Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak vypadá auto s 1,6 milionu km ujetými za 9 let? Podívejte se
27.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Aby auto jezdilo po 9 let v průměru skoro 180 tisíc km ročně je krajně neobvyklé. Už o něm byla řeč, teď si ho můžeme řádně prohlédnout.
Nájezd 200 až 300 tisíc kilometrů je u starších aut docela běžnou věcí a v inzerci se objevují i auta se čtyřmi, pěti, šesti stovkami tisíc najetých kilometrů. Ukazujeme vám je pravidelně, někdy to na nich vůbec není vidět, jindy jsou po extrémních nájezdech pořádně zhuntovaná. To jsou ale všechno „jen” statisíce - aby člověk potkal vůz, který má za sebou milion mil, tedy víc než 1,6 milionu kilometrů, navíc za pouhých 9 let, není vůbec běžné. Tím méně, aby za celou tu dobu měl vůz svou původní převodovku i motor.
Přesně to je ale případ Toyoty Tundra z roku 2007, kterou si jako novou koupil Victor Sheppard. Psali jsme o ní již dříve, tenhle příběh se do novin dostal v květnu. Tehdy to ale byla spíše zajímavost a informací i fotek auta samého bylo minium - nyní o tomhle autě víme mnohem víc.
Jednak víme, k čemu sloužilo - Sheppard jezdil jako expresní doručovatel pro ropné společnosti. Vozil čerpadla, nástroje, náhradní díly, prostě cokoliv, co mohla potřebovat firma zabývající se těžbou či zpracováním ropy. Auto tedy nebyla žádná dálniční primadona, ale pořádný pracant. A když se podíváte na jeho korbu, je to na něm i dobře vidět.
V průběhu onoho milionu mil samozřejmě probíhala řádná údržba, olej v motoru se např. měnil 117x, tedy zhruba jednou měsíčně. Dvakrát byl vyměněn rozvodový řetěz 4,7litrového osmiválce pod kapotou, jednou k tomu i vodní pumpa a jednou alternátor. A v nějakých 770 tisících mílích (cca 1,2 milionu km) bylo potřeba opravit zpětný chod na převodovce, to je údajně všechno.
Sheppard jezdil na servis k autorizovanému dealerovi, takže o voze jsou podrobné záznamy. A když Toyota zjistila, že má najeto milion mil, začala se jím víc zabývat. Nancy Banks, senior-manažerka strategického plánování, zavolala Mikovi Sweersovi, šéfinženýrovi pro modely Tundra a Tacoma. Zeptala se ho, jestli chce tohle auto koupit, a on okamžitě odpověděl, že ano. Po posvěcení vice-prezidenta Toyoty Billa Faye, který ale v podstatě nechal rozhodnutí na Sweersovi, bylo Sheppardovi nabídnuto odkoupení.
Důvod je jednoduchý - Sweers chce auto rozebrat do posledního šroubku a zjistit, jak jsou na tom komponenty po takhle masivní náloži kilometrů, navíc velmi často s nákladem na korbě a/nebo se zapřaženým přívěsem. Victor Sheppard by nic takového iniciovat nezkoušel, jak sám říká - má své auto rád a jezdil by s ním klidně dál, kdyby za ním nepřišla Toyota a nechtěla ho od něj koupit, resp. vyměnit za zbrusu novou Tundru. Odmítnout úplně nové auto zdarma je za těchto okolností pochopitelně trochu hloupost, takže to neodmítl.
Na téhle výměně je několik dalších pozoruhodností, jako např. hodnota, kterou podle Toyoty má Sheppardova stará Tundra - 8 tisíc dolarů, tedy asi 197 tisíc korun. Po milionu mil to je velmi dobré číslo, zejména vezmeme-li v potaz, že v roce 2007 měla ceníkovou cenu zhruba 27 tisíc dolarů, tehdy asi 553 tisíc korun. Podle Shepparda je také nevýhodou nového auta, že nemá měnič CD a do držáku nápojů se nevejde litrová láhev Gatorade.
Na fotkách níže si můžeme konečně detailně prohlédnout opotřebení vozu. Zvnějšku toho mnoho není - něco na přídi a ochraně spodku, např. boky vozu vypadají netknuté. Interiér je samozřejmě opotřeben více, najeté kilometry jsou vidět zejména na sedačkách a volant nese známky používání též viditelně, ovšem stále je v relativně slušném stavu - zejména s přihlédnutím k tomu, že se bavíme o autě co 40krát objelo svět a Victor Sheppard není zrovna střízlík. A jeho práce má daleko k čisté. Velmi opotřebovaná je už zmíněná korba, která údajně většinu času vozila náklad.
Mika Sweerse zajímá, jak vypadá auto, které po takhle dlouhou dobu opravdu pracovalo. Co zjistí, nevíme, ale z indicií soudíme, že vůz je stále ve slušné kondici. Opotřebení všeho je samozřejmé, jak moc ale jsou konkrétní díly opotřebované, v jakém stavu jsou svary, to všechno bude předmětem zkoumání. Pokud se o výsledky Toyota podělí, rádi je zmíníme i my...
Tohle auto rozhodně nevypadá jako nové, na neskutečných 1,6 milionu pracovních kilometrů je ale dost zachovalé. Tím spíše, že je prakticky celé původní, včetně motoru a převodovky
Zdroj: TFL Truck
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 5 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 7 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 8 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 10 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva