Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hacker se dostal do palubního systému Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil
26.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Nejen software, ale i hardware vozu prozkoumal zjevně velmi šikovný člověk. A Tesle Model 3 zveřejnil spoustu úplně nových informací.
Ačkoliv ohromující čísla o počtu dodaných Tesel Model 3 zákazníkům napříč kontinenty zatím chybí a přinejmenším ještě chvíli chybět budou, o prvních sériových kusech se toho dozvídáme stále více. Objevují se nové a nové zprávy o fungování vozidla v denním provozu, nedočkaví konkurenti rozebírají auta, aby Tesle nahlédli pod sukni, novináři zkouší, kolik opravdu „žere” a zvědaví „ajťáci” lámou její software.
Po stránce mechanické nám toho zatím nejvíce řekl Sandy Munro vlastnící firmu rozebírající auta, který už při zběžném ohledání objevil spoustu kvalitativních i logických nedostatků. Jenže u tohoto auta je to jen jedna s jeho slupek. Moderní vozy mají výkonné počítače a elektromobily, byť se to nemusí zdát, je potřebují také.
Zejména akumulátory jsou velice citlivé na zacházení a je u nich potřeba sledovat spousta parametrů, na jejichž základě je pak proud odebírán a i dodáván. Hacker, který si na internetu říká „Ingineerix”, proto zaměřil svoji pozornost právě na software, konkrétně u palubního systému automobilky, a dostal se do tzv. továrního módu. Tam standardně mají přístup jen zaměstnanci společnosti a skrývá se v něm mnoho zajímavých údajů.
Tovární mód je režim softwaru ve všech vozech Tesly, ve kterém se provádí závěrečné zkoušky před vypuštěním automobilu z továrny. Předprodejní diagnostika v sobě skrývá panel nástrojů ukazující zajímavé informace o hnacích jednotkách. Tesla nám dosud vlastně ani neřekla, jakou přesnou kapacitu mají akumulátory Modelu 3, teď vidíme i to.
V tomto konkrétním voze (číslo se může lišit kus od kusu, pokaždé ale bude podobné) jde o 76 kWh, což je o něco více než tradičně udávaný 74 nebo 75 kWh. Ingineerix ale říká, že tohle je pouze teoretická hodnota, že akumulátor ponechává malou část své kapacity bez využití právě s ohledem na zachování životnosti. 76 kWh tedy ani do tohoto kusu „nenatankujete”, maximum je prý 72,5 kWh, 3,5 zůstává onou rezervou.
Jakési servisní menu pak ukázalo i maximální vybíjecí proud 1 200 A, což je překvapivě vysoké číslo vzhledem k relativně malému akumulátoru Modelu 3. Pro srovnání Model S P100D se 100 kWh baterií nabízí 1 300 A, ale nesmí se zapomenout, že S je vrcholový model, Model 3 je základ. Oněch 1 200 A nelze ani u výkonnější varianty současné „trojky” reálně využít, je takto koncipován pro budoucí výkonnou variantu se dvěma bateriemi a dvěma elektromotory. Ta bude díky tomu moci vysávat energii z obou baterek dostatečně rychle, aby nakrmila oba motory. Slibované dynamičtější provedení Tesly 3 AWD by mohlo dokonce zadní nápravu krmit 800 A a přední 500 A, tvrdí Ingineerix, podle nějž lze i to z palubního software vyčíst.
Tento člověk navíc vůz „neprolezl” jen softwarově, podíval se mu pod kůži i fyzicky. A objevil další zajímavé věci. Hovoří například o velkém otvoru u přední nápravy, připraveném pro onen motor. Prý by se tam vešlo malé dítě nebo by se uvnitř dalo něco pašovat, pokud by někdo měl zájem... Zmiňuje také, že v Model 3 není jediná klasická pojistka, jen ty virtuální. Všiml si, že všechny počítače v autě jsou chlazené kapalinou z hlavního chladícího okruhu a zaskočilo ho použití CFRP (plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny) pro horní rameno přední nápravy. Celkově hodnotí konstrukci Modelu 3 jako chytrou a relativně kvalitní, alespoň v případě zkoumaného, nedávno vyrobeného kusu - dříve viděl horší.
Zdá se tedy, že na Tesle Model 3 je spousta věcí hodných zkoumání a snad i nasledování. A také, že je softwarově či hardwarově připravena na spoustu dalších novinek (třeba i vyhřívaná zadní sedadla, zatím nedostupná). Tesla s ním tedy má nakročeno k úspěchu, zatím jej „jen” nedokáže vyrobit v dostatečném množství a kvalitě. A také při výrobě čehokoli něco vydělat.
Podívejte se níže pro dokreslení na obrázek z továrního módu palubního systému a také na první měření výkonu. Tady Tesla za očekáváními rozhodně nezaostává...
Otisk obrazovky z továrního módu systému Tesly Model 3 ukázal několik zajímavých informací
Podobně zajímavé detaily ukázalo fyzické zkoumání útrob vozu
Model 3 už má za sebou i první měření výkonu a točivého momentu na válcovém dynamometru
Zdroj: Reddit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 43 minutami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 2 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 4 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 17:25 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 17:13 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch