Hlavní trh většiny velkých automobilek se hroutí stále víc, dopady neminou ani nás

V tuto chvíli se věci měly dávno vracet do normálu, místo toho se ale naplňují černé vize pesimistických analytiků. Během pátého letošního měsíce došlo v Číně k rekordnímu propadu trhu s auty a dobře z toho nemůže být nikomu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hlavní trh většiny velkých automobilek se hroutí stále víc, dopady neminou ani nás

14.6.2019 | Petr Prokopec

Hlavní trh většiny velkých automobilek se hroutí stále víc, dopady neminou ani nás

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V tuto chvíli se věci měly dávno vracet do normálu, místo toho se ale naplňují černé vize pesimistických analytiků. Během pátého letošního měsíce došlo v Číně k rekordnímu propadu trhu s auty a dobře z toho nemůže být nikomu.

Aktuálně pomalu neexistuje automobilka, která by si mohla dovolit ignorovat čínský trh. Ten v uplynulých dvou dekádách konstantně rostl, často i dvouciferným tempem, až se stal jasně největším na světě. S tímto trendem počítala spousta plánů a strategií firem z celého světa, nicméně v těch se loni objevila drobná trhlinka. Prodeje nových aut tehdy vůbec poprvé od 90. let minulého století poklesly a jakkoliv čínská vláda slibovala obrat a vyrukovala s některými opatřeními, pád to nezastavilo - ba právě naopak byl květen dosud historicky nejtragičtějším měsícem.

Na první pohled to samozřejmě příliš nevypadá, během pátého letošního měsíce bylo v Číně prodáno 1,91 milionu aut. Nicméně ve srovnání s loňským květnem jde o 16,4procentní propad, tedy největší meziroční pokles v historii. Trh tak mířil dolů již jedenáctý měsíc v řadě, pročež není překvapivé, že tamní vláda začíná bít na poplach. Za propady přitom do jisté míry stojí i nové emisní standardy China VI, které celá řada provincií přijala již nyní, jakkoliv centrálně začínají platit až v roce 2020.

Z toho důvodu se ale řada aut stala neprodejnými, a to i přes výrazné slevy. V této politice se navíc má pokračovat ještě větší měrou než dosud, již vyrobená auta tak nejspíše čeká nanejvýš rozebrání na náhradní díly. Dá se očekávat, že to výraznou měrou zasáhne řadu výrobců a některé možná dokonce přivede i ke krachu. Centrální vláda sice připravuje různé dotační programy, ty však mají vejít v platnost až ve druhém letošním pololetí. Ani poté však není jistota, že se registrace obrátí opačným směrem.

Země byla totiž rovněž zatažena do obchodní války se Spojenými státy, což postihuje celkovou výkonnost ekonomiky více než Čína doufala. Mimo to není snadné získat v Říši středu registrační značku pro nově koupený vůz, stejně jako je problematické parkování. Stále více lidí tak začíná koupi vozu odkládat a země se kvůli tomu začíná točit v začarovaném kruhu - automobilový segment patří mezi stěžejní pilíře čínské ekonomiky.

Aby toho navíc nebylo málo, Čína pro rok 2020 chystá ještě zavedení nových pravidel ohledně efektivity a žíznivosti pohonných jednotek. Problémem přitom je, že tyto standardy nejsou propojeny s emisními a navíc byly představeny až s ročním zpožděním. Výrobci tedy nejprve začali s vývojem jedné technologie, nicméně poté museli zamířit zpět k rýsovacím prknům a začít skoro od nuly.

Jsme tedy opravdu zvědavi na další vývoj, neboť ten ovlivní i globální ekonomiku - pokud nebude dobře v Číně, nebude dobře ani nám, jde o příliš významné odbytiště. Automobilky i proto stále věří v obrat. Volkswagen již uvedl, že mnohé nové vozy jsou již na přísnější emisní standardy připraveny. Ty postarší pak značka hodlá nabízet hlavně v těch provinciích, kde budou nová pravidla zavedena až v červenci 2020. Nicméně i tak automobilka připouští, že bez velkých slev to již nepůjde, zvláště u aut poháněných ryze spalovacím ústrojím.

Zavedení přísnějších pravidel ovšem negativně ovlivnilo i registrace hybridů a elektromobilů, jakkoliv se to na první pohled zdá nepravděpodobné. Nicméně ony obří slevy sice nezlákaly davy, ovšem oslovily řadu zájemců dosud slyšících na „bezemisní provoz“. Nízká cena, často oproti té původní sražená až na polovinu, byla silnější než volání přírody. Registrace tak sice rostly, ale jen 1,8procentním tempem, a ne 18,1procentním jako v dubnu.


Hlavní trh většiny velkých automobilek se hroutí stále víc, dopady neminou ani nás - 1 - Prodeje Cina 05-2019 01Hlavní trh většiny velkých automobilek se hroutí stále víc, dopady neminou ani nás - 2 - Prodeje Cina 05-2019 02Hlavní trh většiny velkých automobilek se hroutí stále víc, dopady neminou ani nás - 3 - Prodeje Cina 05-2019 03
Prodeje aut v Číně dále klesají, nyní proto, že řada provincií přijala přísnější emisní předpisy s ročním předstihem

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše