Elektrický beton prý skoncuje s namrzlými silnicemi, je levnější než posyp solí

Tento beton má v sobě trochu oceli a uhlíku a vede dost elektřiny na to, aby roztopil sníh a led i při pořádné bouři. Zatím je ve fázi zkoušek.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Elektrický beton prý skoncuje s namrzlými silnicemi, je levnější než posyp solí

28.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Elektrický beton prý skoncuje s namrzlými silnicemi, je levnější než posyp solí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tento beton má v sobě trochu oceli a uhlíku a vede dost elektřiny na to, aby roztopil sníh a led i při pořádné bouři. Zatím je ve fázi zkoušek.

Odklízení sněhu ze silnic je náročné. Ne vždy žádoucí, zejména pro petrolheady, kteří rádi jezdí bokem po zasněžených silnicích, ale uprostřed města a na hlavních tazích sníh nechcete. Ostatně, někteří řidiči si s ním poradit neumí, což může znamenat komplikace pro všechny ostatní. Proto se ze silnic odklízí, a to není snadné, jak vídáme vždy, když začne trochu víc sněžit.

Proto vznikají nápady, jak silničářům ulevit a zajistit sjízdnost silnic, i když má přes noc napadnout půl metru nového sněhu. Docela nedávno jsme tu měli povrch vylučující sůl, ve zkratce řečeno, ještě novějším vynálezem je ale elektrický beton, který vyvinuli výzkumníci Nebraské univerzity v Lincolnu v čele s profesorem Chrisem Tuanem. Do betonu přidal ocelové špony a uhlíkové částice, takže tento beton je elektricky vodivý.

Nových příměsí je v jinak standardním betonu 20 % a může jimi proudit dost elektřiny na to, aby roztopila sníh a led na povrchu údajně i při nejsilnějších sněhových bouřích, ale zároveň je beton bezpečný na dotyk. Aktuálně je jeho funkce prezentována na asi 19 metrech čtverečných u univerzity a jak vidno, sníh se na něm skutečně rozpouští.

Vývoj sleduje i Federální úřad pro letectví (FAA) a v případě slibných výsledků by se melo zkoušky zúčastnit nejmenované velké letiště v USA. Možná trochu překvapivě „to nechtějí pro runway,” říká Tuan. „Potřebují tento beton okolo bran, protože tam je spousta techniky - jídlo, odpad, palivo, zavazadla,” upřesňuje Tuan, kde by mohl být jeho elektrický beton užitečný. To by podle FAA mohlo zmírnit většinu zpoždění letů kvůli počasí.

Podobná zkouška na prostoru větším než obývací pokoj už probíhá na jednom z mostů kousek od města Lincoln. Roca Spur Bridge je 45 metrů dlouhý a je první na světě s takovýmto elektrickým betonem. Proti ledu tu bojuje 52 panelů z elektrického betonu. „Mosty vždycky namrznou první, protože jsou vystaveny povětrnostním vlivům zhora i zespoda,” říká Tuan.

Může se zdát,m že když se jedná v podstatě o vyhřívanou silnici, by bylo velmi drahé mít takovýto beton úplně všude. Jenže v případě onoho mostu stojí elektřina pro vyhřívání při třídenní bouři okolo 250 dolarů, tedy méně, než náklaďák posypové soli či jiných chemikálií.

Přesto Tuan říká, že: „Není nákladově efektivní postavit takto celou silnici, ale můžete to použít tam, kde je vždycky led.” Náklady na stavbu silnice či mostu tedy mohou být oproti obyčejnému betonu vyšší, zde přesná čísla neznáme. Tak jako tak asi nikdo neočekává, že by z tohoto materiálu byly jednou všechny silnice, u záludných míst hlavních tahů to ale není nepředstavitelné.

Při experimentu Tuan a jeho tým zjistili, že beton se dá upravit i jinak. Pokud do něj přidáte magnetit, odstíníte jím elektromagnetické vlny. V laboratoři si tak postavili kostku, do které když vstoupíte, váš mobil ztratí signál. „Zveme ty, kteří se o podobné technologie zabývají, ať vlezou do kostky a zkusí použít telefon. Nikdy nemají signál,” uvádí Tuan. Různá jednání „za zavřenými dveřmi” by tak mohla být skutečně bezpečná, bez obavy z odposlechů. Ale to už je trochu jiný příběh...


Elektrický beton prý skoncuje s namrzlými silnicemi, je levnější než posyp solí - 1 - elektricky beton unl 01Elektrický beton prý skoncuje s namrzlými silnicemi, je levnější než posyp solí - 2 - elektricky beton unl 02
Vodivý beton má pomoci např. letištím. Na obrázku vpravo Chris Tuan

Zdroj: Phys

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.