Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jediná značka odmítající dotykové displeje v autech jasně řekla, proč jsou špatné
5.4.2019 | Petr Prokopec
Nahrazování tlačítek dotykovými displeji je dnes průmyslový standard, však v některých nových modelech už tlačítka chybí zcela. Mazda dotykové displeje odmítá, i jen jako doplněk.
Mazda soustavně dokazuje, že nechce jít s davem. Po dlouhá léta tak kupříkladu nabízela Wankely, ačkoliv se všechny ostatní automobilky rotačních motorů dávno vzdaly. Nově do sériové polohy dotáhla „diesel na benzin“, ač si na něm všichni ostatní výrobci vylámali zuby. Kromě toho pak tvrdošíjně odmítá nahradit veškerá tlačítka dotykovými displeji, jako se to děje napříč celým automobilovým segmentem - nakonec už i Škoda ukazuje, že v interiérech jejích aut do budoucna s tlačítky počítat nemáme. Důvody pro tento krok nyní Mazda detailně vysvětlila a její argumenty jsou velmi racionální.
Mazda se ve svém průzkumu zaměřila především na čas, který řidič stráví koukáním na dotykovou obrazovku místo na vozovku. Zkoumala i dobu, kterou oči potřebují k zaostření z něčeho, co je vzdálené (silnice), na něco, co je blízké (displej). Na základě těchto dat pak byly stanoveny priority, dle kterých byl vyvíjen nový multimediální systém, který debutoval v nové generaci Mazdy 3. Ani v jejím případě v interiéru nenajdeme dotykovou obrazovku, byť velký centrální displej tu je.
„Při našem výzkumu jsme zjistili, že pokud chce řidič v jakémkoliv voze sáhnout na dotykovou obrazovku, nechtěně vyvine jistou sílu na volant, což vozidlo vyvede z rovnováhy a může vést k havárii,“ uvedl Matthew Valbuena, vedoucí technik severoamerické divize Mazdy, který má na starosti právě multimediální systémy a rozhraní. Pokud saháte na dotykový displej, musíte se na něj i dívat, potvrdil Valbuen.
Tato technologie tedy narušuje soustředění řidiče a do značné míry je vlastně nebezpečná. Ve vozech Mazdy jí proto nenajdeme, místo toho se automobilka rozhodla řešit věci jiným způsobem. Nová trojka tak u vrcholných úrovní výbavy nabízí i head-up displej, který po řidiči nevyžaduje, aby sundával oči z vozovky. Jelikož navíc data promítá do virtuální vzdálenosti 2,3 metru před řidiče, ten ani nemusí přeostřovat. To je ovšem v případě Japonců začátek.
Jak jsme totiž již zmínili, nová Mazda 3 je stejně jako ostatní moderní vozy osazena velkým centrálním displejem. Ten však není dotykový, ovládán se prostřednictvím klasického otočného ovladače na středovém tunelu a doplňkových tlačítek. I toto řešení samozřejmě může odvádět pozornost od vozovky, ovšem daleko méně - na ovladač v podstatě jen položíte ruku a posunujete jej různými směry, zakrátko již po paměti. Na to se ale u dotykáčů nelze nikdy spolehnout.
Jelikož navíc samotná obrazovka není dotyková, mohla ji Mazda umístit blíže k čelnímu oknu a tedy dále do řidiče. Tím ji v podstatě posunula do centra dění. A aby byl důraz kladený na řidiče opravdu potvrzen, je 8,8palcový displej stočen směrem k němu. To dle automobilky pomáhá jak k udržení koncentrace řidiče, tak zároveň také redukuje únavu očí, neboť ty nemusí těkat z místa na místo a zaostřovat na různě vzdálené předměty.
V tomto ohledu Mazda nezůstala jen u nového umístění displeje. Zároveň vyrukovala s odlišným odstínem bílé, jímž jsou navíc osazeny všechny displeje ve voze, abyste se mohli soustředit vždy na stejně zářící obrazovky. Zároveň značka dodává ovládacím tlačítkům duální funkce, aby jich nemuselo být mnoho - pouhý dotyk kroužku na ovládání hlasitosti tak třeba posune celou skladbu, jeho držení pak umožňuje zrychlené přehrávání.
Vše má vést ke zvýšení bezpečnosti i komfortu, dle automobilky by zkrátka vazba mezi řidičem a vozem měla být stejná jako mezi jezdcem a koněm. Za tím si můžete představit třeba komunikační dálnici mezi předními koly a konečky vašich prstů na volantu. Něčeho takového se však u většiny moderních aut již nedočkáte. Mazda chce být výjimkou.
Ač tedy veškeré automobilky bez výjimky prohlašují, že v centru jejich snah je především řidič, pouze Mazda dokazuje, že nejde jen o marketingové klišé. Máme ovšem pocit, že konkurenci na svou cestu nestrhne, neboť lidé se stále méně touží věnovat se řízení. Místo toho je naopak lákají ony dotykové displeje, které auta mění na mobilní telefony na kolech. Že díky tomu nad nimi ztratí kontrolu, snad ani nemusíme dodávat.
Nová Mazda 3 sice dostala 8,8palcový centrální displej, ten však není dotykový. Mohl tak být umístěn blíže k čelnímu oknu a tedy do centra dění, bezpečnost proto navyšuje
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 2 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 4 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 5 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 7 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva