Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU chce povinné černé skříňky do všech aut, včetně „chytrých rychlostních asistentů”
5.12.2018 | Petr Prokopec
Evropská unie není spokojena s tím, kolik lidí umírá na silnicích a chystá další, zatím nejdrastičtější opatření. Všechna auta budou muset dle návrhu disponovat aktivní černou skříňkou.
Pokud patříte mezi fanoušky hollywoodské kinematografie, jistě jste se už setkali s filmy pojednávajícími o ďábelských plánech padouchů na ovládnutí určité země či celého světa. Některé z nich spočívají v nahrazení svobody větší bezpečností. Jinými slovy, stačí v lidech vyvolat dojem, že jejich život je v ohrožení a že pouze s vámi jakožto s osvíceným vůdcem budou pod maximální ochranou. Rádi se v takové chvíli vzdají čehokoli a když následně procitnou, je už pozdě - okovy jsou nasazeny.
Proč o tom vůbec mluvíme? Kvůli novému plánu Evropské unie, který k fantazii hollywoodských scénáristů nemá daleko. Podle záměrů EU by v budoucnu každé auto prodané na Starém kontinentu muselo být osazeno tzv. černou skříňkou. Ta by „zaznamenávala rychlost vozidla nebo úroveň aktivace bezpečnostních systémů před, během a po kolizi“. Tato data mají vést k vyšší bezpečnosti silničního provozu a žádném případě prý nebudou zneužívána.
Na první pohled se může zdát, že EU nejde o nic jiného než o naše dobro. Získané informace mají být informativního charakteru a maximálně dojde k jejich sdílení napříč jednotlivými členskými státy, aby mohla být specificky lokálně zvýšena bezpečnost. To ale není celá skutečnost.
Pokud tento návrh projde, všechna nová auta budou muset v rámci oněch černých skříněk disponovat také „chytrými rychlostními asistenty”. Tady už nejde jen o informaci o tom, jak za určitých okolností jelo nějaké auto rychle či co jiného jste s ním dělali, tyto systémy mají zajistit jednak upozornění řidiče na aktuální povolenou rychlost a také „automatické přizpůsobení vozu” platným limitům v momentě, kdy k jeho řízení využijete podpůrnyých systémů, např. tempomatu. Toto řešení navíc dle záměrů EU „nebude možné jakkoliv deaktivovat, ani potlačit”. V podstatě s sebou tedy povezete druhého řidiče, který nad vaším vozem bude mít za určitých okolností větší kontrolu než vy sami.
Deaktivovat nebude možné ani záznam dat, který bude permanentně sledovat přinejmenším aktuální rychlost vozu, aktivaci jeho bezpečnostních systémů a všechny další relevantní vstupy související se systémy aktivní a pasivní bezpečnosti. V tuto chvíli má jít jen o jejich analýzu, člověk se ale musí ptát, kdy někoho napadne tytéž informace využít i k pokutování řidičů. Však rychlost se má dodržovat a když už máme v autě zařízení, které ji dokáže dálkově sledovat...
Ani to ale nejsou veškeré záměry EU. Unie dále požaduje, aby každý nový vůz byl osazen detekcí únavy řidiče, zadními senzory monitorujícími prostor za vozem, koncovými lampami blikajícími při nouzovém brzdění a upravenými čelními plochami, jež budou bezpečnější pro chodce. Opomenout pak nesmíme ani alkohol tester, který při „nadýchání“ neumožní nastartovat. Podle EU mají všechny tyto systémy v průběhu šestnácti let zachránit na 25 tisíc životů.
Lze samozřejmě říci, že už jeden lidský život - natož pak 25 tisíc životů - za nějaký ten ústupek stojí. Podobně lze ale argumentovat donekonečna, až nám z naší svobody nezbude vůbec nic, jako v oněch hollywoodských filmech. Je třeba se ptát, kde leží hranice mezi svobodou a bezpečností, kterou nehodláme překročit, čeho už pro onen omílaný „jediný lidský život” nehodláme vzdát. Permanentní monitoring chování všech obyvatel by nepochybně vedl k záchraně spousty lidských životů nejen na silnicích, přesto by snad většina lidí nesvolila k tomu, aby někdo mohl sledovat i to, co děláme v noci ve svých domovech.
Hranici si musí určit každý sám, EU se ale na náš názor ptát nehodlá. Pokud návrh v Evropském parlamentu projde, hned zkraje příštího roku chce EU odstartovat co nejrychlejší dosažení dohody s jednotlivými členskými státy. Realitou by se tak nový systém mohl stát již na počátku nové dekády, ať už budeme chtít nebo ne. Pokud tedy chcete své auto řídit a ne být sledování a někdy i řízení, raději s pořízením nového vozu příliš neotálejte - za pár let už žádný jiný nemusí být k mání.


Černými skříňkami si dnes nechávají lidé svá auta osazovat jen dobrovolně kvůli úspoře na pojištění. EU chce, aby něco takového bylo vlastní všem novým autům, navíc s aktivními funkcemi
Pokud máte pocit, že bezpečnostní systémy vám už nyní mluví do jízdy až příliš, bude zřejmě jen hůř
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 9 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 10 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19