Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co stojí za úspěchem Dacie? A kam teď míří? Šéf prozradil, co bylo a bude
23.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Uvážíme-li, že Renault převzal Dacii v roce 1999 a až od roku 2004 nabízí něco nového, umí její úspěch ohromit. Z čeho se bere? A co nás čeká dál?
Pro nás jako obyvatele jedné ze zemí, která byla po dekády uvězněna za železnou oponou, to musí být donekonečna fascinující. Mnohé místní firmy, ty automobilové nevyjímaje, se po létech úpadku a zesměšňování rychle vzpamatovaly a vypracovaly se mezi nejúspěšnější značky svého druhu. V tomto kontextu je až pozoruhodné, kolik Čechů je s to otevřeně pohrdat Škodou - její auta nemusíte milovat, těžko lze ale přehlížet, že z nicotné regionální značky se za dvě a půl dekády stala jedna z největších automobilek vůbec a její obliba jsou tak vidět i v globálních statistikách.
Nejen Škoda je ale dnes mezi automobilkami „z východu” úspěšná. Obdivuhodný je i vzestup kdysi ještě více zatracované Dacie, která až do konce předminulé dekády zůstávala ryze rumunskou firmou. Až v roce 1999 se jí ujal dnes mateřský Renault a vytáhl ji do sfér, kde ji svého času nemohli vidět ani ti největší optimisté. S jednoduchou, ale levnou technikou a nekonfliktním designem v hávu rumunské značky okouzlil postupně i většinu „západu” a dnes si mohou mnout ruce při příležitostech, jako je výroba milionté Dacie v závodě Renault v marockém Tangeru.
Právě při této příležitosti se rozpovídal obchodní ředitel Dacie Francois Mariotte, kterého jsme už jednou citovali, když popřel možnost vzniku sedmimístného modelu Grand Druster. Není to ale jediná věc, o níž v souvislosti s dalšími směřováním rumunské značky promluvil. Lépe popsal vůbec strategii Dacie, definoval základy jejího úspěchu, upřesnil také možnosti elektrické budoucnosti nebo i to, co lze čekat od příštích novinek. Jednotlivé otázky a odpovědi následují.
Přepis rozhovoru s Francoisem Mariottem, obchodním ředitelem Dacie
Továrna v Tangeru je „karbonově neutrální”, technologie na snižování emisí aut jsou ale drahé. Jak s nimi Dacia dokáže pracovat?
„V některých zemích prodáváme všechny naše modely s pohonem na LPG. A LPG je dobrou cestou, jak se vypořádat s exhalacemi, neboť emise NOx jsou prakticky nulové. Za pár set euro můžete mít tento model ke všem sedmi modelům Dacie. Takže to je naše odpověď - je to dostupné, levné na pořízení i levné na provoz.”
Znamená to, že elektrifikace a hybridizace jsou u Dacie nemožné?
„Pro tuto chvíli je to pro nás příliš drahé. Abychom mohli držet tak nízké ceny, musíme používat už prověřenou techniku. Elektřina ani hybridy stále nejsou v souladu s DNA značky. Ale jednoho dne, za pár let, může k elektrifikaci dojít. Trh bude růst, stejně jako počet dodavatelů, pak můžeme tuto techniku pro Dacii použít. Ale dnes pro nás nejefektivnější cestu představuje LPG.”
Co stojí za neuvěřitelným růstem prodejů Dacie v uplynulých letech?
„Od chvíle, kdy jsme v roce 2004 obnovili značku Dacia, jsme do roku 2016 znásobili prodeje 25krát. Takže je tu obrovský nárůst rok co rok.
Jsme jediná automobilová značka, která řeší skutečné potřeby soukromých zákazníků, kteří nechtějí dát za auto všechny svoje peníze; lidí, kteří nejsou zvyklí hledat skvělé nabídky, když nové auto kupují; a nebo lidí, kteří hledají alternativu k ojetině. Teď mají Dacii. Jednoduchou. Spolehlivou. Dostupnou. To jsou tři slova, která nejlépe definují DNA značky.”
S tím, jak se stává automobilová technika stále vyspělejší a dražší, je tu vůbec potenciál pro další růst?
„Trh s ojetými auty je šestkrát větší než ten s těmi novými. 40 procent našich zákazníků se rekrutuje z kupců ojetin. A 40 procent z nich vůbec poprvé v životě kupuje nové auto. A oni nám říkají, že to je proto, že nabídka Dacie na trhu je unikátní.
Cenová úroveň, na které se pohybujeme, je tak nízko, že lidé místo ojetiny kupují nové auto. A protože je trh s ojetinami tak velký, vidím pro nás další potenciál posunout prodeje Dacie ještě výše.”
Přichází v úvahu ještě širší nabídka modelů?
„Chceme-li dále nabízet dostupná auta, musíme se zaměřovat na největší části trhu. Srdcem trhu jsou segmenty malých aut a vozů nižší střední třídy, ty dnes pokrýváme dobře. Jít výše mezi vozy střední třídy není v souladu s DNA značky.
A jít níže mezi supermini? To je mnoho menší trh silně orientovaný na firemní prodeje. Dacia prodává hlavně soukromým osobám. Je to dnes příliš malý trh a nikdy jsme nenašli rovnici, která by nás dovedla k působení na něm. Takže se budeme dále soustřeďovat na zákazníky malých aut a kompaktů.”
Ze slov Francoise Mariotta máme pocit, že ví velmi dobře, co dělá a dosavadní úspěchy Dacie pod jeho obchodním vedením jistě nejsou náhodné. Jestli může být tato strategie úspěšná do budoucna, se v době bujícího zájmu o SUV může zdát otázkou, jenže Dacia má v nabídce i SUV právě na pomezí malého a kompaktního. A i blížící se nový Duster by měl být jedním ze základních stavebních kamenů dalších úspěchů značky, která dnes leckde - třeba i u nás - prodává více aut než mateřský Renault...





Francois Mariotte se rozpovídal při příležitosti oslav milionté vyrobené Dacie v továrně Renaultu v Tangeru
Nový Duster bude jistě modelem, o který bude Dacia opírat svůj další rozvoj - zde jej vidíme na neoficiálních ilustracích i špionážních fotkách
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 6 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 7 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 9 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 10 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva