Čínský majitel Fiskeru: vydám se ze všech peněz, jen abych uspěl s elektromobily

Lu Guanqiu je odhodlán uspět s elektromobily a plug-in hybridy, chce vyrábět i Fisker Karma a konkurovat zejména Tesle. Kdy začne, není zatím známo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Čínský majitel Fiskeru: vydám se ze všech peněz, jen abych uspěl s elektromobily

20.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Čínský majitel Fiskeru: vydám se ze všech peněz, jen abych uspěl s elektromobily

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Lu Guanqiu je odhodlán uspět s elektromobily a plug-in hybridy, chce vyrábět i Fisker Karma a konkurovat zejména Tesle. Kdy začne, není zatím známo.

Nový majitel zkrachovalé automobilky Fisker, čínský byznysmen Lu Guanqiu, se nechal slyšet, že udělá vše pro to, aby s touto firmou prorazil na poli elektromobilů. Chce údajně soupeřit hlavně s Teslou. Lu Guanqiu je zakladatelem a hlavou čínského koncernu Wanxiang Group, který zkraje letošního roku koupil automobilku Fisker v aukci. Přihazování skončilo na částce 149,2 milionu dolarů, tedy lehce přes 2,9 miliardy korun. Vloni také koupil již dříve zkrachovalého výrobce baterií A123 Systems.

V rozhovoru pro Bloomberg Lu řekl, že výroba elektromobilů je pro něj první na seznamu míst, kam nalít všechny peníze. „Dám každý cent, který Wanxiang vydělá, do stavby elektrických aut. Utratím tolik peněz, kolik bude potřeba, abych uspěl, nebo dokud to Wanxiang nepoloží,” komentoval svůj zápal pro věc.

Jeho konkurentem má být hlavně Tesla, což je pochopitelné, vezmeme-li v potaz původní zaměření Karmy. Kalifornské automobilce se daří prodávat auta, s tvorbou zisku to však už je horší - ačkoliv za první čtvrtletí prodala téměř šest a půl tisíce aut, což je více než plánovala, generuje stále obrovské ztráty a hodnota akcií letí dolů.

Lu Guanqiu má ale o něco lepší pozici než Elon Musk. Přestože je jeho jmění odhadováno na zhruba třetinové oproti tomu Muskovu, má pod sebou i zmíněnou firmu A123 Systems. Právě Čína je také nejvýznamnějším světovým dodavatelem grafitu, klíčovou surovinou k výrobě lithium-ionových baterií. A konečně, Fisker Karma je svou koncepcí plug-in hybridu přeci jen výrazně použitelnější než čistě elektrická Tesla S. Ovšem, volba dvoulitrového čtyřválce nafouknutého na 260 koní čistě jako generátoru, tedy bez možnosti pohánět kola, asi nebyla úplně vhodná - normovaná spotřeba Karmy činila 11,8 l/100 km.

Samozřejmě, pokud bude chtít Lu vyrábět čistě elektrická vozidla, pravděpodobně se mu dostane stejného osudu, jako všem ostatním - nebude úspěšný. Kromě ztrátové Tesly má problémy na poli elektromobilů také Renault a prodeje se dobíjením zdarma snaží podporovat i Nissan. Naopak BMW se daří, na dobrých prodejích elektrohatchbacků i3 ale bude dost možná mít zásluhu Range Extender, tedy spalovací motor jako generátor - čistě elektrická i3 má problémy.

I Karma však má být znovu v nabídce, jak Lu řekl Bloombergu, jen nebude jediným strojem - doplní ji elektromobily. Pokud jí však zůstane dvanáctilitrová normovaná spotřeba, o úspěšnosti lze pochybovat, zejména pokud její předchozí výrobce zkrachoval. Produkce elektromobilů je navíc tím posledním, co by bylo schopné dotovat výrobu ztrátového stroje.

Z Karmy a ani ničeho jiného se však nestane čínské auto - Lu plánuje své vozy vyrábět ve Spojených státech. Zatím není jisté, jestli se značka dále bude jmenovat Fisker, jméno Wanxiang či Guanqiu by ji ale téměř jistě položila ještě před tím, než by stačila něco předvést. Není také jasné, co bude s automobilkou VL, která chtěla prodávat Fiskery s osmiválci pod kapotou, což nám přijde jako nápad zajímavější a hlavně životaschopnější, než experimenty s elektřinou.

Kdy uvidíme první ovoce této snahy, není zatím jasné. Odhodlanost Lua je však velká: „Je před námi stále dlouhá cesta. Pokud neuspěji já, bude pokračovat můj syn. Pokud to nezvládne ani on, převezme to můj vnuk,” říká čínský byznysmen. Je to jistě chvályhodné nadšení pro automobilovou věc, jen bychom byli radši, kdyby mířilo racionálnějším směrem.


Čínský majitel Fiskeru: vydám se ze všech peněz, jen abych uspěl s elektromobily - 1 - lu guanqiu
Čínský byznysmen Lu Guanqiu, zakladatel a hlava koncernu Wanxiang, dá „poslední cent”, aby uspěl s elektromobily

Čínský majitel Fiskeru: vydám se ze všech peněz, jen abych uspěl s elektromobily - 2 - Fisker Karma modra 01Čínský majitel Fiskeru: vydám se ze všech peněz, jen abych uspěl s elektromobily - 3 - Fisker Karma modra 02Čínský majitel Fiskeru: vydám se ze všech peněz, jen abych uspěl s elektromobily - 4 - Fisker Karma modra 03Čínský majitel Fiskeru: vydám se ze všech peněz, jen abych uspěl s elektromobily - 5 - Fisker Karma modra 04Čínský majitel Fiskeru: vydám se ze všech peněz, jen abych uspěl s elektromobily - 6 - Fisker Karma modra 05Čínský majitel Fiskeru: vydám se ze všech peněz, jen abych uspěl s elektromobily - 7 - Fisker Karma modra 06
Fisker Karma bude jedním z jeho produktů

Zdroje: Autoblog Green, Jalopnik

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.