Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Budoucností elektromobilů je golfový vozík, ne auta Tesla Motors
1.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Malá auta a jsou podle prý budoucností elektroaut spíše, než stroje jako Tesla Model S. Dává to smysl.
Když se dnes řekne elektromobil, spousta lidí si představí Teslu Model S. Jenže budoucnost aut jezdících na elektřinu není v konkurenci pro BMW řady 5, nýbrž ve strojích, které jsou podobnější golfovému vozíku spíš než transkontinentálnímu křižníku, kterým se Model S snaží být. Myslí si to Thomas Gartman, jak uvádí ve svém článku na Harvard Business Review.
Problém je podle něj mimo jiné právě v tom, že Tesla začíná od velkých, luxusních a drahých aut. Dosáhnout s menším autem nízké ceny, když začínáte s velkým a drahým, je totiž obtížnější, než když na to jdete z druhé strany. Ostatně, i Tesla Model X měla podle vyjádření automobilky z doby před pár lety v základu stát 50 tisíc dolarů (1,22 milionu korun), ale nyní je pravděpodobné, že bude stát srovnatelně s Modelem S. A připravovaný Model III také má být dražší než plánovaných 35 tisíc dolarů (854 tisíc korun), zní z více stran.
Elektromobily, ve kterých je budoucnost, jsou podle Gartmana téměř neviditelné. Automobilce Tesla se dostává velké mediální pozornosti, ať už se hovoří o kladech nebo záporech firmy a jejích produktů - a obého se najde dost a dost. Nicméně stroje na způsob golfových vozíků a nízkorychlostních elektromobilů obecně jsou tím, kde se elektřina pro pohon uplatňuje a bude uplatňovat nejvíce.
Právě golfové vozíky jsou velmi dobrým příkladem. Pro jízdu po golfovém hřišti je klasické auto příliš, protože nepotřebujete jezdit daleko ani rychle a také nepotřebujete být chráněni před vlivy počasí - v zimě a za deště golf nehrajete. Podobně se takovéto stroje uplatňují na kampusech univerzit či v podobných místech, zejména ve Spojených státech. Ve spoustě filmů nebo seriálů je vidět ochranka, kterak jezdí po parku v čemsi na způsob golfového vozíku.
Další kategorií, kde podle Gartmana elektromobily jednou prorazí, jsou užitková vozidla. V současnosti jsou taková auta pro většinu firem dost nepoužitelná, a to ať už pro svůj omezený dojezd nebo pro fakt, že jsou oproti konvenčním dodávkám vážně drahá. Pokud ale cena není tak důležitým faktorem, pohybujete se jen po městě, takže vám dojezd do 200 km na jedno nabití stačí a pokud toho nepřevážíte moc, mohou být dobrou volbou. A s tím, jak se snižuje cena baterií a zlepšuje se jejich kapacita, nemusí být daleko doba, kdy elektromobily budou reálnou možností pro více firem.
Tento přístup se dá aplikovat i na běžná elektroauta. Pokud máte u domu možnost snadno elektromobil nabíjet, nevadí vám jeho vysoká cena, za den najedete desítky, maximálně lehce přes stovku kilometrů a na delší cesty máte druhé auto, elektromobil je vlastně docela dobrou volbou. Když máte druhé auto, nevadí vám, že elektromobil celou noc musí stát u zásuvky. A cena „paliva” je u elektromobilu oproti benzínovému stroji nesrovnatelně nižší kvůli nulovému specifickému zdanění, to je bez debat.
Na přetřes také přišla otázka žalostných prodejů Tesly v Číně. Infrastruktura samozřejmě problémem je, jenže Čína nejsou jen velká města typu Šanghaj či Peking. Také tu je spousta menších měst, kde není problém s ohromným množstvím lidí tak palčivý. A právě díky nim je tato země jedním z největších trhů elektromobilů na světě - jen v roce 2013 se tam prodalo na 200 tisíc tzv. nízkorychlostních elektromobilů, jen to obvykle nejsou auta v pravém slova smysl.
Jde o stroje, které dosahují výrazně nižších rychlostí než běžná auta na benzín, naftu či elektřinu. Také stojí třeba polovinu toho, co srovnatelné konvenční auto. Pro řadu Číňanů jsou konvenční auta příliš drahá, takže můžou chodit pěšky, jezdit na kole, na mopedu - anebo v malém elektroautě, které má střechu, topení a zavazadelník, který nemusíte nosit na zádech. Je to tedy lepší volba. Navíc tyto stroje nejsou považovány za skutečná auta, takže jsou osvobozeny od složitých a drahých registračních procesů.
Právě tohle je podle Gartmana budoucnost elektromobility. Z Číny se podobná malá, levná a pomalá elektroauta prý budou dostávat i na další trhy a budou mít úspěch, protože budou levnější než normální auto, ale lepší než moped. Nedočkáme se představování na autosalonech, sličných hostesek a luxusní výbavy na palubě, tato auta mají přijít potichu. Jen je i tak potřeba počkat na to, až budou baterie dostatečně výkonné a levné...
Budoucností elektromobility mají být malá a pomalá užitková, ale i osobní vozítka
Zdroj: Harvard Business Review
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 3 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 4 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 6 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.22. 20:03 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 19:47 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch