhodla dobýt svět a představila sedan, který byl luxusní, dobře vypadají a s ohledem na neprůstřelnou kvalitu měl přečkat prakticky vše. Díky tomu není problém zahlédnout první generaci v provozu dodnes. Vděčit za to můžeme zejména úsilí 60 designérů, 1 400 inženýrů, 2 300 techniků a více než dvou set pomocných dělníků. A samozřejmě také miliardám, které byly do vývoje „luxusního sedanu“ neboli Luxury Sedanu vraženy.
GS
Sestoupit můžeme o třídu níže, kde najdeme Grand Sedan. Nebo také Grand Sport, což souvisí s tvarem karoserie, jejíž výrazně se svažující záď mnohým připomíná kupé. Samotný pojem „grand“ pak nesouvisí ani tak s velikostí, jakožto spíše s důrazem, který je kladem na luxus a komfort.
IS
Další na řadě je menší sedan, který již disponuje jistým sportovním duchem. Zároveň však i nadále pamatuje na praktickou a komfortní stránku, pročež je zkratka IS odkazující na „inteligentní sportování“ neboli Intelligent Sports snad na místě. Zvláště u první generace, která dostala pod kapotu motor z Toyoty Supra. Ten sice nedisponoval přeplňováním, to ovšem řadu tunerů neodradilo od jeho dalšího ladění.
ES
Tento model v Evropě příliš známý není, ve světě se ovšem zaměřuje především na firemní flotily a níže postavené manažery. Proto je tu název Executive Sedan, se kterým přichází pohon předních kol. Na luxus a dostatečný prostor je však pamatováno i v tomto případě.
HS
Další z neznámých modelů (a opět s pohonem předních kol) odkazuje zejména na své pohonné ústrojí, které je tvořeno 2,5litrovým čtyřválcem a elektromotorem. Proto tu máme Hybrid Sedan nebo také „libozvučný“ či „harmonický“ sedan, jak lze přeložit spojení Harmonious Sedan.
CT
S malým hatchbackem se již můžeme vrátit na evropský kontinent, přičemž čest máme s „kompaktním cesťákem“ neboli modelem zvaným Compact Touring. Mimo to má pak zkratka odkazovat i na hybridní ústrojí, pročež se občas používá spojení Creative Touring. Také v tomto případě je výkon směřován pouze na přední nápravu, jeho produkci má ovšem na starosti 1,8litrový čtyřválec, elektromotor a převodovka e-CVT. Tedy ústrojí, jaké najdeme i pod kapotou Toyoty Prius.
SC
Jsme u názvu, o jehož návratu se v poslední době hodně spekuluje. Není divu, neboť označeno je tak „sportovní kupé či kabriolet“. Tedy Sport Coupe/Convertible. Více asi netřeba dodávat.
RC
Žhavá novinka posledních dní je „závodním kupé“ či „oslnivým kupé“. Tedy Racing Coupe či Radiant Coupe, kdy v prvém případě je pamatováno na výkon, v druhém pak na vzhled. Lexus přitom zvolil samostatné pojmenování, ačkoliv jde o dvoudveřovou verzi sedanu IS, se kterým RC sdílí zejména řadu komponentů v interiéru a pod kapotou.
LFA
Jediný supersport, jaký kdy Lexus vyrobil, byl absolutním vrcholem produkce japonské automobilky. Svým způsobem bychom se tak názvu neměli divit, neboť označuje „vrchol sportovní řady F“. Za zkratkou se tak skrývá název Lexus F-Sport Apex, kdy poslední slůvko znají především milovníci ostrého ježdění. Označován je tak vrchol zatáčky.
Modely X
V tomto případě asi netřeba nějak specifického vysvětlování, neboť za písmenem „X“ se stejně jako u BMW skrývají crossovery či vozy kategorie 4x4. V Evropě přitom známe hlavně modely RX a NX, za oceánem je však možné sáhnout i po Lexusech GX a LX.
Tím máme portfolio značky vyčerpané, stále však existuje ještě pár věcí, jež bychom měli osvětlit. Máme tu kupříkladu písmeno „h“, kterým jsou některé modely jako třeba GS 450h označené. V tomto případě asi každému docvakne, že jde o označení hybridu, v případě písmena „F“ už ale vodítka tak jasná být nemusí. Lexus tím odkazuje na okruh Fuji Speedway, který vlastní mateřská Toyota a kde jsou nové modely často vyvíjeny. Zároveň může jít o zkratku „vlajkové lodi“ neboli Flagship.
F Sport by mohl rovněž odkazovat k výše zmíněnému, ve skutečnosti však nejde o ryzí sportovní model, nýbrž pouze o sportovní paket. Tedy o linii, jakou má i Audi (S Line), BMW (M Performance) nebo Mercedes-Benz (AMG Sports). Dále je to písmeno „L“, které najdeme především u vrcholné limuzíny LS 600h L a jímž je označen „dlouhý rozvor“ neboli Long.
Poslední v řadě je pak spojení LF, který je určeno výhradně konceptům a studiím. Odtud pramení logické osvětlení Lexus Future. Čili „budoucnost Lexusu“. Tím ale skutečně končíme my i japonská automobilka. Alespoň prozatím.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 24 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva