Koncern Volkswagen se rozpadl, Škodu kupuje Babiš

V kauze Dieselgate došlo na naplnění pro Volkswagen nejčernějšího scénáře. Vedení firmy neustálo tlak - ponechá si pouze vlastní značku, zbytek rozprodá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Koncern Volkswagen se rozpadl, Škodu kupuje Babiš

1.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Koncern Volkswagen se rozpadl, Škodu kupuje Babiš

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V kauze Dieselgate došlo na naplnění pro Volkswagen nejčernějšího scénáře. Vedení firmy neustálo tlak - ponechá si pouze vlastní značku, zbytek rozprodá.

O dieselovém skandálu Volkswagenu se zmiňujeme již déle než šest měsíců. Za tu dobu jsme byli konfrontováni s řadou černých scénářů, které počítaly i s prodejem některých koncernových značek. Zdálo se to být nepravděpodobné, však finanční nároky celé kauzy zatím pro VW nebyly tak velké, aby bylo nutné k tak drastickému kroku přikročit. Jenže v poslední době se pozitivní očekávání Němců začaly hroutit jak domeček z karet.

Automobilka je totiž řešením následků kauzy permanentně sužována. Je tu jejich průběžné řešení v Evropě, ocitla se pod palbou akcionářů, kteří jí vyčítají nedostatečnou informovanost a požadují miliardové odškodnění kvůli propadu ceny akcií a v neposlední řadě Volkswagen nebyl schopen do 24. března americké justici předložit řešení celé kauzy v USA. Dostal další, teď už jistě šibeniční termín a aby toho nebylo málo, byl žalován americkou Federální obchodní komisí (FTC) kvůli lživé kampani s motory TDI označovanými jako „Clean Diesel”. Nevíme, co z toho se stalo pomyslnou poslední kapkou, Volkswagen ale dnes oznámil, že na další konstruktivní řešení rezignuje.

Šéf VW Group Matthias Müller ráno na tiskové konferenci sdělil, že se představenstvo i dozorčí rada dohodly na osekání aktivit koncernu až na kost. Schválen tak byl prodej všech zúčastněných značek krom samotného Volkswagenu. Jsme tak svědky pádu německého impéria vybudovaného zejména Ferdinandem Piëchem. Je paradoxem, že právě z jeho vůle se měl do čela firmy vyšplhal Matthias Müller, aby v jeho práci pokračoval. Buď si ale nevybral toho správného člověka, nebo se situace stala tak neúnosnou, že Volkswagenu prostě nezbylo nic jiného - toto budou muset vyjasnit až následující dny.

Z našeho pohledu je pochopitelně otázkou, co bude s českou Škodou. V tomto případě ale bylo další řešení naznačeno neprodleně - kupcem se má stát Andrej Babiš, český ministr financí a především majitel holdingu Agrofert, jedné z největších firem v zemi. O škodovku prý stál již dlouho a teď se zkrátka jen naskytla příležitost ji uchvátit „Je to ten nejlepší projekt, jaký jsem kdy vymyslel. Napadlo mě to, když jsem čekal s dětmi ve frontě v zoo,” řekl Babiš k záměru českou automobilku převzít.

Je nyní otázkou, co se bude dít dále. S ohledem na náklady celé kauzy se dal prodej některých značek očekávat, tak náhlé a rychlé nabídnutí všech přidružených značek ale svědčí o tom, že se Volkswagen musel dostat do velkých patálií. Ukázalo se snad, že kauza nemá vůbec žádné řešení? Další dny napoví a jistě řeknou více i o tom, jestli si pomalu máme zvykat na to, že jezdit budeme Babiškodou...


Koncern Volkswagen se rozpadl, Škodu kupuje Babiš - 1 - Babis a Skoda 01Koncern Volkswagen se rozpadl, Škodu kupuje Babiš - 2 - Babis a Skoda 02Koncern Volkswagen se rozpadl, Škodu kupuje Babiš - 3 - Andrej Babis Skoda lepsi 01
Andrej Babiš by se jistě jako majitel Škody viděl rád, uchvácení mladoboleslavské značky je ale možná i nad jeho síly

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.