BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou

BMW směřuje do šedi průměrných aut stavících svou výjimečnost pouze na značce ověnčené image technických kvalit. Její nový šéf vývoje to chce zastavit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou

21.6.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW směřuje do šedi průměrných aut stavících svou výjimečnost pouze na značce ověnčené image technických kvalit. Její nový šéf vývoje to chce zastavit.

Pochopitelně nemluvíme o dlouholetém českém prezidentovi a premiérovi, ale o Klausi Fröhlichovi, novém členovi představenstva skupiny BMW zodpovědném za výzkum a vývoj. Ten je jednou z několika čerstvých tváří automobilky v jejím nejvyšším vedení a ačkoli jsme žili v přesvědčení, že jejich posláním bude „vybít poslední bašty odporu volkswagenizace značky”, zřejmě jsme se mýlili. A říkáme na rovinu: málokdy jindy bychom se pletli tak rádi.

Klaus Fröhlich vidí to, co by dnes nespatřili jen slepí, popř. ti, kteří nosí kontaktní čočky měnící barvu jejich očí na modrou a bílou. Automobilka technicky upadá, a to na obou krajích své nabídky - typickými novinkami jsou věci jako jedno z prvních nasazení tříválce ve střední třídě, SUV s předním pohonem nebo MPV pro sedm. Běžným produktem dávno není „automaticky sportovní” či alespoň sportovně laděný vůz pro každý den, prostě není, takový zůstává jen image značky.

Někteří to mohou akceptovat s tím, že je tu přece BMW M ještě vyrábějící sportovní auta. Něco na tom je a nová M3 F80 určitě není špatné auto. Že ale se svými kolegy v modro-bílo-červené zbroji těžko snese srovnání s výjimečností toho, co v Mnichově vyráběli ještě nějakých 15 let zpátky, může říci někdo jen velmi naivní nebo neznalý, bohužel.

BMW po této linii směřující jen a jen dolů kráčí už pěkných pár pátků, a to se stále větší rychlostí. Co se před pár lety zdálo být úpadkem, je dnes rázem něčím zajímavým, protože „nové úpadky” postavily ty starší do docela jiného světla. Stačí se podívat do našeho seznamu 8 aut, která si kupte raději stará než nová - BMW je tam hned několik a tato argumentace náš výběr neprovází náhodou. I dnes se zdá být spousta aktuálních produktů zdá být kandidáty na vozy, které je třeba koupit, dokud to jde, však i po nich má být veta.

Příklad? BMW M135i. Je to sice už „zmodernizovaný” (ve smyslu vývoje BMW, pro jistotu) stroj, ve světle toho, co jej má nahradit, se ale zdá být něčím úchvatným - zadokolka, manuál, přes 320 koní. Co více si přát? Příští generace sice má být podobně výkonná, má se ale stát předokolkou a varianta M Performance čtyřkolkou. Co z toho má být, je jasné - další VW, tentokrát Golf.

Možná si říkáte: „Vždyť Golf vlastně není špatné auto a s logem BMW...” Jenže tak to nefunguje. BMW dekády dělalo skvělé atmosférické šestiválce. Už je nedělá, teď na jejich místo nastoupil čtyřválec s turbem a skvělý rozhodně není. BMW dekády dělalo skvělé zadokolky, teď se pokouší o předokolky a skvělé opět nejsou. Běžte si zkusit dvojkovou řadu, poznejte její řízení, jízdní vlastnosti - tohle prostě BMW dobře neumí a podobnými technickými ústupky neztrácí jen svou technickou výjimečnost, stává se i méně konkurenceschopným. A to je pro firmu hrozba.

Klaus Fröhlich si ji zjevně uvědomuje, neboť tímto směrem technický vývoj ve firmě nechce vést. Prozradil to v rozhovoru pro Motor Trend, kde potvrdil, že firma bude nadále používat už jen dvě modulární architektury - jednu se zadním pohonem (CLAR) a druhou s předním (UKL). Otázkou je tak jen to, který model jakou dostane a i v tom se zdálo být jasno - zadokolky budou od řady 3 výše, v nejlepším případě. Tak to ale dopadnout nemusí.

„Pokud (u jedničky - pozn. red.) použijeme zadní pohon, přijdeme o výhodu zavazadlového prostoru. Ale když nějaká část zákazníků chce prostor, může mít řadu 2 Active Tourer. Řada 1 je věcí 'conquest sales' (doslova „dobyvačné prodeje”, vnímat to lze jako produkt určený pro zákazníky nevázané na značku z jiných důvodů, mající oslovit klienty nějakou specifickou vlastností - pozn. red.), takže to musí být skutečné BMW. Rozhodnout se nemusíme dříve než na konci tohoto roku,” řekl Fröhlich.

Je tedy zřejmé, že jedničková řada „předokolkový osud” zpečetěný nemá zjevné je i to, že Fröhlich bude tím, kdo si u ní přední pohon přát nebude. To dosvědčují i jeho slova na adresu modelu Z4 a jeho chystané nové generace: „Vím, co chci: opravdu ostrého, sportovního nástupce Z4. Chci, aby se to stalo. A vím, jaké prvky musíme použít, aby taková byla,” konstatoval Klaus F.

Podobní lidé mohou BMW spasit. Pokud ale vyhrají „ti druzí”, mnoho pěkného už se od Mnichova zřejmě nedočkáme...


BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 1 - Klaus Frohlich 01
Klaus Fröhlich je za veškerý výzkum a vývoj BMW odpovědný teprve pár měsíců

BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 2 - Test BMW M135i Nordschleife 31BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 3 - Test BMW M135i Nordschleife 32BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 4 - Test BMW M135i Nordschleife 33BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 5 - Test BMW M135i Nordschleife 34BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 6 - Test BMW M135i Nordschleife 35BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 7 - Test BMW M135i Nordschleife 36BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 8 - Test BMW M135i Nordschleife 37BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 9 - Test BMW M135i Nordschleife 38BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 10 - Test BMW M135i Nordschleife 39BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 11 - Test BMW M135i Nordschleife 60BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 12 - Test BMW M135i Nordschleife 61BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 13 - Test BMW M135i Nordschleife 62BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 14 - Test BMW M135i Nordschleife 63BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 15 - Test BMW M135i Nordschleife 64BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 16 - Test BMW M135i Nordschleife 65BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 17 - Test BMW M135i Nordschleife 66BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 18 - Test BMW M135i Nordschleife 67BMW možná zachrání Klaus. Chce, aby řada 1 zůstala zadokolkou - 19 - Test BMW M135i Nordschleife 68
BMW 1 by mělo zůstat takové, jaké je. Jinak se těžko dočkáme další generace M135i excelující na Nordschleife

Zdroj: Motor Trend

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.