Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácná Invalidka, vedle sovětské SMZ S-3 je luxusem všechno
2.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Invalidek vznikly statisíce, ale po pěti letech se šrotovaly a lidé dostávali nové. Dnes už je jich jen pár, s touto na ale bude dost práce.
Usnadnění života pro handicapované lidi je dnes normou, takže se nepozastavujeme nad plošinami, nízkopodlažními autobusy a bezbariérovým přístupem v podstatě kamkoliv. O tom, že vyhrazená parkovací místa často zejí prázdnotou, by se dalo debatovat, ale to jindy. Dnes tu máme vůz, který měl usnadnit život invalidům v Sovětském svazu, a to už od 50. let minulého století, jmenoval se SMZ S-3.
Tenhle stroj se prvně ukázal v roce 1952 jako tříkolka s motorem o osmi koních. Oranžový vůz na obrázcích níže je třetí generace, označená S-3D, která přišla na svět v roce 1970. Je to nejsilnější a nejlépe vybavená, ale také nejošklivější verze. Motor je stále vzduchem chlazený jednoválec, tentokrát už o výkonu 18 koní, a stále je K mání je vzácná Invalidka, sovětská SMZ S-3 má čtyři kvalty dopředu i dozaduto dvoutakt. Slova o nejlepší výbavě se vztahují k topení, které se objevilo až zde, a tak bylo použití v zimě mnohem snazší.
Také má tahle třetí generace, kterou si můžete do detailu prohlédnout na fotkách níže, slušnou světlou výšku a díky nízké hmotnosti - jen okolo 400 kg - se neztratí ani mimo asfalt. To se v Sovětském svazu mimořádně hodilo, protože tam asfalt na řadě míst chyběl. Prostor pro zavazadla je minimální, prostornost v kabině je prý poměrně dobrá na to, že tohle auto má rozvor 1,7 metru a šířku necelého 1,4 metru.
Pozoruhodné jsou tu však úplně jiné věci než technická specifikace a luxusní kabina. Tohle auto nebylo v SSSR běžně k prodeji, zdarma nebo za velmi nízkou cenu je dostávali invalidé, a to ve všech třech generacích. Po pěti letech ho vrátili a úřad jim vždy přidělil nové; to staré bylo sešrotováno. Invalidky byly stavěny s životností pěti let, proto tento postup. A aby byl možný i po ekonomické stránce, je jasný důraz na co nejnižší výrobní náklady. Proto je tu i topení luxusem.
Z technických zajímavostí ale zmiňme dvě unikátní vlastnosti. SMZ S-3D měl čtyřstupňovou manuální převodovku pro jízdu dopředu. Zpětný chod se řadil mimo převodovku, což znamenalo, že i na zpátečku byly k dispozici čtyři rychlostní stupně a šlo jet stejně rychle jako dopředu. A pochopitelně, protože řadě invalidů chyběly nohy, Invalidky byly konstruovány kompletně na ruční ovládání. Malá chromovaná táhla na volantu ovládají lanko plynu, velká pod ním rozpojují spojku, aby bylo možno řadit.
Invalidek se vyrobily celkem statisíce; výroba S-3D skončila až v roce 1997. Jenže drtivá většina z nich se vrátila úřadům a byla sešrotována, takže dnes jsou to poměrně vzácná auta. Na světě zůstávají v podstatě jen ty, které se řidičům-invalidům podařilo nějak dostat do svého soukromého vlastnictví. Pár se jich najde, i když běžným jevem opravdu nejsou, tím spíše pak mimo SSSR.
O více mohou zajímat fanoušky divných starých autíček, které o to víc potěší zpráva, že jedna Invalidka je aktuálně na prodej na eBay. Je z roku 1983 a je zcela bez dokumentů, což může být problém při přihlášení i jako historické vozidlo. A sice stojí jen 550 liber, tedy cca 19 tisíc korun, a je k ní spousta náhradních dílů, ale je ve skutečně špatném stavu a bude potřebovat renovaci.
Přesto by to mohl být zajímavý projekt, zejména pokud bude nový majitel schopen si většinu věcí udělat sám. Moc tu toho skutečně není, problémy třeba při plnění klimatizace skutečně nečekejte, protože tu nic takového není, a okna jsou posuvná. Naleštěnou Invalidkou ovšem na sraze veteránů budete dost pravděpodobně jediní a pokud vás v ní někdy zastaví policisté, budou k vám jistě ještě shovívavější než k Josefu Abrahámovi za volantem Velorexu ve Vrchní, prchni...
Tahle Invalidka bude potřebovat hodně péče
I takováhle "leštěnka" ale může být výsledkem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 3 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva