Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
O nové diesely už nestojí ani Češi. Největší oběť odlivu zájmu uhodnete
6.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
U nás pro zákazníky zdánlivě neexistuje důvod, proč měnit své „palivové preference”. Téměř třetinový pokles prodejů a velká škatulata u Škody a VW ale nasvědčují opaku.
S prodejními statistkami se tento týden trochu roztrhl pytel, jak tomu už na začátku nového měsíce bývá. Podívat jsme se mohli nejprve do Německa a pak i letmo zavadili o Velkou Británii, přičemž v obou případech jsme vás mohli zpravit o výrazném odklonu zákazníků od dieselových motorů. Zajímalo nás tedy, jaká je aktuálních situace v českých luzích a hájích - přeci jen jsme od možného zákazu „naftožroutů“ do center měst ještě daleko, daňová zátěž se těchto motorů dotýká méně než těch benzinových a staré výhody naftových aut zůstávají pořád v platnosti. Ve výsledku tedy není žádný důvod, aby lidé začali panikařit a následovat německého či britského příkladu, jenže realita je trochu jiná.
Než se ovšem k rozborce registrací dle paliva dostaneme, musíme zmapovat trh jako takový. Tak tedy, prodáno bylo 24 453 nových aut, což by ještě loni mohlo stačit na absolutní rekord. Nicméně rok 2017 byl v rámci registrací neskutečně silný, zvláště pak v březnu, květnu a červnu. Vlastně proto není překvapivé, že letos došlo na pád, a sice 8,7procentní. Za celý první kvartál jsou ale prodeje s 67 873 vozy zatím jen o 0,27 procenta nižší.
Z celkového koláče připadá na benzinové motory 16 447 aut, tedy 67,26 procenta, zatímco diesely si pořídilo 7 316 lidí (29,92 %). Ukazuje se tedy, že situace na českém trhu je podobná jako v zahraničí, třebaže diesely u nás nikdy dominantní nebyly. Teď si naftový motor nekoupí ani jeden celý člověk ze tří, přičemž meziročně jsme se dočkali 29procentního poklesu zájmu. Nejvíce jej pociťuje Škoda, a to v překvapivě masivní míře - loni u jejího odbytu benzinu a dieselů svítil poměr 1:1, letos je to však téměř 2:1 ve prospěch benzinů.
Automobilkou, která změnu ve smýšlení zákazníků naopak víceméně nezaznamenala, je Peugeot. V jeho případě totiž na zhruba 500 benzinových vozů připadalo okolo 500 dieselů letos i loni. Prémiové značky jako Audi, BMW a Mercedes pak i nadále vykazují svou závislost na naftě, neboť podíl benzinových vozů na celkových registracích je u těchto značek přibližně třetinový. Takový VW je pak na tom podobně jako Škoda.



Zájem o diesely klesá i na českém trhu, nemalou měrou jej pocítila Škoda
U zbytku značek je ale evidentní, že zákazníci již začínají kupovat spíše benzinové motory. Přesunout se proto můžeme k celkovému pořadí výrobců, kde lídrem je i nadále Škoda, ač i ta se v březnu dočkala menšího poklesu registrací (-0,55 %). O poznání výraznější je ale pád u VW (-22,73 %), stejně jako u třetího Hyundai (-21 %). Dolů pak šel i Ford (-16,07 %), čehož využila momentálně čtvrtá Dacia (+7,2 %), která znovu zůstala jen těsně pod pódiem.
Zajímavá je situace na trhu s luxusními vozy. Zatímco takový Aston Martin nemá za březen na svém kontě jedinou registraci, Bentley prodalo čtyři kusy (+100 %) a Lamborghini dokonce pět exemplářů (+150 %). Ze šesti aut na sedm si polepšilo i Ferrari (+16,67 %), u Porsche (-10,2 %) ale možná přemýšlejí, zda by s bohatší dieselovou nabídkou prodeje nebyly přece jen vyšší.
V rychlosti pak můžeme zmínit ještě pár zajímavostí, jenž se týkají jednotlivých modelů. Zejména pak tu skutečnost, že Fabia se znovu dotáhla na dostřel Škodě Octavia. Superb pak začíná výrazně ztrácet, stejně jako Kodiaq - oba vozy totiž byly překonány novějším, kompaktnějším a hlavně levnějším SUV Karoq. Ten největší hlad po vlajkových modelech značky tak zřejmě již byl ukojen.
Ukazuje se rovněž, že snaha Fordu posunout Fiestu do vyšších sfér se na českém trhu nesetkala zrovna s přízní. Zatímco loni bylo prodáno v březnu 748 kusů, z čehož byla druhá příčka v segmentu, letos má modrý ovál na kontě jen 200 registrací a tedy páté místo ve třídě. Značka si alespoň může spravit náladu s Focusem, jehož prodeje se meziročně zdvojnásobily a jsou vyšší než u novějšího Hyundai i30.
Snaha Fordu posunout Fiestu do vyšších sfér se v ČR příliš nevyplácí, zákazníci v daném segmentu hledají hlavně láci
Pro modrý ovál pak vypadá dobře i vývoj ve sportovním segmentu, kde se Mustang již dostal na dostřel od vedoucího BMW řady 4. Zákazníci si pak rovněž uvědomili, že Subaru WRX STI letos skončí a nová generace nemusí hned tak dorazit. Showroomy značky proto vzali útokem, což vyústilo v 11 registrací a páté místo v pořadí. BRZ ale možná i kvůli tomu zůstalo tentokrát v koutě.
Více vám napoví níže přiložené tabulky, přičemž my jsme nyní zvědavi na vývoj v dalších měsících - nicméně se zdá, že na rozdíl od ojetých vozů, kde diesely hrají stále velkou roli, začínají zákazníci smýšlet stejně jako zbytek Evropy. Pro výrobce to tedy znamená opravdu velký problém, neboť pokud padnou i tradiční dieselové bašty, nemohou na plnění budoucích přísnějších limitů ani pomýšlet.
Celkové registrace aut v ČR, 2004 - 2018
Celkové registrace aut v ČR, březen a leden až březen 2018
Celkové registrace dle jednotlivých tříd, březen 2018
Registrace mini vozů, březen 2018
Registrace malých vozů, březen 2018
Registrace v nižší střední třídě, březen 2018
Registrace ve střední třídě, březen 2018
Registrace ve vyšší střední třídě, březen 2018
Registrace luxusních vozů, březen 2018
Registrace sportovních vozů, březen 2018
Registrace terénních vozů, březen 2018
Registrace MPV, březen 2018
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
10.3.2025
Nejnovější články
Škoda v zoufalé snaze prodat nějaký ten elektromobil povolala na pomoc psy, prý je mají radši
před hodinouI v roce 2025 se může zrodit lehký spalovací sporťák jako ze starých časů, navíc technicky stále modernější
před 3 hodinamiŠéf VW odhalil bolestivé finanční výsledky firmy, ta musí dál šetřit. Prý to odnese hlavně management, realita je ale jiná
před 4 hodinamiNěkdo vydělal 1,5 milionu na autě koupeném za 700 tisíc Kč, stačilo ho prostě na léta zavřít do garáže
před 6 hodinamiK mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 12:00 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.12. 11:28 - řidičBOB
- Hon na piráty 03.12. 11:27 - řidičBOB
- Rychlodotazy 03.12. 09:33 - Spectral
- Výběr autopojištění 03.12. 03:31 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.11. 20:29 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.11. 20:00 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.11. 16:56 - pavproch