Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na prodej je vzácný VW Golf se světově unikátním motorem ve stavu, v jakém už se nevídá
19.5.2021 | Petr Miler
Na první pohled je to obyčejné, maximálně neobvykle zachovalé auto, zkoumání detailů ale odhalí úžasnou vzpomínku na časy Ferdinanda Piëcha.
Volkswagenů Golf čtvrté generace stále jezdí po světě nepočítaně. Bylo to svého času mimořádné oblíbené auto a byť doby jeho největší slávy jsou dávno pryč, miliony prodaných vozů z povrchu zemského hned tak nezmizí. Jenže většina těchto Golfů má pod kapotou čtyři válce, typicky spalující naftu, což zdaleka nebyl vrchol nabídky. V dobách Ferdinanda Piëcha bylo normou dostat do každého modelu alespoň jeden „nepatřičný” motor a Golf IV jich dostal hned několik. Tak se stalo, že se Evropě prodával také s agregáty VR5 či VR6, a to i se čtyřkolkou 4Motion.
Pětiválec měl objem 2,3 litru a byl obchodně označený trochu nepřesně V5. Existoval ve dvou verzích - ta starší měla jednu vačkovou hřídel a dávala 150 koní a 205 Nm, ta novější dostala dvě vačkové hřídele a vydolovala ze sebe 170 koní a 220 Nm. Obě jsou hodně vzácné, z pochopitelných důvodů - byly ve srovnání se čtyřválci dost drahé a jejich výkonové parametry přes řadu výhod nebyly zase tak výjimečné.
Pokud nicméně chcete zajímavou a výjimečné verzi jinak obyčejného a nudného auta, právě Golf V5 by mohl být tou správnou volbou. Jeho motor byl totiž první vidlicový, resp. skoro-vidlicový pětiválec na světě a pokud se nepleteme, je dodnes jediný. A pokud se vám podaří narazit na verzi s manuálem, čtyřkolkou a v dobrém stavu, stojí před vámi skoro jednorožec.
Vůz, který máme dnes před sebou, přesně takový jednorožec je, protože jde skutečně o pětiválec se čtyřkolkou. Má tedy motor 2,3 VR5 o 150 koních, k tomu spojený s manuální převodovkou. A navíc je přes 88 tisíc ujetých km (což samozřejmě není mnoho, ale také to není nic) v naprosto úžasném stavu. Od roku 2000 měl jediného majitele, který se snad při ježdění s ním musel vznášet kdesi ve vakuu, neboť a autě není z fotek patrné prakticky žádné opotřebení čehokoli, i sám motor vypadá jako nový.
Není to verze GTI, což auto činí ještě zajímavějším. GTI měl totiž tehdy několik různých motorů od 1,8 T po VR6 a byl spojen s pohonem předních kol, což je u verzí V5 obvyklejší varianta. Prodávající dále hovoří o perfektně zdokumentované historii a kompletní dobové dokumentaci, i v tomto směru řeknou dost fotky.
Jak asi čekáte, tohle auto není zrovna levné. Přijde na 11 500 Eur, tedy asi 263 tisíc korun, a k mání je v Itálii. Jak už jsme naznačili, 21 let starý Golf s podivným motorem není pro každého, ovšem fajnšmekr se zálibou v Golfu IV mu přijde na chuť velmi snadno. Právě ten motor za to stojí - dnes člověk obtížně chápe už to, že před dvěma dekádami bylo možné, aby Golf měl pod kapotou tolik různých motorů s podobnými výkony. I tím byl zajímavý, dnes můžete mít tří- nebo čtyřválec s turbem a na shledanou.
Na první pohled nudný Golf, na druhý pohled světový unikát pod kapotou ve stavu, v jakém se dávno nevídá. Foto: Scotti Srl, Automobili Per Passione, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy včera 15:42
- Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování včera 15:26
- Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí včera 15:26
- Jorge Navarro nazpět v Moto2 jako stabilní jezdec 15.12.2024
- Krize KTM se týká i MV Agusty 15.12.2024
Nejnovější články
- Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 4 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 07:49 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 12.17. 22:54 - mattonecz
- Rychlodotazy 12.17. 21:13 - TomyTom
- Volkswagen obecne 12.17. 12:52 - Brus
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.17. 11:52 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.17. 10:14 - pavproch
- Politický koutek 12.16. 21:18 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.16. 18:23 - abgx1