Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Eurokomisařka zjistila, co se děje s diesely vykoupenými v německém šrotovném
10.10.2018 | Petr Prokopec
Více než o čemkoli jiném svědčí tato situace o tom, jak moc je Evropská unie odtržená od reality. Eurokomisařka Alžběta Bienkowská zjistila jen to, co všichni už léta vědí.
Před třemi lety se veřejnost poprvé dozvěděla o podvodném softwaru, kterým Volkswagen osazoval dieselové motory. Jakkoliv se zpočátku daný problém týkal pouze Ameriky a relativně malého množství aut, záhy bylo jasno, že jde o globální záležitost spojenou s jedenácti miliony vozů. VW byl ovšem jen špičkou ledovce, skutečně čisté „naftožrouty“ v daný moment neměla prakticky žádná automobilka. Není tak překvapivé, že popularita dieselů začala rychle klesat.
Nejkomplikovanější je situace v Německu, kde podle dat organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) dochází ve většině velkých měst k překračování emisních limitů NOx. Dít se tak má především vinou starších dieselových motorů, kterým v reakci na to začal být zakazován vjezd do center. Pokud by přitom šlo jen o auta plnící emisní normy Euro 1 až Euro 4, dalo by se to i chápat, jenže Němci se rozhodli, že půjdou i proti čtyři roky starým vozům plnícím Euro 5.
Zájem o cokoli dieselového se tak v Německu blíží k bodu mrazu a politici se snaží situaci řešit. Jednak chtějí právě auta plnící Euro 5 upravit, aby byla „čistší” a do měst mohla, jednak také rozjeli nové šrotovné, v jehož rámci jsou vozy plnící nanejvýš normu Euro 4 vykupovány zpět s velkými dodatečnými slevami na nový vůz. A právě to je kámen úrazu.
Ono šrotovné není ve skutečnosti šrotovné, jde v podstatě jen o slevovou akci pro majitele určitých aut. K dealerovi přijedete se starším dieselem, vyberete si nový, prodejce staré auto vykoupí na protiúčet a přidá slevu od automobilky ve výši až 10 000 Eur (skoro 260 tisíc Kč) na nový vůz. Řekněme, že ten váš starý má cenu 100 tisíc Kč, takže náhradu pořídíte o 360 tisíc korun levněji oproti ceníkové ceně, i když byste jindy dostali jen oněch 100 tisíc a podstatně menší obchodní slevu. To zní zajímavě, a tak není divu, že Němci této akce využívají.
Sami si leckdy myslí, že starý vůz míří do propadliště dějin, ale tak to není. Dealeři tato auta vykupují na vlastní pěst a pokud nejde o vraky vhodné opravdu leda k sešrotování, dále s nimi obchodují. V Německu je rozumně prodat nelze, zejména na východě ale poptávka po takových autech je. A tak mnohdy končí u nás, nejsme ovšem jedinou zemí, kde si ke starším německým dieselům rádi přivoní.
Tohle není nic nového, děje se to léta a i nejprodávanější ojetiny v Česku ukazují, kolik těchto aut končí na našem trhu. Pravidelně se tak ptáme, jaký má celá tato dieselová hysterie smysl, když se tatáž „nevyhovující” auta přestěhují o pár set kilometrů jinam. Evropská unie si toho ale všimla až teď.
Situaci nyní okomentovala eurokomisařka Alžběta Bienkowská slovy, že jde jen o „posun problému s kvalitou vzduchu ze západu na východ”. A na tento objev reaguje tak rázně, jako by skutečně zjistila něco převratného. „Musí být zcela jasno, co se stane s ojetými a nečistými diesely. Za žádné situace se nesmí dostat zpátky na silnici,“ uvedla Bienkowská a dodala, že nejde o národní problém, ale o záležitost celé Evropské unie. Ta by proto dle ní měla využít všech legálních prostředků, aby starší diesely postavila pomalu mimo zákon. „Exportovány by tak mohly být pouze v případě, že dojde na zpětnou modifikaci,“ říká.
Její slova ale nezní moc smysluplně, protože tyto dieselové vozy mají schválení pro běžný provoz a po desítkách milionů jsou provozovány po celé Evropě. Jen mizí z Německa do jiných států. Už z německého případu navíc víme, že modifikace aut splňujících normu Euro 4 či nižší je ekonomicky nesmyslná, protože by stála více než samotné vozy. Například instalace selektivní katalytické redukce může u staršího vozu vyjít až na 11 000 Eur (cca 284 000 Kč). Jediná alternativa je tedy skutečné sešrotování, ale na čí náklady? A v čí prospěch? O tom už Biankowská nemluví.
Tyto kroky jen potvrzují, jak moc Evropské unii uniká, co se děje ve skutečném světě. Podstatné jsou pro ni jen papírové závazky, jimž hodlá dostát za každou cenu. Je tragikomické vidět v říjnu roku 2018 komisařku Bienkowskou hřímat nad zjištěním, co způsobuje německá snaha zbavit se starých dieselů, když mezi lidmi se o něčem takovém mluví už několik let. Jen my jsme o tomto nevyhnutelném důsledku psali pokaždé, když se Němci rozhodli provoz starých dieselů omezovat. A reálný dopad nikdy nebyl jiný, stačí se porozhlédnout po českých autobazarech.
Ryze smutné pak je, že Bienkowská chce jako eurokomisařka pro průmysl v boji se škodlivými diesely pokračovat i nadále, třebaže evidentně postrádá elementární rozhled. Máme se tedy nač těšit.
Eurokomisařka Alžběta Bienkowská se vůči dieselům profiluje již delší dobu, nyní ale ukázala, jak málo se v této problematice orientuje
Zdroj: Der Tagesspiegel
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis