Budoucností elektromobilů je golfový vozík, ne auta Tesla Motors

Malá auta a jsou podle prý budoucností elektroaut spíše, než stroje jako Tesla Model S. Dává to smysl.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Budoucností elektromobilů je golfový vozík, ne auta Tesla Motors

1.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Budoucností elektromobilů je golfový vozík, ne auta Tesla Motors

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Malá auta a jsou podle prý budoucností elektroaut spíše, než stroje jako Tesla Model S. Dává to smysl.

Když se dnes řekne elektromobil, spousta lidí si představí Teslu Model S. Jenže budoucnost aut jezdících na elektřinu není v konkurenci pro BMW řady 5, nýbrž ve strojích, které jsou podobnější golfovému vozíku spíš než transkontinentálnímu křižníku, kterým se Model S snaží být. Myslí si to Thomas Gartman, jak uvádí ve svém článku na Harvard Business Review.

Problém je podle něj mimo jiné právě v tom, že Tesla začíná od velkých, luxusních a drahých aut. Dosáhnout s menším autem nízké ceny, když začínáte s velkým a drahým, je totiž obtížnější, než když na to jdete z druhé strany. Ostatně, i Tesla Model X měla podle vyjádření automobilky z doby před pár lety v základu stát 50 tisíc dolarů (1,22 milionu korun), ale nyní je pravděpodobné, že bude stát srovnatelně s Modelem S. A připravovaný Model III také má být dražší než plánovaných 35 tisíc dolarů (854 tisíc korun), zní z více stran.

Elektromobily, ve kterých je budoucnost, jsou podle Gartmana téměř neviditelné. Automobilce Tesla se dostává velké mediální pozornosti, ať už se hovoří o kladech nebo záporech firmy a jejích produktů - a obého se najde dost a dost. Nicméně stroje na způsob golfových vozíků a nízkorychlostních elektromobilů obecně jsou tím, kde se elektřina pro pohon uplatňuje a bude uplatňovat nejvíce.

Právě golfové vozíky jsou velmi dobrým příkladem. Pro jízdu po golfovém hřišti je klasické auto příliš, protože nepotřebujete jezdit daleko ani rychle a také nepotřebujete být chráněni před vlivy počasí - v zimě a za deště golf nehrajete. Podobně se takovéto stroje uplatňují na kampusech univerzit či v podobných místech, zejména ve Spojených státech. Ve spoustě filmů nebo seriálů je vidět ochranka, kterak jezdí po parku v čemsi na způsob golfového vozíku.

Další kategorií, kde podle Gartmana elektromobily jednou prorazí, jsou užitková vozidla. V současnosti jsou taková auta pro většinu firem dost nepoužitelná, a to ať už pro svůj omezený dojezd nebo pro fakt, že jsou oproti konvenčním dodávkám vážně drahá. Pokud ale cena není tak důležitým faktorem, pohybujete se jen po městě, takže vám dojezd do 200 km na jedno nabití stačí a pokud toho nepřevážíte moc, mohou být dobrou volbou. A s tím, jak se snižuje cena baterií a zlepšuje se jejich kapacita, nemusí být daleko doba, kdy elektromobily budou reálnou možností pro více firem.

Tento přístup se dá aplikovat i na běžná elektroauta. Pokud máte u domu možnost snadno elektromobil nabíjet, nevadí vám jeho vysoká cena, za den najedete desítky, maximálně lehce přes stovku kilometrů a na delší cesty máte druhé auto, elektromobil je vlastně docela dobrou volbou. Když máte druhé auto, nevadí vám, že elektromobil celou noc musí stát u zásuvky. A cena „paliva” je u elektromobilu oproti benzínovému stroji nesrovnatelně nižší kvůli nulovému specifickému zdanění, to je bez debat.

Na přetřes také přišla otázka žalostných prodejů Tesly v Číně. Infrastruktura samozřejmě problémem je, jenže Čína nejsou jen velká města typu Šanghaj či Peking. Také tu je spousta menších měst, kde není problém s ohromným množstvím lidí tak palčivý. A právě díky nim je tato země jedním z největších trhů elektromobilů na světě - jen v roce 2013 se tam prodalo na 200 tisíc tzv. nízkorychlostních elektromobilů, jen to obvykle nejsou auta v pravém slova smysl.

Jde o stroje, které dosahují výrazně nižších rychlostí než běžná auta na benzín, naftu či elektřinu. Také stojí třeba polovinu toho, co srovnatelné konvenční auto. Pro řadu Číňanů jsou konvenční auta příliš drahá, takže můžou chodit pěšky, jezdit na kole, na mopedu - anebo v malém elektroautě, které má střechu, topení a zavazadelník, který nemusíte nosit na zádech. Je to tedy lepší volba. Navíc tyto stroje nejsou považovány za skutečná auta, takže jsou osvobozeny od složitých a drahých registračních procesů.

Právě tohle je podle Gartmana budoucnost elektromobility. Z Číny se podobná malá, levná a pomalá elektroauta prý budou dostávat i na další trhy a budou mít úspěch, protože budou levnější než normální auto, ale lepší než moped. Nedočkáme se představování na autosalonech, sličných hostesek a luxusní výbavy na palubě, tato auta mají přijít potichu. Jen je i tak potřeba počkat na to, až budou baterie dostatečně výkonné a levné...


Budoucností elektromobilů je golfový vozík, ne auta Tesla Motors - 1 - golfvoziky budoucnosti elektromobilu 01Budoucností elektromobilů je golfový vozík, ne auta Tesla Motors - 2 - golfvoziky budoucnosti elektromobilu 02Budoucností elektromobilů je golfový vozík, ne auta Tesla Motors - 3 - golfvoziky budoucnosti elektromobilu 03Budoucností elektromobilů je golfový vozík, ne auta Tesla Motors - 4 - golfvoziky budoucnosti elektromobilu 04
Budoucností elektromobility mají být malá a pomalá užitková, ale i osobní vozítka

Zdroj: Harvard Business Review

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše