Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste

Vybíjení atmosférických motorů je systematické. V roce 2017 by mělo mít v Evropě až 85 nových aut ze 100 prodaných motor vybavený přeplňováním.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste

5.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vybíjení atmosférických motorů je systematické. V roce 2017 by mělo mít v Evropě až 85 nových aut ze 100 prodaných motor vybavený přeplňováním.

Současný nástup turbodmychadlem přeplňovaných benzínových motorů připomíná evropskou expanzi turbodieselů v devadesátých letech a minulé dekádě. Dost podstatný rozdíl je ale v tom, že zatímco masivní poptávka po naftových jednotkách povstala zkrátka z toho, že se lidem hodně zamlouvala kombinace příznivější ceny nafty, slušná spotřeba a výkon dostupnější v nižších otáčkách, šíření různých TSI, TCe, Ecoboostů, TwinAirů a dalších, je do značné míry o tom, že řidiči postupně ztrácí možnost vybrat si mezi atmosférickým a přeplňovaným zážehovým motorem. Typickým příkladem je třeba Ford, jehož portfolio modelů bude již brzy poháněné z až 80 procent jen turbomotory.

Nucené plnění válců zkrátka jede, co na tom, že jako prostředek reálného snížení spotřeby funguje pouze ve značně limitovaném rozsahu. Evropským normám měření emisí a spotřeby to naprosto vyhovuje a i když v amerických nebo japonských testech vychází výsledky stejných aut mnohem hůře, hraje se o každý gram CO2, a tak se ten downsizing časem protlačí všude. Třeba ve Spojených státech to už jinou cestou než zmenšováním a přeplňováním motorů nepůjde, pokud vůbec spalovací motory jak je známe dnes přežijí.

Není divu, že za těchto podmínek hlásí výrobci turbodmychadel rekordní čísla. Třeba společnost Honeywell patřící k popředním producentům těchto komponentů oznámila, že v roce 2011 bylo celosvětově prodáno 20 milionů automobilů s alespoň jedním turbodmychadlem, což celosvětově představuje asi 25 procent trhu. Honeywell dále předpovídá, že v roce 2017 to už bude 40 procent všech nově vyrobených automobilů, tedy asi 36 milionů vozidel (ve srovnání loňským rokem by se jednalo o skokový nárůst až o 80 procent).

Největší podíl přeplňovaných vozů - z 20 milionů až 85 procent (17,4 milionu) - se má za pět let prodávat v Evropě. Následovat by měla Čína (6,7 milionu a poměrná penetrace trhu 25 %), Spojené státy (4 miliony) a Indie (3 miliony). Svůj optimismus Honeywell čerpá z různých předpovědí a plánů automobilek, kterým dodává své komponenty. I vzhledem k současnému pokutování vyšších než limitních emisí CO2 na straně jedné a snahou obstát před testy spotřeby, snížit emise a ty pokuty neplatit, se nedomníváme, že by si PR od Honeywellu jakkoli přihřívalo polívčičku. Jen prostě předpokládá, že možnost nemít turbo bude s přibývajícím časem stále vzácnější.


Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste - 1 - Test BMW 1 M Coupe den prvni 01Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste - 2 - Test BMW 1 M Coupe den prvni 03Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste - 3 - Test BMW 1 M Coupe den prvni 05Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste - 4 - Test BMW 1 M Coupe den prvni 06Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste - 5 - Test BMW 1 M Coupe den prvni 13Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste - 6 - Test BMW 1 M Coupe den prvni 14
Bez turba si dnes nekoupíte ani spoustu ryzích sporťáků, ke kterým se prostě nehodí

Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste - 7 - Test BMW 1 M Coupe den treti 05Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste - 8 - Test BMW 1 M Coupe den treti 06Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste - 9 - Test BMW 1 M Coupe den treti 09Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste - 10 - Test BMW 1 M Coupe den treti 12Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste - 11 - Test BMW 1 M Coupe den treti 13Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste - 12 - Test BMW 1 M Coupe den treti 15
A to může jít klidně o BMW, u kterého to bylo donedávna nemyslitelné. Hlavně že papírové emise CO2 klesly, co na tom, že většina ostatních vlastností včetně skutečné provozní efektivity trpí

Zdroj: The Detroit Bureau

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.