Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co o vás říká značka vašeho automobilu? Projděte si statistiku
20.2.2018 | Petr Miler
Je to jen statistika, ale Škody si podle ní kupují hlavně vzdělaní starší lidé se zájmem o turistiku, mimo jiné. Jak je tomu u dalších značek?
Různé značky automobilů jsou nedílně spojeny s určitými předsudky o lidech, kteří je řídí. Bylo to tak vždy a všude a jen tak se to nezmění. Člověk v černém BMW je leckdy považován za piráta silnic, třebaže ho ten, kdo si ho tak zaškatulkuje, vidí jen vystupovat na parkovišti a o jeho řidičských návycích nic neví. Perleťově bílé SUV s hip hopem puštěným pořádně nahlas z otevřených oken také předává určitou zprávu. A stejně tak to dělá i Škoda Octavia TDI nebo Fabia s tříválcem.
Tyto předsudky jsou také velmi úzce spojeny s rozhodováním při výběru nového auta. Spousta lidí si koupí Octavii nebo Golf právě proto, že to je Octavie nebo Golf. A jiná spousta lidí si právě z těchto důvodů Octavii nebo Golf koupit nechce. A v malém červeném kabrioletu bude muž v očích někoho vypadat zženštěle, protože červená kabria jsou auta přece pro holky.
Jsou ale tyhle stereotypy pravdivé? Existuje webová aplikace britské společnosti YouGov, která se zabývá výzkumem trhu. Jeden z výzkumů této firmy byl zaměřen právě na to, jak charakterizovat řidiče jednotlivých značek aut a zda lze vysledovat určitý vzorec nebo spojitost. Mezi profily lidí, kteří se účastní výzkumů YouGovu, vytvořili typického majitele resp. řidiče auta určité značky.
Kromě aut tu ale najdete také spoustu dalších věcí a značek. Pojďme se ale podívat na to, jak si stojí automobilky, které jsou v současnosti v ČR nejúspěšnější. Tyto značky bodují i ve Velké Británii a třeba silnice tam na tom jsou dost podobně jako u nás. Zpracovali jsme statistiky 15 oblíbených značek u nás a k tomu přidali 5 dalších, které nás zaujaly.
Podívejte se na výsledky a zvažte, jak moc se v nastíněných typických charakteristikách vidíte či jak moc v nich vidíte lidi ze svého okolí. Je možné, že se statistika trefuje, ale je také možné, že ušila oblek průměrné velikosti, který by měl sedět všem, ale nesedí nikomu. Je to zkrátka jen statistika, která jmenuje ty a nejtypičtější charakteristiky a logicky nemůže sedět na každého. I tím je ale zajímavá.
Škoda
Průměrný zákazník škodovky je podle YouGov na politické škále orientován spíš k levici. Často je také zaměstnán ve školství či v armádě a má rád asijská jídla. Také má v oblibě psy, ale ne na talíři, nýbrž jako domácí zvířata. Baví ho také auta, čte motoristické magazíny a na internetu stráví 6 - 10 hodin týdně.
Pohlaví: muž
Věk: 60+
Profese: obrana a armáda, školství, technika
Zájmy: turistika, cestování, auta, zahradničení, golf, ornitologie
Popisuje se jako: vzdělaný a přizpůsobivý, ale občas nepořádný a netrpělivý
Možné další auto: neuvedeno
Volkswagen
Typický zákazník Volkswagenu je člověk mladší než zákazník Škody, je mu od 40 do 59 let. Na politickém spektru je zhruba uprostřed a rád jezdí na kole, ale také hraje fotbal. A má rád jídla ze všech koutů Evropy od pizzy po boršč. Chová často rybičky a zajímá se např. o Francii.
Pohlaví: muž
Věk: 40 - 59
Profese: obchod, finance, stavebnictví
Zájmy: sport, cvičení, cyklistika, turistika, finance, obecná medicína, motorsport
Popisují se jako: efektivní, přímý a vzdělaný, ale někdy přecitlivělý
Možné další auto: Audi
Hyundai
Automobilku Hyundai volí často lidé pravicově orientovaní, kteří pracují v pojišťovnictví a baví je řízení, ornitologie a Španělsko. Také ale rádi tráví čas na zahradě se svým partnerem nebo se věnují rybičkám, nejčastějším zvířatům, které doma mají.
Pohlaví: muž
Věk: 60+
Profese: pojišťovnictví, konzultantství, výroba
Zájmy: auta, řízení, cestování, kutilství, zahradničení, ornitologie, golf, psychologie
Popisují se jako: povzbudiví a důvěryhodní s analytickou myslí, ale někdy bezhlaví a netrpěliví
Možné další auto: Honda
Ford
Modrý ovál si vybere člověk, který je zaměstnán v účetnictví či ve výrobě a který má velmi rád svou rodinu, staví ji před kariéru. Také se rád pojistí pro všechny případy, je to dříč a má doma rybičky spíš než ptactvo. A příště si dost možná koupí BMW.
Pohlaví: muž
Věk: 40 - 59
Profese: výroba, účetnictví, technologie
Zájmy: auta, kutilství, zahradničení, rodina, osobní finance, golf, kriket
Popisují se jako: kompetentní, důvěryhodní dříči, ale někdy neorganizovaní
Možné další auto: BMW
Dacia
Zákazníci rumunské značky jsou velmi silně pravicově zaměření a často pracují v oboru práva, ale také v oblasti dobročinnosti nebo sociální péče. Nedívají se moc na televizi, jen do 5 hodin týdně, ani na internetu moc času netráví, mají fotoaparát Canon a jejich další auto by mohl být Renault.
Pohlaví: muž
Věk: 60+
Profese: právo, dobročinnost, sociální péče
Zájmy: americký fotbal, box, Praha, turistika, čtení, bipolární afektivní porucha, McLaren
Popisují se jako: sebevědomí showmani, ale občas odtažití a nerozhodní
Možné další auto: Renault
Peugeot
Peugeot má prý mezi zákazníky lidi, kteří jsou spokojeni se svým životním standardem a kteří se rádi pojistí pro všechny případy. Rádi také večeří doma s rodinou, třeba asijská jídla, mají doma kočku a baví je fotografie nebo rallye.
Pohlaví: muž
Věk: 60+
Profese: logistika, stavebnictví, technologie
Zájmy: fotografie, zahradničení, kutilství, cestování, kriket, rallye
Popisují se jako: spolehliví, kompetentní a vynalézaví, ale někdy panovační a nepříjemní
Možné další auto: Mercedes-Benz
Kia
Tato korejská značka zaujme lidi, kteří pracují ve zdravotnictví a kteří jsou politicky orientovaní spíš pravicově. Oblečení si vybírají spíš podle pohodlí než podle aktuální módy a jejich rodina pro ně je dost důležitá. Mají rádi grilovaná kuřecí křídla a limetkový koláč. A umí být sobečtí.
Pohlaví: muž
Věk: 60+
Profese: zdravotnictví, školství, sociální péče
Zájmy: kutilství, pletení, deskové hry, gymnastika, volejbal, náboženství, příroda, zvířata, Srí Lanka, veterinární medicína
Popisují se jako: dobrosrdeční a spolehliví, ale někdy sobečtí
Možné další auto: neuvedeno
Renault
Auta značky Renault si údajně kupují častěji ženy, a to ve věku 40 - 59 let. Jsou lehce levicově zaměřené a často pracují ve školství či ve vládě. Rodina je pro ně velmi důležitá, radši si věci před nákupem osahají, než aby je koupily na internetu a vyhledávají nízké ceny. Nepřekvapivě mají rádi Francii.
Pohlaví: žena
Věk: 40 - 59
Profese: školství, vláda, konzultantství
Zájmy: Francie, francouzské jídlo, pečení, rodičovství, kutilství, cyklistika, atletika, zdraví a krása, elektrospotřebiče
Popisují se jako: kompetentní a svědomité, ale někdy panovačné
Možné další auto: Mercedes-Benz
Seat
Auty Seat jezdí mladší ženy, staré 25 až 39 let, které často pracují v účetnictví. Používají make-up, objednávají si dovoz jídla a čas od času snědí něco, co není úplně zdravé. Mají rády reklamu v televizi a Simpsonovy, ale zas tak moc se na televizi nedívají.
Pohlaví: žena
Věk: 25 - 39
Profese: účetnictví, média, technologie
Zájmy: cyklistika, motorsport, spánek, hudba, párty a popíjení s přáteli, celebrity, filmy, běhání
Popisují se jako: plné mládí, citlivé, důvěryhodné, ale někdy neorganizované či manipulátorky
Možné další auto: neuvedeno
Opel
Značka Opel je oblíbenější u mužů, kterým je mezi 40 a 59 lety a kteří si myslí, že náboženství za celou historii lidstva přineslo víc škody než užitku. Oproti řidičkám Seatů vypnou zvuk, když v televizi běží reklamy, ale na televizi se dívají až čtyřikrát víc. A také mají rádi místní stanice rádia, noviny The Sun a časopis Top Gear.
Pohlaví: muž
Věk: 40 - 59
Profese: technologie, stavebnictví, logistika
Zájmy: kutilství, modelářství, šach, technologie, motorsport, rugby, videohry, charity
Popisují se jako: důvěryhodní, spolehliví, ale také nároční a někdy špatní posluchači
Možné další auto: Opel
Citroën
Řidič Citroënu je muž, který je politicky orientovaný trochu doleva, nekupuje geneticky modifikované potraviny a vůbec nemá rád nakupování jídla. Dívá se ale, kde bylo jeho jídlo vypěstováno či vyrobeno. Může být vegetarián a má rád francouzská jídla a také jídlo a Francii obecně.
Pohlaví: muž
Věk: 60+
Profese: stavebnictví, technologie, armáda
Zájmy: fotografie, hudební nástroje, kutilství, počítače, auta, technologie, jeho pes
Popisují se jako: spolehliví a dobří otcové, ale někdy vznětliví a nepořádní
Možné další auto: Hyundai
Mercedes-Benz
Lidé, kteří vlastní vůz značky Mercedes-Benz, mají rádi kvalitní zboží a služby a jsou ochotni za ně připlatit. Také rádi investují do ziskových věcí. Jsou to prý sebevědomé vůdčí osobnosti a rádi jedí plody moře, např. mušle nebo humry.
Pohlaví: muž
Věk: 60+
Profese: obchod, finance, reality
Zájmy: zahradničení, kutilství, sport, auta, motorsport, osobní finance, golf, plachtění
Popisují se jako: sebevědomí vůdci s analytickou myslí, ale někdy arogantní, netolerantní a netrpěliví
Možné další auto: neuvedeno
BMW
Řidiči BMW jsou také fanoušky kvalitního, prémiového zboží a služeb a také jsou ochotni za ně zaplatit víc. Používají třeba produkty Apple. Podobně jako v případě Mercedesu, i zde jsou sebevědomí vůdci a k jídlu mají rádi slávky či salát Niçoise. A baví je auta, motorsport a také Top Gear.
Pohlaví: muž
Věk: 40 - 59
Profese: obchod, finance, konzultantství
Zájmy: sport, cvičení, kutilství, auta, motorsport, golf, byznys, mobilní aplikace, risk management
Popisují se jako: sebevědomý lídr s konstruktivními připomínkami, ale někdy příliš nároční nebo zbrklí
Možné další auto: Mini
Audi
Majitelům Audi je 25 až 39 let a jsou zaměření silně pravicově. Také mají rádi kvalitní věci a jsou za ně ochotni zaplatit a navíc jsou ochotni i obětovat volný čas kariérnímu postupu. A také mají rádi auta, čtou např. Top Gear, a rádi jedí tykvové rizoto či krevety.
Pohlaví: muž
Věk: 25 - 39
Profese: obchod, konzultantství, finance
Zájmy: cvičení, sport, cyklistika, zimní sporty, auta, mobilní aplikace, psi
Popisují se jako: sebevědomí a uvolnění vůdci, ale někdy netolerantní a netrpěliví
Možné další auto: neuvedeno
Toyota
Největší automobilka světa má za řidiče svých aut starší muže, kteří umí spořit, aspoň jednou týdně cvičí a umí dobře spravovat své finance. Rádi jedí maso či sendviče a obecně se i o jídlo zajímají, a to i ve výběru médií, která čtou. A často pracují v zemědělství.
Pohlaví: muž
Věk: 60+
Profese: zdravotnictví, zemědělství, výroba
Zájmy: zahradničení, turistika, cvičení, okruhové automobilové závody, Aljaška, osobní finance, mobilní technologie
Popisují se jako: tvůrčí, vynalézaví, ale někdy nerozvážní či odtažití
Možné další auto: BMW
Další vybrané značky
Tohle tedy byly nejúspěšnější značky v České republice. Jenže to většinou nejsou značky, jejichž mainstreamové produkty by byly něčím zajímavé. Proto jsme se rozhodli přidat pět dalších, které nabízejí auta rychlá, zajímavá, zkrátka taková, po kterých třeba nadšenec prahne, ale neprodávají se tak dobře, aby byla na vrcholu žebříčku.
Subaru
Se Subaru jezdí lidé, kteří mají rádi kvalitní produkty a kteří jedou na dovolenou radši do míst, kam moc turistů nejezdí. Rádi také nakupují u malých místních prodejců, v televizi sledují Top Gear a spoustu času, až 50 hodin týdně, pracují s internetem.
Pohlaví: muž
Věk: 60+
Profese: technologie, zemědělství, právo
Zájmy: turistika, ornitologie, zahradničení, auta, motorsport, plachtění, počítače, finance
Popisují se jako: rádi přijmou výzvu a mají analytickou mysl, ale mohou být arogantní a netolerantní
Možné další auto: neuvedeno
Porsche
Majitelé vozů Porsche mají také kvalitní zboží a služby a snadnější je pro ně nakupování na internetu. Reklamy je podle nich všude moc. Čtou automobilové magazíny, baví je auta, hodně času stráví před televizí a rádi jedí hamburgery a steaky, ale také je zajímá sport.
Pohlaví: muž
Věk: 40 - 59
Profese: technologie, logistika, architektura
Zájmy: obchodování na internetu, řízení, jednodenní výlety, auta, motorsport, počítače, Formule 1
Popisují se jako: předvídaví, uvolnění, ale někdy arogantní
Pravděpodobné další auto: Mercedes-Benz
Alfa Romeo
S těmito italskými stroji jezdí údajně většinou mladí muži, kteří nemají rádi, když jim někdo říká, co mají dělat, nebojí se změny a chopí se příležitosti, když se nabídne. Také mají rádi kvalitní věci, jsou sebevědomí a mají rádi např. Řím, ale i New York.
Pohlaví: muž
Věk: 25 - 39
Profese: reality, vláda, sport
Zájmy: hraní na nějaký hudební nástroj, psaní, auta, motorsport, politika, Thajsko, Řím, New York
Popisují se jako: sebevědomí vůdci, ale někdy arogantní a odtažití
Možné další auto: neuvedeno
Ferrari
Majitelé vozů Ferrari mají rádi kvalitní produkty, reklamy je podle nich moc a také si myslí, že náboženství toho víc pokazilo než vylepšilo. Rádi nakupují na internetu a jsou zdvořilí. Jsou také pravicově orientovaní a k jídlu mají rádi steaky.
Pohlaví: muž
Věk: 40 - 59
Profese: technologie, IT, stavebnictví
Zájmy: řízení, kvízy, obchodování po internetu, auta, motorsport, Formule 1, sport, věda a technika
Popisují se jako: individualističtí, zdvořilí a uvolnění, ale někdy introvertní morousi
Možné další auto: Mercedes-Benz
Jaguar
Britskou značku Jaguar volí v obchodu zaměstnaní muži, kteří smýšlejí pravicově. Mají také rádi kvalitní zboží a služby a často vybírají prémiové alternativy. Také si myslí, že je vždy třeba se chopit příležitosti.
Pohlaví: muž
Věk: 60+
Profese: obchod, stavebnictví, konzultantství
Zájmy: modelářství, sběratelství, kutilství, plachtění, rugby, golf, auta, politika
Popisují se jako: sebevědomí a kompetentní vůdci, ale někdy arogantní a netolerantní
Možné další auto: neuvedeno
Zdroj: YouGov
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před hodinou - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 3 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 4 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 6 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva