Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Google pracuje na konkurenci pro Uber, Uber chce autonomní vůz jako Google
4.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Google je investorem Uberu, přesto mu chce postavit konkurenci. Chytré karty Google ve smartphonech také mají podporovat Lyft, nikoliv Uber.
Společnost Uber, provozující aplikaci pro podporu spolujízdy, má po celém světě relativně dost problémů. Zmiňme například loňské protesty v některých evropských městech či spory s konkurenčním Lyftem; zrovna zde si ale nemají obě firmy moc co vyčítat, protože podle dostupných informací mají lokty ostré podobně. Přesto však Uber rozšiřuje své pole působnosti, a to od loňského léta i v České republice.
K věcem, které vedení této společnosti nedají spát, se dost možná v blízké budoucnosti zařadí i jeden z jejich největších investorů, internetový gigant Google. Podle nových zpráv totiž Google pracuje na vývoji vlastní ride-sharingové služby velmi podobné Uberu. Postup je prý dokonce v takovém stádiu, že zaměstnanci Googlu už takovéto služby využívají, dost možná v rámci testování, a i představenstvo Uberu už údajně vidělo screenshoty mobilní aplikace, která bude sloužit pro obsluhu novinky.
Google přitom patří k největším investorům Uberu. V srpnu roku 2013 do společnosti vložil 258 milionů dolarů (tehdejším kurzem přes 4,8 miliardy korun) a další peníze přilil o zhruba rok později. V představenstvu Uberu také sedí šéf právního oddělení Googlu a viceprezident pro korporátní rozvoj David Drummond.
Právě od něj se prý společnost Uber dozvěděla o tom, že Google pracuje na konkurenci. Představenstvo Uberu nyní podle nejmenovaného zdroje, na který odkazuje agentura Bloomberg, zvažuje, že Drummonda pořádá o rezignaci. Je to pochopitelné, jelikož v případě, že by Google spustil vlastní konkurenci pro Uber, nastal by v jeho případě ohromný střet zájmů.
Pro Uber nicméně znamená možnost konce spolupráce s Googlem skutečný problém. Google je totiž technologicky velmi schopná společnost s kapsami plnými peněz. Mobilní aplikace Uberu také používá Mapy Google, takže Google má nebo snadno může mít k dispozici nepřeberné množství dat o tom, kde, kdy a kam si lidé objednávají od Uberu odvoz. A kdyby najednou Uber nemohl Mapy Google používat, což je nepravděpodobné, ale ne zcela vyloučené, musel by se uchýlit k jiným, často citelně horším online mapám.
Uber nicméně není v rozkolu mezi ním a Googlem zas tak pasivní. Před nedávnem se jeho generální ředitel Travis Kalanick nechal slyšet, že budoucnost taxislužeb je v autonomních vozidlech. Právě na tomto poli se Google velmi silně angažuje, už testuje i prototypy vlastního auta, ne jen upravené sériové vozy. A třebaže by Uber mohl s Googlem spolupracovat i zde, nečiní tak - spojil se s univerzitou Carnegie Mellon, domovem např. vesmírného vozítka Mars Rover, na stavbě vlastního autopilota.
Že spojenectví mezi Googlem a Uberem možná skončí, naznačuje i velká aktualizace Chytrých karet Google (orig. názvem Google Now). Tyto karty, označované jako mobilní osobní asistent, budou umět v blízké budoucnosti - aktualizace by se měla objevit v řádu týdnů - zobrazit i informace z přidružených aplikací. Těch jsou zatím asi čtyři desítky a patří sem například AirBnb, Waze, TripAdvisor, The Guardian nebo The Economist. A jsou tu i asi dvě taxikářské společnosti - a Lyft, největší konkurent Uberu. Ten však na seznamu chybí, alespoň prozatím.
Není příliš pravděpodobné, že by se Uberu a Carnegie Mellon University podařilo dostat na silnice produkční vozy s autopilotem dříve nebo i souběžně s Googlem. Přes přinejmenším diskutabilní motivaci Chrise Urmsona, šéfa projektu autopilota u Googlu, je internetový gigant s vývojem docela daleko, i když do konce této dekády se použitelný autonomní vůz asi očekávat nedá.
Na druhou stranu, postavit konkurenta Uberu se Googlu asi podaří mnohem snáze, zejména má-li možnost jej zvýhodnit v Chytrých kartách Google a na podobných místech. Jak současný vývoj bude pokračovat, se zatím nechme překvapit.



Chytré karty Google podporují "kníratý" Lyft namísto Uberu, kam Google investoval (ilustrační foto)
Zdroje: Bloomberg, Tech2, Google
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včeraDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva